השקל נחלש היום (שני) מול הדולר והאירו בכחצי האחוז. הדולר נסחר סביב 3.60 (3.595) שקל, ואילו האירו סביב 3.93 שקל.
בינתיים, מתרבות ההערכות שבנק ישראל לא יפחית את הריבית גם בהחלטה הבאה ב-8 באפריל, זאת בשל אי הפחתת הריבית בארה"ב ובאירופה, וההערכות שהפחתות ריבית שם עדיין רחוקות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל, דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
כמו כן, המשך המלחמה והגידול בהוצאות הצפויות בתקציב, לצד אי אישור הצעות של משרד האוצר לצמצום הגירעון יקשו על בנק ישראל להפחית בפעם השנייה את שיעור הריבית הבסיסית במשק, לאחר ההפחתה הראשונה שבוצעה ב-1 בינואר השנה ברבע אחוז לשיעור שנתי של 4.5%.
מחרתיים צפויה הכנסת לאשר בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה החדש לשנת 2024, ובבנק ישראל יעקבו אחר התנהלות התקציב החדש בחודשים הקרובים כדי לבחון אם ניתן יהיה להמשיך בהפחתות ריבית נוספות בהמשך השנה.
כלכלני בנקים ובתי השקעות צופים כעת שהריבית הבסיסית במשק תרד עד לסוף שנת 2024 לשיעור של 3.75% עד 4.0%, ושההפחתות יהיו מעטות כנראה ממה שנצפה לפני חודשיים בעת ההפחתה הראשונה שבוצעה בישראל, שהייתה גם הראשונה במדינות המתקדמות בעולם.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "בשווקים, חלה ירידה דרמטית בציפיות להפחתת ריבית כבר בטווח המיידי, דבר הגורר לתנודות שוקי המניות בארה"ב ובאירופה. הפעילות שמבצעים הגופים המוסדיים, לגידור החשיפה המטבעית, לצד משנה הזהירות שנוקטים הגופים הזרים, תורמים לבלימת ייסוף השקל וההתייצבות של המסחר בתקופה האחרונה, בתחום 3.55-3.65 שקלים לדולר. להערכתנו, פוטנציאל ייסוף השקל בתקופה של גירעון תקציבי גדל, הורדת דירוג אשראי, וחשש מהסלמה ביטחונית, נותר מוגבל, בתנועה לעבר רמת 3.5 שקלים. הדולר עשוי לשוב ולנוע אל מעל לרמת 3.6 שקלים ויותר".