למרות שרובנו מתלוננים על החום הכבד, יש לו גם יתרון משמעותי: החיסכון בחשמל תוך הסקת המים באמצעות אנרגיית השמש.
המים החמים שיוצאים מהברזים שלכם, הם תוצאה של לכידת קרני שמש על ידי קולטי השמש של הדוד. כל שצריך בכדי שהמים יהיו חמים, זה שמש ומערכת חימום תקינה.
אבל איך זה שהשמש זורחת, אבל המים שנכנסים אליכם הביתה דרך הברזים, פושרים או אפילו קרים? ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על הבעיה? לפניכם התשובות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלות בקולט השמש

הסיבה העיקרית שיכולה לגרום למים להיות קרים בקיץ, למרות שבגג שלכם מותקן דוד שמש, היא תקלה בקולט השמש שמחובר לדוד. הקולטים בנויים מלוחות סולאריים שמחממים את המים, אשר עוברים בתוך צינורות קטנים, מהקולט אל הדוד. אז מה הן התקלות הנפוצות בקולטי שמש?
קולט שמש מלא באבנית: הצנרת שמעבירה את המים מקולט השמש אל תוך הדוד, מתמלאת עם הזמן באבנית. התוצאה היא שהצטברות האבנית מקשה על פעולת חימום המים, מאחר שלמים החמים אין לאן 'לברוח'. ואז, מרוב נוצר לחץ קיטור שגורם למים לחפש את החוליה החלשה בצנרת ולפרוץ החוצה מאותה נקודת כשל.
התוצאה: הצנרת לא עומדת בלחץ הקיטור, נוצרת נזילה שיכולה להגיע לכדי פיצוץ צנרת. במצב זה, מעבר לנזק שנגרם לצנרת, הרי שאין מספיק מים חמים בדוד, או שאין מים חמים בכלל.
איך מטפלים באבנית או בלכלוך שמצטבר בתוך צנרת הקולטים?
טכנאי הדוודים יבצע שטיפה פנימית לקולט שלכם. ניקוי אבנית בקולט שמש כולל החדרת חומרים למניעת אבנית לתוך הקולט, תוך שימוש בלחץ מים בעוצמה גבוהה. לעתים, בעל המקצוע יצטרך לפרק את הקולט על מנת לנקות את הרכיבים עצמם.
כיצד ניתן למנוע מתקלה זו לחזור?
התקנת מסנן אבנית לקו המים ראשי, יכולה להפחית באופן משמעותי את כמות האבנית שמצטברת בצינורות הקולט ובדוד, וכך בעצם לשמור על הדוד ועל קולט השמש שלכם לאורך שנים.
נזילה מהצינורות הפנימיים בתוך הקולט: הצינורות החיצוניים של קולטי השמש מקבלים את המים מנקודת המים הראשית. הם מעבירים אותם את תהליך החימום הסולארי, ומזרימים אותם אל תוך הדוד. הצינורות הפנימיים בקולט מעבירים את המים דרך תהליך החימום עצמו.
איך מטפלים בנזילה בצינורות הקולט?
במקרה של נזילה מתוך הצינורות הפנימיים של הקולט, אין אפשרות לתיקון התקלה. במצב זה, יש להחליף את הקולט.

6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סתימה בצינורות הקולט: המים שעוברים בתוך המערכת שנקראת 'קולט', יכולים ליצור מצב של עומס אבנית, שיגרום לסתימה בצינורות של הקולטים. אבנית נוצרת בכל תהליך מתמשך של חימום מים (קומקום, למשל).
במידה וצינורות הקולט נסתמים, המים החמים לא יגיעו לדוד עצמו. ואז, לא יתבצע תהליך של החלפת חום. למעשה, המים שעוברים בקולט הם לא המים שיוצאים מהדוד, אלא מים שתפקידם לחמם את הדוד. במצב כזה, מי הדוד לא יתחממו, והתוצאה תהיה שגם בברזי המים החמים שבבית שלכם לא תוכלו ליהנות ממים חמים, אפילו ביום של שמש חזקה.
איך מטפלים בסתימה בצינורות הקולט?
טכנאי דוודים מקצועי יפתח את הסתימה תוך שימוש בתמיסת חומץ אותה הוא יצוק לתוך המערכת. לאחר כחצי שעה, טכנאי הדודים יפתח את הפקק ויאפשר לנוזל לצאת. הוא יחזור על הפעולה מספר פעמים במידת הצורך, עד שבסופו של דבר הסתימה תשתחרר.

6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קולט שמש שאינו מותקן בזווית נכונה: יש לך קולט שמש חדש שהותקן לאחרונה, והמים לא מתחממים? הסיבה שיכולה להסביר את התקלה היא התקנה לא נכונה של קולט השמש.
באופן כללי, התקנה נכונה של קולט שמש אמורה להיות כזו שמכוונת את הקולט בזווית דרומית של עד 50 מעלות. זאת, כל עוד אין אלמנטים שיכולים ליצור הצללה, אשר גם אליהם צריך להתייחס, בשלב ההתקנה.
איך אפשר לדעת האם הקולט מותקן בצורה נכונה?
אין צורך לעמוד על הגג עם מד-זווית ומצפן ולחשב אזימוט, כדי לדעת האם הקולט שלכם מותקן בזווית הנכונה. מה שאפשר לעשות זה להציץ ולראות האם הקולט פונה לכיוון הים למשל, או האם יש בניין גבוה שיוצר צל על הקולט. במקרים כאלה, יש ליצור קשר עם המתקין, או עם טכנאי דודים אחר, להתקנה מחדש של הקולט בגודל ובמיקום אפקטיביים יותר.


6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלות בדוד עצמו

לא תמיד הסיבה למים קרים היא בשל תקלה במערכת הסולארית. ישנן תקלות נפוצות גם בדוד עצמו.
אבנית בגוף החימום: אבנית יכולה לפגוע לא רק בקולטי השמש, אלא בפעולת הדוד עצמו. כמות גדולה של אבנית שהצטברה על גוף החימום של הדוד, תיצור בלאי שיפגע בפעולת החימום של הדוד.
תרמוסטט לא תקין: התרמוסטט מווסת את חום המים ל-65 מעלות, בכדי למנוע זרימת מים רותחים מהברזים שבתוך הבית. במקרה של תקלה בתרמוסטט, דוד השמש לא יחמם את המים. תקלה מתמשכת יכולה אפילו לפגוע בדוד השמש עצמו ובמקרים קיצוניים אף לגרום לפיצוץ הדוד.

6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך מתקנים גוף חימום ותרמוסטט?
את גוף החימום ואת התרמוסטט לא מתקנים, אלא מחליפים. זו פעולה בלתי נמנעת, אותה תצטרכו לבצע אחת לכמה שנים, בעיקר שמדברים על גופי חימום. כאשר מחליפים גוף חימום, ההמלצה היא להחליף את הפלאנג' כולו, שהוא התושבת שמכילה את גוף החימום ואת התרמוסטט יחד.
תקלה בבידוד ובאיטום: איטום ובידוד הדוד חשובים לתהליך חימום המים. במקרה של תקלה באיטום או בבידוד הדוד, פעולת החימום עלולה להיפגע. המים לא יתחממו בצורה אופטימלית, המערכת תיכנס למצב של עבודת יתר ובסופו של דבר תיווצר שחיקה של המערכת ושל החלקים שמרכיבים אותה.
לעיתים, מדובר בנזילה מינורית הנובעת עקב חיבור רופף בין צינורות הדוד לבין הדוד עצמו ובין הדוד לבין הבניין והמקלחת.
איך מתקנים תקלות בידוד ואיטום בדוד?
במקרה של טפטוף חלש מהדוד, טכנאי דודים מקצועי יוכל לתקן את התקלה באמצעות הדבקת חומר סינתטי או חיבור גומיות איטום חדשות לצינורות הדוד. במקרים בהם הנזילה היא משמעותית, כזו שמתרחשת בעקבות בלאי, חלודה וסדקים בדוד, ייתכן שלא תהיה ברירה, אלא להחליף את הדוד.
תקלה במערבל המים: מערבל המים הוא אמצעי נוסף, שיחד עם התרמוסטט אחראי לכך שלא יגיעו אל הברזים מים חמים מדי, שיכולים לגרום לכוויות. תקלה במערבל המים בדוד, יכולה להתבטא במים קרים או פושרים שיוצאים מהברזים, בעוד שהמים בדוד יכולים להיות חמים מאוד.
מה חשוב לדעת לפני שמחליפים מערבל מים?
מערבל באיכות ירודה עלול להתקלקל תוך פחות משנה, בעוד שמערבלים באיכות גבוהה יכולים להחזיק מעמד למשך 6-8 שנים.


6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נזילה מהדוד ומצנרת הדוד

נזילה בדוד עלולה לגרום לקצר, להפריע לתהליך חימום המים ולפגוע בדוד. במקרים בהם הנזילה היא מצינורות הקלט או הפלט של זרימת המים אל הדוד או ממנו, יש צורך להחליף את צנרת הדוד או את הדוד עצמו.
מה חשוב לדעת על החלפת צנרת הדוד?
ברוב המקרים, טכנאי דודים מקצועי יוכל להחליף את הצנרת ולהחזיר את הדוד לתפקוד בקלות. עם זאת, במקרים בהם הנזק גדול, או במקרים בהם יש נזילה שמקורה בסדק בשכבת האימייל של הדוד, התיקון לא אפשרי ויש צורך להחליף את הדוד.