כמה ימים לפני שנציין את יום השואה הבינלאומי, רשם חדלות הפירעון בלשכת ההוצאה לפועל, גיא סמולרצ'יק, אישר הסדר נושים לקשיש בן 80 ניצול שואה, למרות העובדה שרק מחצית מהנושים הסכימו לכך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הקשיש הגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון בשל חוב כולל שעמד בפתיחת ההליך על כ-150 אלף שקל וכלולים בו 4 חובות בגינם נפתחו תיקי הוצאה לפועל לחברות תקשורת וכרטיסי אשראי. הקשיש הצהיר, כי בשנים האחרונות עקב ניהול כלכלי לא נכון וצפי להכנסות גבוהות יותר (בעת שעבד כסוכן מכירות), הוא ניצל מסגרות אשראי ונכנס לחובות. מאז משבר הקורונה הקשיש אינו עובד ומתקיים מקצבאות המוסד לביטוח לאומי וקצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים (ניצולי שואה). עוד הצהיר כי בחודשים האחרונים מצבו הבריאותי והנפשי הדרדר.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
הרשם ציין בהחלטתו, כי הורה על זימון ישיבה לגיבוש הסדר נושים וכי על הקשיש להגיש הצעת הסדר לנושים. הקשיש הגיש הצעת הסדר ראשונית הכוללת תשלום חודשי בסך 300 שקל למשך 36 חודשים, ובסה"כ 10,800 שקל. בהמשך, הוא שיפר את הצעתו בסיוע בנותיו, לתשלום סכום של 10,000 שקל במזומן, נוסף על פריסת התשלומים שהוצעה על ידו בסך 10,800 שקל, ובסה"כ 20,800 שקל.
הרשם הדגיש, כי במקרה הנוכחי קיימים בסה"כ ארבעה נושים בעלי תיקי הוצאה לפועל. שני נושים נתנו הסכמתם ואילו שני נושים התנגדו להצעה, כלומר - לא הושג רוב לאישור הצעת ההסדר. עם זאת, הבהיר, כי יסוד השיקום הכלכלי, התועלת הגלומה בהצעה, והתנהלות הנושים המתנגדים, מצריכים בחינה האם בכל זאת קיימת הצדקה באישור הצעת ההסדר.
הרשם החליט כאמור שכן וקבע כי התנהלות הנושים המתנגדים בלתי מקובלת. עוד קבע כי יש לקחת בחשבון אף את הנסיבות המיוחדות של הקשיש הסובל מבעיות רפואיות ונפשיות והוא ניצול שואה. "לקשיש נקבעה נכות בשיעור 75% וקצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. אף לא נמצא חוסר תום לב בהסתבכותו בחובות. הקשיש שיתף פעולה באופן מלא בהליך וחשף את מצבו הכלכלי. אף יש לשבח אותו בנוגע ליציאתו לעבודה עד לפני מספר שנים, על אף גילו המבוגר ומצבו, ונראה כי הוא עשה ככל שביכולתו למקסם את הכנסתו.
"סבורני כי גילו של היחיד והתקיימותו מקצבאות זקנה וקצבאות ניצולי שואה, מהווים בבחינת נסיבות אישיות מיוחדות המצדיקות הפגנת חמלה כלפיו והקלה מסוימת בערוב ימיו. בכך יש כדי לחזק את המסקנה לגבי אישור הצעת ההסדר במקרה שלפניי, במסלול יעיל ומהיר יותר, על פני שהות בת שנה נוספת לכל הפחות תחת צו פתיחת הליכים, אשר ממילא לא צפוי להניב תועלת ממשית לנושים. מסקנה זו עומדת בקנה אחד עם יסוד השיקום הכלכלי ועם זכותו של היחיד לפתוח דף חדש, גם בגילו המבוגר".
לאור כך, אישר הרשם את הסדר הנושים של ניצול השואה, אשר שופר פעם נוספת במהלך הדיון, וקבע כי הוא ישלם 12 אלף שקל במזומן תוך 30 ימים. נוסף על כך, הורה לו לשלם תשלום חודשי בסך 300 שקל למשך 36 חודשים, ובסה"כ 10,800 שקל. כלומר, סה"כ ישולם לנושים סך של 22,800 שקל.