שר החוץ, אלי כהן, צייץ הערב (ב') בחשבון הטוויטר שלו כי הוא פועל כדי שבנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית. כהן כתב כי הוא ביקש משר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שיפעל לגיבוש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת העלאות הריבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כהן הבהיר בציוץ כי לדעתו על רקע "התמתנות האינפלציה" לא היתה הצדקה להחלטה שהתקבלה היום על ידי הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית בחצי אחוז, וכי החלטה זו "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות". הצעד שכהן מציע קרוב מאוד לפגיעה בעצמאות בנק ישראל, שכן כהן מעוניין שהממשלה תיקח חלק בדיונים על העלאת הריבית, שאמורים להיות מנותקים מכל לחץ פוליטי.
1 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
שר החוץ אלי כהן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
שר החוץ אלי כהן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: יאיר שגיא, יריב כץ)
גם בציוץ המשך של שר החוץ, כהן התעקש שלא לחזור בו, כהן כינה את המבקרים "מתלהמים שמתעלמים מההשלכות הקשות של העלאת הריבית", חזר על הטענה כי עליות הריבית אינן מוצדקות, וכי הוא קורא "לשיח והסכמה בין האוצר לבנק ישראל', וכי שיח כזה הוא "הכרחי'", לדבריו. גם בציוץ ההמשך, כהן לא הזכיר - אפילו מן השפה ולחוץ - שהצעתו לא מתכוונת לפגוע בעצמאות הבנק המרכזי.
כהן הוא לא הפוליטיקאי הראשון מהליכוד שמתבטא כנגד העצמאות של בנק ישראל, קדם לו ח"כ שלום דנינו שאמר לפני כחודש בוועדת הכלכלה כי "צריך לחשוב להוציא את העניין הזה של הריבית מהידיים של הנגיד בלבד. צריך לחזור לזה שתהיה התייעצות", אך בעוד דנינו הוא חבר כנסת מהספסלים האחוריים של הליכוד, הרי שאלי כהן הוא חבר בכיר בליכוד, בנוסף, כהן הוא בעל השכלה כלכלית ושימש בעבר כשר הכלכלה.
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, הגיב על דברי שר החוץ בריאיון לכלכליסט ואמר, "מוטב ששר החוץ כהן יתעמק בנתונים. ראשית, האינפלציה לא התמתנה. (הנגיד מתכוון לכך שהאינפלציה עלתה לרמה של 5.4%, הגבוהה ביותר בגל האינפלציה הנוכחי, ש"ט) שנית, רצוי כמובן, בטח בתור שר חוץ, שהוא יבין את החשיבות של העצמאות של הבנק המרכזי. אנחנו יודעים מה היתה התוצאה הסופית בכל המדינות שבהם היתה פגיעה בבנק המרכזי".
את תגובתו של שר החוץ אלי כהן לא ניתן היה להשיג.