ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק רשויות מטרופוליניות, ובתוכה גם סעיף קטן שמבטל את "חוק החניונים". הסעיף, שהוכנס ברגע האחרון ביוזמתם של ח״כ נעמה לזימי ויו"ר הוועדה, דוד ביטן, יבטל את החובה שהוטלה על בעלי חניונים לחשב את התשלום על חניה לפי דקות, אך לא מציב דרישה לשיטת חישוב אחרת, מה שעלול להשאיר את המצב בדיוק כפי שהוא עכשיו.
כזכור, התיקון המקורי בחוק נועד להיטיב עם הציבור ולאפשר לכל נהג לשלם רק עבור הזמן שבו חנה בפועל, אולם אחרי שהשינוי נכנס לתוקף התברר כי בעלי החניונים ייקרו את המחירים בצורה דרמטית כדי לפצות על הירידה בהכנסות, כך שנהגים רבים מצאו את עצמם משלמים הרבה יותר מבעבר. לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רוב החניונים התייקרו בכ-30%, ובכנסת הבינו שמדובר בכישלון.
על התיקון בחוק היו חתומים חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, מתוך מחשבה שיהיה זה חוק חברתי, שיקל על הנהג הישראלי והוא אושר בכנסת לפני כשנה וחצי, בתמיכת הממשלה. אלא שאחרי שהתיקון נכנס לתוקף בדצמבר האחרון והתגלה הנזק שיצר, כל מי שתמך בחוק, התנער ממנו. בראש מסירי האחריות היה שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, ששוב ושוב האשים את ח״כ לזימי כמי שאחראית להתייקרות הזו. למרות שהצעת החוק הזו נולדה אצל חבר כנסת מהקואליציה, אברהם בצלאל, שהספיק מאז לעזוב את הכנסת. זמן קצת לאחר מכן השר סמוטריץ׳ כינס אצלו בלשכה את בעלי החניונים הגדולים, ובסיום הפגישה יצא עם הודעה לתקשורת שהוא יבטל את ״חוק החניונים״, ושהוא קיבל את הבטחת בעלי החניונים שביטול הדרישה לחייב לפי דקות, יוביל אותם להשיב את המחירים לקדמותם.
מאז חלפו חודשים ושר האוצר חדל מלפעול בנושא. מי שלבסוף הרים את הכפפה, הם כאמור חברי הכנסת לזימי וביטן, שרצו לתקן את טעותם, שהעבירו את החוק הזה מלכתחילה. כששעון החול של הכנסת הנוכחית עומד להיגמר, הבינו השניים שאין די זמן כדי לייצר חקיקה חדשה כדי לבטל את התיקון, אלא לשלב סעיף שמשיב את המצב לקדמותו, בהצעת חוק שנמצאת בשלבי חקיקה מתקדמים. לבסוף, בסיוע הייעוץ המשפטי של ועדת הכלכלה, הוחלט להכניס את סעיף זה לחוק רשויות מטרופוליניות.
במסגרת הצעת החוק הנוכחית, נכתב כי מוצע למחוק מפקודת התעבורה את החובה לחיוב לפי דקות, מתוך מטרה לאפשר לשוק לחזור למודל התמחור שהיה נהוג קודם לכן. עם זאת, ביטול החובה אינו כולל מנגנון שמחייב את מפעילי החניונים להחזיר את המחירים לרמתם הקודמת, ולכן אין ודאות שהציבור אכן ייהנה מהוזלה. בענף החניונים אמנם התחייבו בעבר כי אם החובה לחיוב לפי דקות תבוטל הם יפחיתו מחירים בחניונים שבהם הועלו התעריפים בעקבות הרפורמה, אך בשלב זה מדובר בהתחייבות בלבד ולא בחובה המעוגנת בחוק. המחירים, אם ישתנו, נתונים לחסדיהם של בעלי החניונים.
החקיקה עדיין דורשת הצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית, אך מי שהספיק כבר לחגוג את השינוי בחוק, הוא שר האוצר סמוטריץ׳, שצייץ בחשבון ה-x שלו ״הבטחתי לבטל את חוק החניונים ההזוי של נעמה לזימי, שגרם להתייקרות מטורפת במחירי החנייה. הבטחתי וקיימתי״. ח״כ לזימי יצאה נגד והבהירה כי ״סמוטריץ' גרר רגליים, סירב להשתמש בסמכותו והפקיר את הציבור. בזמן שהוא ישב בחיבוק ידיים, נלחמתי בכל כלי פרלמנטרי שעמד לרשותי - יזמתי דיונים דחופים בוועדות, הגשתי הצעות חוק מתקנות ודרשתי מהממשלה להפעיל פיקוח. הממשלה קיבלה את החקיקה לידיה, קיבלה שנה שלמה להיערך, וקיבלה סמכויות פיקוח רחבות שהיו יכולות למנוע בקלות את ההתייקרות המיידית של המפעילים בשטח. אבל במקום לעבוד, הממשלה נרדמה בשמירה. לכן, פניתי ליו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, וביחד יזמנו והעברנו תיקון חקיקה מהיר לביטול החוק״.





