נאמני קבוצת הנדל"ן רום כנרת הגישו היום (שלישי) דוח ראשון מאז שהקבוצה נכנסה להליך חדלות פירעון בו הם כותבים כי "התמונה המצטיירת הינה של אירוע 'שחור משחור', יוצא דופן בחומרתו, שיוצר סיכון מהותי לכספם ודירותיהם של מאות רוכשים, ששילמו לחברה והשקיעו בעסקאות מאות מיליוני שקלים" .
הנאמנים מציינים כי "דומה שהליך חדלות הפירעון של קבוצת רום-כנרת מימש במלוא העוצמה את הסיכון העסקי, הכרוך בביצוע עסקה במתכונת של קבוצת הרכישה, קרי- מבלי שלרוכשים ישנן בטוחות על פי הקבוע בחוק המכר. הרוכשים, בעיקרם אנשים תמימים שהשקיעו את עיקר הונם, עתידם וחלומותיהם, בעסקה לרכישת דירת מגורים, מוצאים את עצמם כעת בפני שוקת שבורה, אל מול חברה חדלת פירעון, שפעלה כחברה יזמית, בתחפושת מלאכותית של מארגנת קבוצות רכישה , ואשר איננה יכולה כיום לקיים את התחייבותה למחיר הדירה שסוכם, למועד המסירה, לעלויות הביצוע והמימון וכיו"ב".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
הנאמנים, עורכי הדין אהוד גינדס ממשרד גולדבלט גינדס יריב ועו"ד שי מילוא ממשרד אינסל מילוא ושות' מציינים בדוח כי "דוח זה מתווה את תכנית העבודה של הנאמנים בדבר הדרך היעילה לשיקום פרטני וארגון מחדש של הפרויקטים השונים של קבוצות רכישה וביזמות של קבוצת רום-כנרת. לכל פרויקט וקבוצת רכישה יבנה מתווה שיקום ופתרון משפטי-כלכלי ופרגמטי המתאים לעניינו, מתוך מטרה לחלץ את הרוכשים והנושים מהבעיה שנקלעו אליה. מדובר בתהליכים מורכבים ומאתגרים, שחלקם תלויים בצדדי ג', שמימושם יארך זמן, עקב בצד אגודל, ויחייב סבלנות ואורך רוח".

שימוש ממולח

הנאמנים מציינים בדוח שהוגש לבית משפט כי קבוצת רום-כנרת עשתה "שימוש ממולח במערכת שיווק משומנת, אולם - הלכה ולמעשה - אף אחד מהפרויקטים של קבוצת רום-כנרת לא הושלם, וחלקם הנו בשלבים התחלתיים, בהם טרם התקבלו ההיתרים המלאים הנדרשים לשם ביצוע הפרויקט או שהפרויקט הנו בשלבי ביצוע ראשוניים. עלויות הביצוע והמימון של הפרויקט והדירות צפויות להיות, בסופו של דבר, גבוהות מאלו, שקבוצת רום-כנרת התחייבה כלפי הרוכשים. בחלק מהפרויקטים, מצב זה מחייב בחינה בדבר כלכליות הפרויקט ובדבר היכולת של הרוכשים לעמוד בעלויות שיידרשו בפועל לצורך השלמת הפרויקט".
אם לא די בכך, הנאמנים מציינים בדוח כי "בכל הפרויקטים קיימות בעיות של עסקאות נוגדות וכפולות. בחלק מהפרויקטים קיימת בעיה של חוסר הלימה בין דירות, שנמכרו לרוכשים, לבין התב"ע והיתרי הבניה של הפרויקט, ולפיכך חלק מהעסקאות מתבררות כיום כעסקאות של "דירות וירטואליות". הדבר גורם למחלוקות בין חברי הקבוצה לבין עצמם בקשר לדירות שיש לייחד לכל אחד מהם. כמו כן, בהמשך יהיה צורך להשלים תהליך של רישום הזכויות במקרקעין על שם רוכשי הזכויות על מנת להבטיח את קניינם".

ומה אומר הבעלים?

לטענת הנאמנים בדוח שהגישו, "אילן ששון, בעל החברה, יצא מהארץ, והתשובות שמתקבלות ממנו בקשר לפעילות החברה, התנהלותה והסיבות לקריסתה, הינן חלקיות, מגלות טפח ומכסות טפחיים, ובשלב זה, דומה שאינן אמינות ומלאות. הנאמן על כספי הרוכשים, ניתק כל קשר וככל הנראה יצא מהארץ. כמו כן, קיימות עדויות וחשדות לכאורה למעשי תרמית ולמעורבות של גורמים פליליים בקשר לחברה". עוד טוענים הנאמנים בדוח כי "שדרת הניהול בחברה הנה חסרה (אין מנהל כספים, חסר צוות הנהלת חשבונות, אין צוות הנדסי וכיו"ב). לפיכך, היכולת להישען על הנהלה סדורה, כמקובל בחברה בהיקף כזה, הנה מוגבלת ביותר".
חברת הנדל"ן "רום כנרת נכסים והשקעות" פנתה לאחרונה באמצעות עו"ד עדי בראונשטיין לבית המשפט המחוזי בתל אביב לאחר שציינה במסגרת הבקשה שהגישה כי התחייבויותיה נאמדות בסך כולל של כ- 137 מיליון שקל. מנגד טענו הנושים כי החברה ציירה תמונה ורודה מידי. מדובר בחברה פרטית ותיקה, המוחזקת (בשרשור) על ידי עו"ד אילן ששון, שהינו גם מנכ"ל החברה וביחד עם חברת מגדלי בי וחברת מגדלי קרוולה (שגם הגישו הבקשה -ל.ד) , מבצעות ויזומות פרויקטים. החברות הינן חברות יזמיות הפועלות בתחום הבניה והנדל"ן בישראל משנת 1995. החברה/חברות פועלת בתחום הייזום למגורים ולמסחר, בתחום ההתחדשות העירונית וכן בתחום הנדל"ן המניב.

התוכנית לשיקום של הפרויקטים

המטרה הראשית של הליך חדלות הפירעון במקרה הנוכחי, הנה ארגון מחדש ושיקום פרטני של הפרויקטים, שארגנה וייזמה קבוצת רום כנרת, באחד משני מתווים: מתווה של השלמת פרויקט או, לחילופין מתווה של מימוש הפרויקט וחלוקת התמורה לרוכשים ולנושים הנוגעים לאותו פרויקט. הנאמנים מציינים בדוח כי הבחירה בין המתווים תעשה בתאום עם נציגות הקבוצה, באופן פרטני לכל פרויקט, על פי נסיבותיו, האתגרים והבעיות שבפניו ובפני קבוצת הרוכשים, ובהתאם לבשלות הפרויקט מבחינה תכנונית, פיננסית, כלכלית, לוחות זמנים ועוד. "כל פרויקט מהווה סוג של 'משק-סגור', באופן שמקורותיו הפנימיים של כל פרויקט משרתים בראש ובראשונה את פירעון החובות לחברי אותה קבוצת רכישה". חלק מהפרויקטים ימשכו עד השלמתם בכפוף למספר תנאים וחלק מצויים בבחינה של הנאמנים.

"חשד להעלמות כספים"

כך למשל מדוח הנאמנים גינדס ומילוא עולה כי פרויקט: SEA TOWER 1-2 בבת ים מונה קבוצת רכישה של כ- 175 חברים, ללא בטחונות ע"פ חוק המכר, להקמת 2 בנייני מגורים בפארק הים בבת ים. מצוין כי הפרויקט יבוצע עד השלמתו (שנה וחצי) בכפוף לפעולות מסוימות שצריכות להיעשות. בקשר לפרויקט SEA TOWER 4 המונה כ- 73 חברים התקבל היתר בנייה בתנאים שעומד לפקוע בימים הקרובים. הנאמנים מציינים בדוח לגבי פרויקט זה כי קיים "חשד להעלמות כספים מחשבון הנאמנות". עוד צוין בדוח כי "ככל שתבחר חלופה של השלמת הפרויקט יצטרך להתבצע "הסדרת מימון מול קרדיטו (או גורם מימון תחליפי) לבניית הפרויקט ופירעון חוב העבר; קבלן מבצע ופיקוח הנדסי - בחירת גורמים מתאימים".
עו"ד שי מילואעו"ד שי מילואצילום: יוסי דוס סנטוס
עו"ד אוהד גינדסעו"ד אוהד גינדסצילום: עמית שעל
לגבי פרויקט SEA TOWER 5 המונה כ- 73 חברים צוין בדוח כי גם פה קיים "חשד להעלמות כספים מחשבון הנאמנות" וככל שתבחר חלופה של השלמת הפרויקט יצטרכו לבחור גורם מימון מתאים למימון בניית הפרויקט.
לגבי פרויקט: B-TOWERS ברחוב יוספטל בבת ים מסחר שהינו בניין משרדים ומגדל מגורים (150 יח"ד) צוין בדוח כי טרם אושרה תכנית למגדל המשרדים ולמגדל המגורים וקיימת חוסר הלימה בין התב"ע לזכויות שנמכרו לכ- 150 רוכשי הדירות. עוד צוין בדוח כי "הפרויקט ננטש על ידי הקבלן וחברת הביטוח דורשת סכומי עתק לצורך הארכת תוקף הביטוח למבנה והנושא הנו בטיפול ובחינת חלופות".
באשר לפרויקט ברחוב המעורר בגבעתיים להקמת פרויקט להקמת 10 יח"ד, תמ"א 38/2 צוין בדוח כי "הפרויקט נבנה שלא ע"פ היתר הבנייה" וצפוי "עיכוב בביצוע הפרויקט והתייקרותו". באשר למתווה לשיקום הפרויקט צוין כי "הנאמנים ובא כוח הבנק בוחנים אפשרות לאיתור יזם חלופי, שיכנס בנעלי החברה להשלמת הפרויקט".
כמו כן בדוח מצוין כי קיימים פרויקטים של התחדשות עירונית, שנחתמו אך טרם התחילו ביצוע. "החברה חתמה על מספר עסקאות של התחדשות עירונית עם בעלי דירות במיקומים הבאים: שינקין 44, גבעתיים, ביאליק 54, רמת גן ובר יוחאי 9, רמת גן. במועד צו פתיחת ההליכים, החברה טרם התחילה לבצע את הפרויקטים. הנאמנים יבחנו את מעשיות וכלכליות הפרויקטים ואפשרות מכירת הפרויקטים ליזם חלופי בתיאום עם בעלי הקרקע".