הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש היום (א') לבית משפט השלום בתל אביב תביעה נגד חברת האוטובוסים דן (דן חברה לתחבורה ציבורית בע"מ), לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, בשמם של שני אחים ממוצא אתיופי בטענה שנהג אוטובוס של החברה סרב להעלותם לנסיעה בשל מוצאם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת התביעה, מתבקשת חברת דן לשלם לאחים פיצויים בסך כולל של 174,382 שקל בגין הפרת חוק איסור הפליה, עוגמת הנפש שנגרמה להם ובטענה כי זו פעם שנייה שאירוע חמור של הפליה מתרחש מטעם נהגים בחברת האוטובוסים.
1 צפייה בגלריה
אוטובוסים של חברת דן. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
אוטובוסים של חברת דן. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
אוטובוסים של חברת דן. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: מוטי קמחי)
על פי כתב התביעה שהוגש על ידי עורכות הדין בריהאן אבו-קאעוד ונטע ברק, האירוע התרחש במאי 2021. שני האחים, בני 15 ו-13, המתינו בתחנת אוטובוס בבת ים והמתינו לקו המסיע אותם מדי יום לבית הספר בו הם לומדים. יחד עימם המתין חברם שאינו בן העדה האתיופית.
נטען כי היות וכרטיס הרב-קו של האח בן ה-15 התרוקן, הוא סיכם עוד לפני הגעת האוטובוס עם חברו כי הוא ישלם עבורו. כאשר הגיע האוטובוס והשלושה ביקשו לעלות, שאל הנהג אם יש ברשותם רב-קו וכאשר החבר ענה כי יש ברשותו והוא ישלם גם עבור האח בן ה-15, הנהג ביקש משלושתם לרדת מהאוטובוס. לאחר מכן קרא רק לחבר לעלות שוב, סגר את הדלתות ונסע כשהוא מותיר את שני האחים המומים ברחוב.
מיד עם תחילת הנסיעה שאל החבר את הנהג מדוע לא אפשר לשני האחים לעלות וחזר על דבריו שעמד לשלם באמצעות הרב-קו שלו (לאח הצעיר יותר היה רב-קו ועמד לשלם על עצמו.), השיב הנהג כי לא הסכים להעלות את האחים מכיוון ש"אתיופים אף פעם לא משלמים". החבר ניסה להתעמת עם הנהג לגבי אמירותיו, אבל זה סירב לשמוע אותו, ביקש ממנו להתקדם לשבת והמשיך בנסיעה.
מאחר והאחים לא הורשו כאמור לעלות על האוטובוס לבית הספר, הם איחרו להגיע והאח הגדול אף איחר למבחן שנקבע לתחילת היום. מיד לאחר המבחן, הוא פנה יחד עם חברו למחנך הכיתה ויחדיו סיפרו לו על האירוע שהתרחש. זמן קצר לאחר מכן עדכן האח הבוגר את אמו, וזו פנתה למוקד פניות הציבור של חברת דן וגוללה את פרטי המקרה החמור, כשהיא דורשת לנקוט בצעדים משמעותיים נגד הנהג ולפעול למניעת הישנות מקרים כאלו בחברת האוטובוסים. כשלושה שבועות לאחר מכן קיבלה האם מכתב תשובה לפנייתה, במסגרתו הבהירה חברת דן כי "לנהג מחויבות להסיע את כל הנוסעים ולהתנהג בנימוס והיא מתנצלת על אי-הנוחות שנגרמה".
האם הגישה תלונה ליחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים ולאחר בחינת התלונה הוחלט להפנות אותה לסיוע המשפטי במטרה לבחון אפשרות להגשת תביעה לפי חוק איסור הפליה בשמם של האחים. עורכות הדין מהסיוע המשפטי פנו לחברת דן וביקשו את התייחסותם לעניין, אולם החברה בחרה שלא להשיב לפניות, ומכאן הוגשה התביעה.
נכתב כי "התובעים ספגו מידי הנהג שלוח הנתבעת יחס מפלה ומשפיל המהווה פגיעה קשה בכבודם כבני אדם... הנהג מנע מהתובעים, נערים בגיל העשרה, לעלות לאוטובוס, וזאת מחמת מוצאם בלבד ולעיני הנוסעים. הנהג הטיל בתובעים דופי לפיו הם אינם משלמים על נסיעות באוטובוס כדבר שבשגרה, וזאת רק מחמת מוצאם האתיופי. הפגיעה הקשה כתוצאה מהתנהלות הנהג מדברת בעד עצמה".
עורכות הדין אבו-קאעוד וברק: "מדובר בתביעה שנייה שאנו מגישות בתוך שנתיים נגד חברת התחבורה 'דן' בגין הפליית נערים יוצאי אתיופיה מחמת מוצאם. מדובר בהתנהלות פסולה וחמורה שאין לה מקום בחברה מתוקנת. הסיוע המשפטי, יחד עם היחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות, פועל למיגור תופעת ההפליה האסורה ומעניק ייצוג משפטי לנפגעי אפליה, קטינים ובגירים כאחד, וזאת ללא צורך בבחינת זכאות כלכלית".
תגובת חברת דן: "אנחנו מסתייגים ומוקיעים כל סוג של התנהגות גזענית או מפלה. זו אינה דרכנו וזה מנוגד לחלוטין לערכי החברה. ככל שהדברים יתבררו כנכונים, הנהג יוזמן לשימוע ונפעל בנחישות כדי שמקרה שכזה לא יישנה בחברתנו".