בשיתוף אתר "המקצוענים"
כמו אביזרי חשמל רבים בבית, גם השעון של הדוד (או בשמו הנפוץ 'טיימר') יכול להתקלקל. איך תדעו אם אכן יש תקלה, או שפשוט לא כיוונתם נכון את הטיימר? ומה אם התקלה היא בכלל בדוד או בלוח החשמל? איך נדע אם להזמין חשמלאי או טכנאי דוודים? כל התשובות במדריך.

כיוונתם את השעון אך הדוד לא נכנס לפעולה בשעה הרצויה

לא כיוונתם את הטיימר כמו שצריך: השעון בנוי ממתג, גלגלי שיניים, שעון מחוגים וכפתור קטן שמעביר מצבים. כדי שהטיימר ייכנס לפעולה, עלינו לוודא שהוא ממוקם באמצע.
המצב העליון הוא מצב הפעלה, המצב התחתון הוא מצב כיבוי, והאמצעי הוא מצב של טיימר.
כלומר, ברגע שפרק הזמן שאליו כיוונתם את הדוד יגיע לסמן של השעון המסתובב, כל עוד גלגלי השיניים מכוונים על הפעלה, הדוד יהיה במצב דלוק.
אם גלגלי השיניים יהיו אכן מכוונים לזמני הדלקה, אך בטעות תזיזו את הכפתור למצב 'כיבוי', הרי שהדוד לא ייכנס לפעולה והמים יישארו קרים. זו בהחלט לא סיבה להזמין טכנאי ולהיפרד מדמי ביקור מיותרים.
כל שעליכם לעשות הוא ללמוד אחת ולתמיד כיצד מכוונים את הטיימר, ולוודא אחת לכמה ימים שאף אחד מבני הבית לא הזיז את גלגלי השיניים או את כפתורי ההפעלה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מערכת.)
כל הכפתורים מכוונים היטב ועדיין הדוד לא נכנס לפעולה אוטומטית: אכן יכול להיות מדובר בתקלה בשעון עצמו. אם כשאתם מפעילים את הדוד ידנית באמצעות המתג האדום הדוד נכנס לפעולה, פשוט מאוד תצטרכו להחליף את המנגנון המכני של הטיימר, ואין שום בעיה בדוד או במערכת החשמל. מדובר בתיקון שעולה 300-450 שקל, והוא תיקון שגרתי שאחת לכמה שנים תידרשו לו בשל בלאי טבעי.
הפעלתם ידנית את המפסק והדוד נכנס לפעולה: ייתכן שמדובר בתקלה במפסק, במערכת החשמלית, כשל בגוף החימום, סתימה בדוד ועוד תקלות רבות ושונות שלא קשורות ישירות לטיימר.

השעון של הדוד מרעיש ללא הפסקה

גם אם הרעש אינו חזק במיוחד, ושומעים אותו רק כשמתקרבים לשעון שעל הקיר, הרי שרעש קבוע מהטיימר, בהחלט מעיד על תקלה בו. זה רק עניין של זמן עד שהוא ישבוק חיים ויחייב אתכם להחליפו. לא כדאי לחכות עם התיקון, כדי שלא תמצאו את עצמכם ביום קר במיוחד ללא מים חמים.

השעון מפעיל את הדוד אך המים לא מתחממים

אם אכן הדוד נכנס לפעולה בפרק הזמן שקבעתם, אתם ממתינים כשעתיים והמים עדיין קרים, סביר להניח שהתקלה היא לא בטיימר, אלא באחד מרכיבי הדוד.
סיכוי גבוה שזו תקלה בגוף החימום, שהוא רכיב עם בלאי גבוה שיחייב אתכם להחליפו לרוב אחת לשנתיים.
עונה זו היא בדיוק הזמן לטפל בבעיה, ולא להמתין לימים קרים שבהם קולטי השמש לא יצליחו לספק לכם מקלחת חמה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

השעון גורם לקצר חשמלי

אם בעקבות כניסת הדוד לפעולה יש קצר חשמלי, יהיה קשה מאוד לדעת אם הסיבה לקצר היא בגלל תקלה בטיימר, במפסק או באחד מרכיבי הדוד שמקצרים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא ניתן לדעת אם להזמין חשמלאי או טכנאי דוודים קודם. רובם, ישאלו אתכם שאלות מנחות בטלפון, אך קשה לדעת בוודאות ללא בדיקה מעמיקה בשטח.

מה עושים כששעון הדוד ממוקם בתוך ארון החשמל

ישנם מקרים שבהם מתקינים את הטיימר בתוך ארון החשמל. לרוב, עבור אנשים שמשתמשים בטיימר לעתים רחוקות או עבור שומרי שבת.
אם הטיימר אינו עובד, אך הפעלת הדוד באמצעות מפסק רגיל תקינה, סביר להניח שיש בעיה שמחייבת הזמנת חשמלאי.
אל תתחכמו ותנסו לשחק בעצמכם עם מתגים בלוח החשמל, אלא הזמינו חשמלאי מוסמך.
נצלו את הגעתם גם לצורך חיזוק חוטים רופפים, בדיקת תקינות ההארקה בבית, תיקון שקעי חשמל רופפים או מתגים שאינם פועלים כמו שצריך.
זקוקים לטכנאי דודי שמש או לחשמלאי מוסמך? לחצו על הקישור