'מערכת חשמל ביתית' היא שם כולל לשלל האפשרויות בהן ניתן לתכנן את אספקת החשמל ואת נתיבי האנרגיה בבית, אבל איך עושים את זה נכון? על הדרכים לתכנן ולהקים מערכת חשמל שתענה על הצרכים שלכם מצד אחד, ושתעמוד בדרישות החוק מצד שני, במדריך הבא.


6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מערכת חשמל תקינה הכרחית לביטוח הדירה

בעקבות ריבוי מקרי השריפה שנגרמו כתוצאה מליקויים בטיחותיים במערכת החשמל, או מקצר חשמלי שנגרם כתוצאה מליקוי בטיחותי בארונות החשמל בדירות מגורים, חברות הביטוח דורשות שמערכות החשמל הביתיות של המבוטחים שלהן, יעמדו בכל הדרישות הבטיחותיות.
כדי שחברת הביטוח תסכים לבטח את הדירה שלכם, היא תדרוש לקבל דו"ח מקיף של חשמלאי מוסמך, לאחר שבדק את מערכת החשמל הביתית ואישר כי המערכת עומדת בכל התקנים הבטיחותיים הנדרשים.
חברות הביטוח רשאיות לדרוש שהבדיקה תתבצע אחת לחמש שנים לפחות, כשבעלי הדירה מחויבים על פי ההסכם לתקן כל ליקוי שנמצא על ידי חשמלאי בודק.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איזה חשמלאי מוסמך לתכנן ולבצע תוכניות חשמל?

חוץ ממהנדסי חשמל, שרשאים כמובן לשמש כיועצי חשמל, כלומר, לתכנן ולחתום על תוכניות חשמל, גם חשמלאים מוסמכים רשאים לעשות זאת, בהתאם למגבלות הסמכות שניתנה להם. חשמלאים מוסמכים מחולקים לרמות שונות של הסמכה.
חשמלאי ראשי: רשאי לתכנן ולטפל במערכות חשמל במתח נמוך (עד 3*250 אמפר, תלת פאזי).
חשמלאי מוסמך: יכול לתכנן ולטפל במערכות חשמל במתח נמוך (עד 3*80 אמפר, תלת פאזי).
חשמלאי מעשי: יכול לתכנן ולטפל במערכות חשמל במתח נמוך (עד 40 אמפר, חד פאזי).
עוזר חשמלאי: רשאי לבצע עבודות חשמל, אך ורק בהשגחה ובאישור של חשמלאי בדרגת הסמכה גבוהה יותר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תכנון מערכת חשמל ביתית

תכנון מערכת חשמל ביתית היא אולי לא החלק המושך ביותר בתהליך של בנייה או שיפוץ בית, אבל בניגוד למערכות ולאלמנטים עיצוביים אחרים, את מערכת החשמל חשוב לתכנן כך שהיא תענה על הצרכים שלכם בהווה, ועל הצרכים המשתנים שלכם בעתיד.
תכנון מערכת חשמל בצורה מקצועית ומקיפה, כזו שמתחשבת בצרכים המשתנים הצפויים בבית, מפחית את הסיכוי לביצוע שינויים עתידיים במערכת החשמל, שינויים שגוררים בדרך כלל השקעה כספית לא קטנה.

מהם המרכיבים של תוכנית החשמל?

בהתאם לחוקים ולתקנות המחייבות בתחום החשמל והתקשורת, מתכנן מערכת החשמל נדרש להכין תוכנית חשמל מקיפה הכוללת את מיקומי לוחות החשמל (תוכנית לוחות), את חלוקת העומסים על פי הצרכים והרגלי השימוש, ואת חלוקת קווי הזינה (חד פאזי, תלת פאזי ועל כמה אמפר מדובר).
תכנון מתחיל במניעת תקלות: כשמדברים על חשמל, הדבר הראשון שצריך לקחת בחשבון הוא בטיחות. לפני שלב התכנון, בעל המקצוע יבצע יחד אתכם הערכה של צריכת החשמל הצפויה.
לאחר מכן הוא יבצע חישוב של כמות הצריכה ביחס לחלוקת המעגלים החשמליים הנחוצה, כך שמערכת החשמל תאפשר לכם לצרוך כמות מעט גדולה יותר מכמות החשמל הצפויה, מבלי שייווצר עומס יתר שעלול לפגוע במכשירי חשמל ואף לגרום להתלקחות.
התחשבות בהרגלי צריכה: מאחר ועומסי צריכת החשמל בבית קובעים את גודל החיבור המוזמן מחברת החשמל, תכנון מערכת חשמל ביתית צריכה להתחשב בהרגלי הצריכה, הנוכחיים והעתידיים של בני הבית.
ככל שעובי כבל הזינה שמגיע מחברת החשמל לדירה עבה יותר, כך עלותו יקרה יותר. עם זאת, חשוב לדעת שחיסכון בגודל כבל הזינה עשוי לייקר את הוצאות החשמל בדירה לאורך זמן.
הסיבה לחשבונות החשמל היקרים יותר, בבתים עם חיבור של כבלי זינה קטנים, היא שכבלי זינה קטנים מתחממים יותר מכבלים גדולים, צורכים יותר חשמל שאינו מנוצל, ומגיעים לבלאי מהיר יותר שדורש את ההחלפה שלהם בכבלים זינה חדשים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מיקום נקודות חשמל: תוכנית מיקום נקודות החשמל בבית, צריכה להיות מותאמת לצרכים שלכם ולתוכנית האדריכלית. נקודות החשמל כוללות את השקעים, את נקודות התאורה ואת נקודות התקשורת בבית.
בשלב הזה חשוב לדעת איפה ימוקמו מוצרי החשמל שצורכים כמות גדולה של אנרגיה (מקרר, מכונת כביסה, מייבש כביסה, מזגן), ואיפה ימוקמו מוצרי חשמל רבים שיחוברו לאותו אזור (מערכות קולנוע ביתיות, משרד, עמדת גיימינג).
תוכנית החשמל תכלול התקנת שקעי כוח שיתאימו למכשירים 'זוללי אנרגיה', וחלוקה מתאימה של הבית לאזורי אנרגיה, בהתאם לחלוקת הצריכה.

כתב הכמויות הוא מה שיעזור לכם להישאר במסגרת התקציב

לאחר שהדיירים והאדריכל (במידה ויש) מאשרים את תוכנית החשמל שמציג להם בעל המקצוע, מגיע השלב בו התאוריה מתחילה לרדת לפרקטיקה. לשלב הזה קוראים - כתב כמויות.
כתב כמויות הוא מסמך המציג את כל שלבי העבודה, את החומרים הדרושים לשיפוץ, את הכמות הנדרשת מכל חומר ואת המחיר הכולל של החומרים הנדרשים לביצוע העבודה. כתב כמויות מפורט יסייע לכם לתכנן תקציב שפוי ולהימנע מהפתעות שיגרמו לכם לחרוג ממנו.
את כתב כתב הכמויות ניתן ואף רצוי לערוך יחד עם אדריכל, מעצב פנים, או עם קבלן השיפוצים או הבנייה שמלווים את הפרויקט.
כעת נרחיב על שלב הקמת מערכת החשמל הביתית בהתאם לתכנית שנקבעה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הקמת תשתית הארקה

הפעולה הראשונה בהקמת מערכת חשמל ביתית, היא הקמת תשתית הארקה, שהיא אחד האמצעים הקריטיים במערכת החשמל. תפקיד ההארקה הוא לזהות זליגה חשמלית ("בריחה" של חשמל כתוצאה מתקלה) ולנתק את אספקת החשמל לבית באופן מיידי, וכך בעצם למנוע התחשמלות.
חשוב לוודא שהחשמלאי שמבצע את עבודת החשמל בבית במלואה, הוא, ורק הוא, יבצע את תשתית הארקה. בשום מקרה, אין לאפשר לקבלני ביצוע אחרים מלבד קבלן החשמל שמקים את מערכת החשמל בבית, לבצע זאת. מעבר לזה, זו היא אחריותו המקצועית, מתוקף תקנות החשמל.

הטמנת קווי חשמל ראשיים באדמה

השלב הבא כולל את ההכנות לאספקת החשמל שתצא אל מחוץ לשטח הבית, כלומר, תאורת חוץ, אינטרקום לשערים חשמליים וכולי. בשלב הזה, החשמלאי יוודא היא צנרת החשמל שמובילה קווי חשמל ראשיים לבניין טמונים מתחת ליסודות המבנה וליציקת הרצפה בעובי הנכון.

התקנת לוחות חשמל שקועים בקירות

בעל המקצוע ידאג לכך שלוחות החשמל בכל קומה, יהיו שקועים בקיר, בעובי של עשרים ס"מ לפחות. ההמלצה היא שהקירות עליהם מותקנים לוחות חשמל יהיו עשויים מבלוק ולא מבטון. הסיבה היא שבלוק הוא חומר שקל יותר לקדוח בו, ולהעביר ממנו ואליו את צנרת החשמל, מבלי לפגוע בו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קווי הזנה נפרדים

החשמלאי המבצע ידאג להתאים קו הזנה נפרד מלוח החשמל ועד לנקודת ההתחברות, לכל מכשיר עם עוצמה שעולה על - 1500 W.
המכשירים אשר דורשים קו הזנה נפרד ע"פ חוק הם: תנורי אפייה, מיקרוגל, מדיח כלים, מכונה ומייבש כביסה, מזגנים מעל 1 כ"ס. את מכונות הכביסה ואת המייבשים, אין לחבר עם מפצל לאותו שקע חשמל.
בנוסף, החשמלאי נדרש להוסיף קווי זינה נפרדים בתוספת מפסק מואר, עבור תנור חשמלי, טוחן אשפה, ג'קוזי, ודוד חשמל.

כיסוי מרבית צנרת החשמל בבטון

רוב צנרת החשמל והתקשורת אמורה לעבור ביציקות הבטון ולא מתחת לריצוף. במקרה בו קטע צנרת חשמל נשכח או נסתם ביציקת בטון, יש לדרוש מהחשמלאי לבטן את קטע הצנרת בשכבת בטון בעובי של 2 ס"מ לפחות.

חציבות בקיר בקווים ישרים

חשוב לוודא שהחציבה מתבצעת בקווים מאוזנים ומאונכים ישרים. חציבה באלכסונים תסכן את מערכת החשמל במקרה של קדיחה בקיר בעתיד.

סימון מיקום נקודות החשמל

עם גמר שלב החציבה, יש לבקש מהחשמלאי לסמן את נקודות החשמל המיועדות, כך שתוכלו לקבל תמונת מצב מוחשית של החדרים, ולשנות את מיקום הנקודות במידת הצורך.

צילום הקירות לאחר החציבה

נכון להיום, מדובר בפעולה שגרתית בקרב חשמלאים מקצועיים. צילום פני הקירות לאחר סיום שלב החציבה, יכולים לסייע לכם עתיד, במידה ותצטרכו לקדוח בקיר, להזיז נקודת חשמל מבלי לפגוע במערכת כולה, או אפילו במצב של שיפוץ כללי בדירה.