בשיתוף אתר "המקצוענים"
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קרניזים, ה'פאנלים' של התקרה הם טרנד עולה בעיצוב הבית: רובנו נוהגים להתעלם מהם, שכן הם לא מורגשים, אבל בהיעדרם משהו חסר בעין. הם כמו מסגרת לתמונה וכמו כפתורים לחולצה. הם הפרט הקטן, שעושה את ההבדל הגדול. הגיע הזמן לתת לקרניזים את הכבוד שמגיע להם. אז אחרי שמרבית המשפצים והמעצבים כבר עברו לפאנלים פולימריים לבנים לקירות, לצד ריצוף פרקטים ואריחי גרניט פורצלן, זה היה רק עניין של זמן, עד שגם המפגש העליון, שבין הקירות לתקרה, יקבל התייחסות מיוחדת.
אז מהם השימושים שנהוג לעשות עם קרניז, האם הוא מתאים לכל סגנונות העיצוב ומתי הוא אילוץ טכני שמוסיפים רק להסתרה? לפניכם המדריך.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדוע לאחרונה הם פופולאריים?
אחרי הפאנלים הפולימריים הלבנים שהפכו להיות חלק מהזמנת פרקטים, כך נראה שהולך לקרות עם הקרניזים. בשונה מארמונות פאר או חללים המעוצבים בסגנון גרנדיוזי במיוחד עם ריבוי עיטורים, הקרניזים שנכנסים לאופנה בישראל הם מעודנים יותר, ומתאימים יותר לטעם הישראלי. ועדיין, אפשר בהחלט לבחור חדר אחד בבית, ולהתפרע בו עם קרניזים מוגזמים. חדר, שהשהות בו קצרה יחסית, כמו חלל שירותי אורחים, למשל. כי אם כבר 'שואו', אז עד הסוף.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רגע, מה זה קרניז?

הוא מעין פאנל מסגרת מעוצב, המחבר את הקירות עם התקרה. לעתים, הוא נועד להסתיר אלמנט טכני, ולעתים הוא מותקן רק לצורכי דקורציה. בעבר היה נהוג לראות אותו בעיקר בבתים באירופה ובארצות-הברית, אך לאחרונה נראה שהוא צובר תאוצה גם בישראל.
ממש כמו הפאנל הפולימרי הלבן שהוא כמו נסתר, אך נוכחותו המעודנת מאוד מורגשת, כך גם הקרניז. הוא קיים במגוון גימורים וצורות, ובכך מתאים עצמו לסגנונות עיצוב שונים: מודרני, רטרו קלאסי וכן הלאה. מה חשוב לדעת לפני שבוחרים את סוג הקרניז ולפני שמתחילים את שלב ההתקנה? לפניכם המדריך.
הקרניז, יכול להיות עשוי מחומרים שונים: גבס, קרמיקה, פולימר, פוליאוריטן ופולסטירן (קלקר קשיח). כשהוא ממוקם לצורך דקורטיבי בלבד, נהוג להדביק אותו לקירות ולתקרה. לעומת זאת, כשהוא נועד לכסות וילונות, מיזוג, תאורה וארגזי תריס גלילה חשמלי, עושים שימוש בסינר גבס. ההתקנה שלו מעט יותר מורכבת, כמו זו של התקנת קיר גבס, שכן הוא מתחבר לתקרה עם תומכים ומסלולי גבס.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם השימושים העיקריים בקרניז לצורכי עיצוב?

כאמור, כשחושבים על קרניז, לרוב חושבים עליו כפריט משלים לעיצוב הכולל. ממש כפי ששמים לב לנעליים של מי שעומד מולנו (למרות שהם לא בקו העין), כך גימור של קרניז מאוד מורגש כשנכנסים לחלל כלשהו.
החללים בבית שבהם נעשה הכי הרבה שימוש בקרניזים הם חדרי שינה וחלל הסלון. ואולם, גם במטבחים בעלי סגנון כפרי או פרובנס, קרניז לגמרי יכול להשלים את המראה הכולל ולהקפיץ את העיצוב של החלל.
9 צפייה בגלריה
לא רק ליד התקרה, אלא גם למסגור מעוצב על קירות
לא רק ליד התקרה, אלא גם למסגור מעוצב על קירות
לא רק ליד התקרה, אלא גם למסגור מעוצב על קירות
(צילום: shutterstock)
לאחרונה, ההתייחסות לתקרה הולכת ותופסת תאוצה בעולמות עיצוב הפנים. אם אתם עדיין לא מהסוג המתפרע שמתייחס גם אל התקרה כאל אחד הקירות, ולצבוע אותה מרגיש לכם צעד קיצוני מדי, תוכלו לקשט אותה עם קרניז.
אגב, גם אם צבעתם את הקירות בגוון שונה משל התקרה, והצביעה בקווי החיבור שבין הקיר לתקרה לא יצאה מדויקת ואסתטית במיוחד, תמיד תוכלו להסתיר את הפגמים בעזרת קרניז. וכך, תהפכו את ה'דפקט' ל'אפקט'.

מהם השימושים הפונקציונליים יותר בקרניז?

מעבר לשימוש הדקורטיבי, כאמור משתמשים בקרניז לצורכי הסתרה של אלמנטים שונים בבית.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הסתרת מסילות של וילונות: השימוש הנפוץ ביותר בסינר גבס לצורך הסתרת המסילות של הווילונות. ככל שהווילון 'מסורבל' יותר, וכולל יותר מסילות (שכבת דקורציה ושכבת החשכה), כך הוא פחות אסתטי לעין באזור המסילות. סינר גבס, מאפשר שמירה על מראה נקי ומוקפד יותר.
הסתרת מיזוג, חוטי חשמל וארגזי תריסים: מי שלא רוצה להשקיע בהנמכת תקרה מגבס, לא מעוניין, אך עדיין רוצה ליהנות ממראה אסתטי של הקיר (נקי מחוטי חשמל, תעלות מיזוג וחוטי חשמל ותקשורת), יכול לעשות שימוש בסינר גבס. ניתן להסתפק בסינר גבס ישר ומינימליסטי ואפשר לחבר אותו לסגנון העיצוב, ולבחור בסגנון מעוטר ומהודר יותר.
9 צפייה בגלריה
אפשר גם לשלב עם חצי קיר גבס
אפשר גם לשלב עם חצי קיר גבס
אפשר גם לשלב עם חצי קיר גבס
(צילום: shutterstock)
הסתרת תאורה: אם בעבר היה נהוג ליצור קונסטרוקציית גבס היקפית בחלל, כיום נהוג לעשות שימוש בסינרי גבס. זאת, בכדי למנוע הצטברות של אבק באותה 'מדרגה'. הטמעת תאורה מאחורי סינר גבס (עם הנחת פס לדים או גוף תאורה מאורך), מאפשרת להאיר את החדר בעזרת תאורה נסתרת, שמוסיפה אווירה, אך לא מעמיסה פרטים בעין.
הסתרת ארונות הזזה: אם במטבח נהוג כיום לסגור את המרווח שבין הארונות הגבוהים לתקרה עם קיר גבס, הרי כשמדובר בארונות בגדים בחדרי שינה, זה לא אפשרי. ואולם, אם בחרתם בארונות הזזה גדולים, תוכלו ליצור מראה מעודן יותר, אם תסתירו את החלק העליון של הדלתות עם סינר גבס.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה טיפים לפני ההתקנה של קרניז מגבס

לפני שאתם מזמינים קרניז מגבס, יש כמה דברים שכדאי להקפיד עליהם בשלב התכנון ובחירת מועד ההתקנה.
ראשית, מומלץ להתקין קרניז מלוח גבס ירוק, שכן הוא נחשב לבטיחותי יותר בשל היותו חסין אש.
שנית, מומלץ לבצע את ההתקנה רק לאחר סיום עבודת השיפוץ בבית, ואף לאחר ההלבשה שלו. בחירת הסגנון, תשפיע על בחירת הקרניז עצמו. לכן, משום שהוא אלמנט שקל מאוד להוסיף בסיום, לא כדאי למהר לבחור ולהתקין אותו.
שלישית, עברו על כל החדרים בבית. אם יש אלמנט מסוים שתרצו להסתיר, ליצירת מראה נקי יותר, כדאי מאוד שתיקחו אותו בחשבון לפני שאתם בוחרים קרניזים לשאר הבית. כך, תיצרו מראה הרמוני לכלל התקרות בבית, ולא 'שעטנז' של סגנונות, גדלים, גבהים וצורות.
9 צפייה בגלריה
קרניז מעודן כמסגור מרומז גם במרכז הקיר
קרניז מעודן כמסגור מרומז גם במרכז הקיר
קרניז מעודן כמסגור מרומז גם במרכז הקיר
(צילום: shutterstock)

כמה זה אמור לעלות?

טווח המחירים גדול יחסית ומשתנה בהתאם לסוג הקרניז, מורכבות ההתקנה (הגובה של התקרה, למשל) והאם הוא כולל בתוכו התקנה של תאורה נסתרת.
קרניז רגיל מגבס לרוב יחושב לפי מטר אורך (מטר רץ), וכולל את עלות הקרניז ואת מחיר ההתקנה, ונע סביב 140-220 שקל למטר.
אם תרצו להתקין בתוכו גם תאורה נסתרת של פס לדים, המחיר יהיה 350-400 שקל למטר אורך. מחיר זה כולל את כל החומרים, פס הלדים וההתקנה.
סינר גבס, יקר יותר, ועולה 220-260 שקל למטר רץ, עבור סינר גבס שהרוחב שלו הוא עד 45 ס"מ.
אם סינר הגבס נועד להסתיר וילון, הרי שעלות ההתקנה שלו מורכבת וגבוהה יותר, ומגיעה לסכום של 500-650 שקל למטר, ומתייחסת רק להתקנת וילון שאורכו עד אורך של 2.5 מטר. המחיר מזנק עבור סינר גבס המיועד לכסות וילונות ענק של ויטרינות ברוחב גדול יותר, בשל מורכבות ההתקנה.