סובלים מרעש ואטמי אוזניים כבר לא מספיקים לכם? רגע לפני שאתם ממהרים לבנות קיר גבס, הנה כל מה שכדאי לדעת על חומר הבידוד שיעשה את ההבדל מבחינה אקוסטית.
שימו לב, שלא כל חומר בידוד אקוסטי יתאים לכל מטרה. אז מהם הסוגים הקיימים בשוק ומה כדאי לדעת על הנפוצים שבהם? לפניכם המדריך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בידוד אקוסטי סטנדרטי

צמר סלעים: זהו אחד מחומרי הבידוד הנפוצים ביותר. היתרון שלו הוא עמידותו לחום והעובדה שהוא אינו חומר דליק. לכן, הוא בטוח לשימוש בסביבה הביתית. עוד יתרון שלו, הוא שחוץ מהיותו מבודד רעשים, הוא גם מספק בידוד תרמי (בידוד של חום וקור), ובכך מקטין עלויות חימום וקירור של החדר.
מחירו של צמר הסלעים מושפע מדחיסות החומר. ככל שהתערובת דחוסה וכבדה יותר, כך בידוד הרעש יהיה טוב יותר. לרוב, נהוג להשתמש במשקל של 60-80 ק"ג לכל מ"ר, עבור בידוד מספק לחדר סטנדרטי.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ככל שרוצים בידוד אקוסטי משמעותי יותר לחדר מסוים (למשל, לחדר מוזיקה), בכדי למנוע הפרעה לדיירי הבית ולשאר השכנים, כך יידרש חומר בדחיסות גבוהה יותר, שיכולה להגיע גם ל-120 ק"ג לכל מ"ר.
קחו בחשבון, שישנה אפשרות לתוספת שתסייע להפוך את חומר הבידוד הזה לעמיד יותר בפני נזקי רטיבות.
במקומות בהם יש חשש לנזילות מים: קירות חיצוניים, תקרות, קרבה לחדרי רחצה וגגות, מומלץ להשקיע בעיטוף צמר הסלעים בניילון. בכך, תבטיחו שהסיבים של תערובת הבידוד לא יתפרקו. תוספת המחיר לכל מ"ר היא של כ-15 שקל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
צמר זכוכית: הוא אמנם חומר בידוד זול יותר מאשר צמר סלעים, אך הבידוד האקוסטי שלו פחות טוב מאשר זה של צמר הסלעים. הוא משמש לבידוד אקוסטי בסיסי ביותר, ויאפשר לכם חיסכון של כ-25 אחוז במחיר. נהוג להשתמש בדחיסות של 24-60 ק"ג למ"ר, בהתאם למידת הבידוד האקוסטי שתרצו להשיג. גם לחומר זה יתרון של היותו גם מבודד תרמית, בנוסף להיותו מבודד אקוסטית.
צמר אדמה מינרלי: זהו חומר בידוד מעט מתקדם יותר בטכנולוגיה שלו מאשר צמר סלעים. הוא בעל יכולת בידוד אקוסטית טובה, אינו מגרד, קל להתקנה, בעל זיכרון מכני ובעל חסינות גבוהה לאש. גם הוא משמש לבידוד אקוסטי של קירות ותקרות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בידוד אקוסטי לרעשים חזקים במיוחד

יריעות בידוד אקוסטי הם משטחי גומי דקים במיוחד, שמספקים בידוד אקוסטי ברמה גבוהה. יתרון נוסף שלהם הוא שהם מונעים את הצורך בפירוק קירות, הם לא תופסים מקום רב, והם קלים יחסית להתקנה.
ואולם, זה פתרון יקר יחסית, שיכול להגיע גם ל-150 שקל למ"ר. תוכלו להשאיר את היריעות גלויות או לחפות אותם בשכבת גבס נוספת, ועליה להוסיף טיח וצבע.
ועדיין, למרות המחיר הגבוה, פתרון זה יכול למנוע מכם את הצורך במעבר דירה במידה שאתם מתגוררים ליד סביבה רועשת במיוחד: ליד כביש ראשי, למשל. קחו בחשבון שכדאי מאוד לבדוק שהיריעות כוללות אישור ממכון התקנים הישראלי, ושרמת הבידוד שלהם אכן נבדקה והיא תואמת את נתוני היצרן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חומרי עזר שאינם אוטמים במיוחד

ספוג אקוסטי: חומר זה לא יספק לכם בידוד אקוסטי בצורה יעילה במיוחד, אך בהחלט יפזר את הצלילים בחדר בצורה טובה יותר. בחללים עם בעיה אקוסטית, שבה תרצו ליהנות מסאונד איכותי (של מוזיקה ומערכות מולטימדיה או הקלטה שונות), הוא בהחלט יסייע לכם בפיזור נכון יותר של הסאונד.
שימו לב שספוג זה לא יסייע לכם בחסימת צלילים מחוץ לחדר, או מתוך החדר החוצה. לכן, אם אתם בסביבה רועשת בה שומעים רעשי מכוניות, למשל, חומר זה לא יסייע לכם במיוחד מבחינה אקוסטית. כמו כן, מדובר בחומר דליק, שזה עוד שיקול שכדאי לקחת בחשבון לפני שממהרים להתקין אותו.
דבק בידוד: במהלך התקנה, או לאחר שימוש ממושך, ייתכנו חורים בקיר (כתוצאה מהתקנה כלשהי, קדיחת ברגים וכן הלאה). במצב זה, תוכלו לאטום את החורים עם דבק בידוד. ואולם, דבק זה לבדו לא יספק לכם בידוד אקוסטי. כלומר, הוא יוכל לכל היותר לסייע לכם באיטום רעש נקודתי, או לצורך הדבקה של חומרי בידוד אחרים.
לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע בתחום הגבס, בדקו את המחירון הנהוג בשוק. שאלו את השאלות הנכונות, דאגו לתמחר הכל מראש, כולל תוספות אפשריות. תמיד תוכלו לא לממש אותן, אך חשוב שהן יהיו מתומחרות בצורה ברורה.