לאחר שנתיים של קיפאון כמעט מוחלט בשל האיום החות'י, נמל אילת צפוי לשוב בהדרגה לפעילות מלאה. היום (ב’) הציגו משרדי הממשלה בפני ועדת הכספים בכנסת מתווה מוסכם לשיקום הנמל ולעידוד חידוש היבוא הימי דרך העיר הדרומית.
המתווה גובש לבקשת ועדת הכספים בתיאום בין משרדי התחבורה, האוצר והכלכלה, והוא נועד להבטיח חזרת אוניות שנושאות כלי רכב לנמל, תוך סבסוד ממשלתי משמעותי ותמריצים נוספים לספנות.
לפי המתווה, המדינה תעניק סבסוד של כחצי מיליון דולר לכל אוניית רכב שתפקוד את נמל אילת, עד לסכום כולל של 21 מיליון שקל. המימון יינתן לתקופה של שלושה חודשים, ויבטיח עגינה של ארבע אוניות בחודש לפחות. הסבסוד נועד לכסות את עלויות ההובלה הנוספות שנוצרו בעקבות הצורך להימנע ממעבר במצרי באב אל-מנדב, הנתונים לאיום מתמשך מצד המורדים החות'ים בתימן, ולעקוף את כל יבשת אפריקה בדרך לנמלי אשדוד או חיפה.
המתווה צפוי לצאת לדרך כבר בשבועות הקרובים, לאחר סיום ההתייעצות התקציבית באוצר ואישור פורמלי של המשרדים הרלוונטיים. תקופת ההפעלה תימשך עד תחילת 2026 או עד להתייצבות המצב הביטחוני באזור הים האדום. במשרד התחבורה ציינו כי מדובר במהלך זמני אך קריטי, שנועד למנוע את קריסת הנמל ולשמור על תעסוקה לעובדיו.
לצד הסבסוד הישיר, יוקדם גם צו לייבוא כלי רכב מהמזרח דרך נמל אילת לתקופה של חצי שנה, או עד לסיום איום החות'ים. הצו יופעל רק אם חברות הספנות לא יעמדו ביעד שנקבע של ארבע אוניות בחודש, והוא נועד לשמש כ"מקל רגולטורי" שיבטיח את קיום המתווה בפועל. במקרה כזה, המדינה תודיע מראש על הפעלת הצו ותאפשר ליבואנים להעביר חלק משמעותי מפעילותם מאזורי הנמלים בים התיכון לאילת.
בדיון בכנסת נמסר כי המתווה כולל גם צעדים נלווים להקלת העומס בנמלי אשדוד וחיפה, ובהם מתן עדיפות למטענים חיוניים על פני כלי רכב. צעד זה נועד לאזן בין צורכי המשק לבין הצורך לשמר את הרציפות התפעולית של נמל אילת. נציג משרד האוצר הבהיר כי עלות הסבסוד טרם הוצגה בפניו במלואה, אך הדגיש כי המשרד מתכוון לתמוך במהלך ולדון בפרטי התקציב עם הדרג המקצועי. במשרד הכלכלה בירכו על ההסכם והדגישו כי הוא יאפשר לנמל לשוב ולתפקד, אך הביעו הסתייגות מהפעלת צו היבוא, מחשש לפגיעה בתחרות בענף הרכב. מנגד, מנכ"ל נמל אילת קרא שלא להמתין שלושה חודשים עד להפעלת הצו, וטען כי רק איום ממשי בהפעלתו יביא את החברות הימיות לחזור לפקוד את הנמל.
ח”כ חנוך מילביצקי, יו"ר ועדת הכספים, סיכם את הדיון באופטימיות זהירה ואמר "אנחנו מקווים שהמתווה יספק את הדחיפה הדרושה לנמל אילת כדי לחזור לפעילות סדירה. המלצתי היא לבצע בחינה כבר כעבור שישה שבועות, ולא להמתין שלושה חודשים, כדי לוודא שהמגמה אכן מתממשת. המתווה כולל בשלב א', תמרוץ כספי במימון חלקי של המדינה, לחברות הספנות שיבחרו להגיע לנמל אילת. ובשלב ב', ככל שיידרש, הוצאת צו ייבוא. תוך כדי, אנחנו דואגים לפרנסתם של עובדי הנמל ומוודאים שאף עובד לא נשאר מאחור".
הדיון הבא בנושא יתקיים ב-24 בדצמבר, אז צפויים נציגי משרד התחבורה והנמל להציג דו"ח התקדמות ראשון. עד אז, מקווים בכנסת ובאילת עצמה לראות סימנים ראשונים של התאוששות בנמל הדרומי שספג מכה קשה במהלך המלחמה.








