המלכודת הוורודה: בימים האחרונים, גדודי בנות לבושות ורוד נכנסו לחנות הצעצועים טויס אר אס בראשל"צ ורכשו ברביות בוורוד תואם. "זה טרנד. כמו שהייתה תלבושת לסרט המיניונים, ככה יש תלבושת ורודה בעקבות הסרט ברבי, רק בלי להשליך פופקורן", מדווחת המנכ"לית של טויס אר אס ישראל, שירלי פאר ייגרמן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
האם בעקבות הסרט ברבי המאוד מדובר ומתקפת השיווק שבאה בעקבותיו - ברבי תכבוש את לבו של דור הסטורי והרובלוקס? האם היא תכבוש את הלבבות הרכים כמו אלזה מפרוזן או קצת תיכפה עליהם כמו מיקי מאוס, שהוא חמוד אך דמותו נמכרת היטב בעיקר בעקבות שיתופי פעולה בלתי נגמרים עם כל מותג אפשרי?
4 צפייה בגלריה
המחירים של ברבי בישראל מתחילים ב-30 שקל ויכולים להגיע ל-200-150 שקל
המחירים של ברבי בישראל מתחילים ב-30 שקל ויכולים להגיע ל-200-150 שקל
המחירים של ברבי בישראל מתחילים ב-30 שקל ויכולים להגיע ל-200-150 שקל
(צילום: מירב קריסטל)
בטיקטוק יש כבר אלפי סרטוני אנבוקסינג לבובות ברבי שעוצבו לפי הסרט ולמאות המוצרים שמותגו לכבוד הסרט ב-B מסולסלת ובוורוד סוכרייה. ברשתות הטלוויזיה בארה"ב תוהים האם ברבי שוב מקדמת מודל יופי שלא ניתן להשגה, או שמא הלכה רחוק מדי לכיוון השני והפכה לדמות שמגמדת את בן זוגה קן ובכך פוגעת במין הגברי.

רווח בעיקר מהמרצ'נדייז

נראה שלמנכ"ל הישראלי של יצרנית ברבי, חברת מאטל ינון גרייז, יש תוכנית: לקחת את ההון המותגי הטמון בבלונדינית הפשניסטה שהיא גם אסטרונאוטית, גם רקדנית, גם רופאה מנתחת, גם זואולוגית, גם שחורה וגם לטינית - ולהפוך אותו לדולרים שיזרמו לחברה מהעלאת המכירות של הבובה. אבל זה לא מספיק הפעם. הרווח יגיע לא רק ממכירת בובות אלא גם ואולי בעיקר ממכירת מרצ'נדייז ושיתופי פעולה עם כל ענקי הקמעונאות.
ספל מנצנץ עם הלוגו של ברבי בסטארבקס, קולקציות ביגוד ברבי בפרימרק, זארה, פוראבר 21 וטרגט, אביזרי צפייה ממותגים בסינמרק ואיפור של NYX הם רק ההתחלה. והכל בצו השעה: ברשת אולטה ביוטי (שמתחרה בארה"ב בספורה) עלו פרסומות לשת"פ האיפור שהרשת מקדמת עם דוגמניות לא מאוד ברביות במהותן: נשים שחורות ואסייתיות מלאות גוף ובחור שחור. כולן יפות כמובן ועם איפור ורוד מן הסתם.
גם בישראל מתכוננים לטרפת. אבל האם היא אמיתית או בעיקר מתודלקת במנוע שיווקי אדיר שמתכנן מיצוי כל פוטנציאל המכירות של המותג - מסקארנצ'י לשיער ועד קונסולת אקסבוקס ורודה?
ברבי היא עדיין המותג הרווחי ביותר של מאטל עם 300.8 מיליון דולר (נכון לרבעון השני של 2022) כשאחריה הוט ווילס, פישר פרייס ותומס וחברים. יחד עם זאת מאטל מרוויחה יותר ממכירות שלל מותגים שאינם חזקים כמו ארבעת אלה. סה"כ ברבי מהווה למעלה מ-20% ממכירות החברה שמגלגלת כ-5 מיליארד דולר בשנה.
"הם עושים הרבה מאמצים אבל עוד מוקדם לומר", אמרו לנו באחת מרשתות הצעצועים. "ברבי לא נמצאת כמעט במוצרי חזרה ללימודים ולגבי הבובות - צריך לחכות ולראות. נדע נתוני מכירות עוד כמה שבועות. יש רשתות שמאוד מקדמות את הבובה, אבל ייתכן שהמכירות הן בעיקר נוסטלגיה של האמהות".

"גידול במכירות"

בטויס אר אס מדווחים ש"כל הקטגוריה עלתה במכירות, לא רק הבובות שעוצבו לפי הסרט אלא כל בובות ברבי למיניהן. לדברי המנכ"לית, "יש חגיגה שלמה. אנחנו עושים המון פעילות בתוך הסניפים שלנו: הילדים מצטלמים ויכולים להעלות את זה לרשתות החברתיות ולקבל פרסים".
זאת האהבה לברבי שמניעה את המכירות או הפעילות? "ברבי היא אחת הבובות הנמכרות מאז ומעולם. כן - עדיין. וכן הסרט נתן עוד פוש וגם עורר הרבה נוסטלגיה. אנחנו רואים גם אמהות שקונות ברבי לילדים. כשעשינו השקה של ברבי אמהות אמרו לנו: 'עד היום יש לי את הברבי ההיא וההיא'. ויש פה גם העצמה נשית. המסר של הסרט הוא: 'את יכולה לעשות הכל'. זה מסר גם לבנים כמובן".
בכמה עלו המכירות? "יש גידול מחודש קודם ומשנה שעברה. אין לנו עדיין נתונים באחוזים, אבל זה ניכר. זה עוזר גם שעכשיו נכנסים יותר לקוחות לחנויות כדי לקנות מוצרי קיץ ומוצרי חזרה ללימודים. ברבי מאוד בולטת בחנויות. יש שערים בחנויות והבלטה של המוצרים וזה גם תורם".
4 צפייה בגלריה
בובת אספנות בהשראת הסרט
בובת אספנות בהשראת הסרט
בובת אספנות בהשראת הסרט
(צילום: יח"צ)

קידום המכירות של ברבי כולל גם פעילות מסיבית בקניוני עזריאלי, שהקימו לכבודה מתחמי צילום, יצירה וביוטי לילדים שם אפשר להצטלם בתוך קופסת בובת ברבי, להתנסות באיפור שיער בעודך חובקת בובת ברבי מהבית ולהשתתף בסדנאות יצירה בהשראתה. במקביל, באתר עזריאלי.קום מוכרים בובות ברבי ושם עדיין לא רואים עלייה במכירות. גם שם ממתינים לתאוצה שיתפוס הסרט.
4 צפייה בגלריה
יש גם מתחמי צילום
יש גם מתחמי צילום
יש גם מתחמי צילום
(צילום: מירב קריסטל)

בדלתא מוכרים פיג'מות ברבי ובגולדה הוציאו טעם חדש לכבוד הסרט. ברשת אמרו ל-ynet: "יצרנו גלידה ברבי בטעם צמר גפן מתוק ודונאט ברבי עם ציפוי ורוד ללא צבעי מאכל ושוקולד ברבי בטעם תות ושוקולד לבן. זה הולך מעולה בעיקר הגלידה. המכירות שלה גבוהות ב-25% מטעמי הסטנדרט. הלקוחות ציפו לטעם שטחי וורוד וזה לא המקרה. השקענו בפיתוח".
4 צפייה בגלריה
כפכפי ברבי של דלתא
כפכפי ברבי של דלתא
כפכפי ברבי של דלתא
(צילום: יח"צ)

כמה תשלמו אם שטיפת המוח הוורודה לא תפסח על ילדיכם? המחירים של ברבי בישראל מתחילים ב-30 שקל ויכולים להגיע ל-200-150 שקל לערכות עם בגדים ואביזרים או לתתי מותגים כמו ברבי קיוטי רביל. בית החלומות המחודש שלה נמכר בארץ ב-1,400-1,200 שקל. חלק מהדגמים נשלחים לארץ בחינם מאמזון ונמכרים שם יותר בזול. את המעריצים זה לא מרתיע, אבל עדיין לא בטוח שילידות העשור השני של שנות האלפיים יהפכו לאספניות.