בשיתוף אתר "המקצוענים"
במקרה הטוב מדובר בשינוי הגדרות קל או בהחלפת ספק, במקרה הרע, ייתכן שלוח האם (המוח) של המחשב שלכם נשרף. מתי ניתן לפתור את הבעיה מרחוק? מתי אין ברירה אלא להזמין טכנאי או לקפוץ למעבדה? והכי חשוב: איך ניתן למנוע מראש תקלות כאלה? לפניכם התשובות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המחשב לא נדלק בעקבות קצר או הפסקת חשמל? תקלה בספק הכוח או בלוח האם

זה בטוח קרה לכם בשלב כלשהו בחיים, שעבדתם על המחשב ופתאום נפל בבית מפסק החשמל. לא משנה אם הסיבה היא קצר של מכשיר חשמלי, קפיצת חשמל שקשורה לקו החשמל הראשי באזור שלכם או הפסקת חשמל יזומה.
מה עושים: למחשב נייח עם ספק מתח איכותי, יש יכולת לספוג כמה מסוימת של קפיצות חשמל. במקרים רבים, הבעיה תיפתר מעצמה, כך שלפני שאתם רצים להתקשר לטכנאי מחשבים, נסו תחילה לנתק את כבל החשמל מהשקע למשך חצי דקה, ואז חברו אותו שוב. הצלחתם? זה אומר שההגנה הבסיסית של ספק הכוח שלכם פעלה בזמן.
אם המחשב עדיין לא נדלק (כלומר, לא ראיתם נורה דולקת על כפתור ההפעלה הפיזי של המחשב), ייתכן מאוד שספק הכוח של המחשב נשרף, בעקבות קפיצת המתח החשמלי. סיבה אפשרית נוספת (ופחות נפוצה), היא שנגרם נזק ללוח האם של המחשב.
אם הסיבה היא נזק שנגרם לספק הכוח, הרי שתצטרכו להחליף אותו. מחיר החלפתו הוא 300-400 שקל, כולל הרכיב והעבודה. אם, לרוע מזלכם, התקלה היא בלוח האם, הרי שכאן כבר מדובר בתיקון יקר יותר, וגם בסכנה לקבצים שבתוכו. למחירון מפורט יותר לחצו כאן.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
איך למנוע להבא נזק: ראשית, הקפידו לבצע בקביעות גיבוי לתכנים שלכם, כדי למנוע עוגמת נפש שתהיה נלווית לנזק הכספי שייגרם לכם. שנית, חברו למחשב הביתי שלכם מכשיר אל-פסק (מכונה UPS). תפקידו של מכשיר זה הוא להגן עליכם בדיוק מפני מקרים אלו של קפיצות חשמל וניתוקים פתאומיים. הוא יגן מפני נפילת מתח, יאזן נחשולי מתח (עומסים משתנים) ומפני ברקים בימות סערה.
אגב, גם אם יש לכם מכשיר כזה, ודאו שהסוללה שלו עדיין בתוקף. ואם לא, אל תדחו את החלפתו, בייחוד בעונת החורף שבה תקלות חשמל הרבה יותר נפוצות בזמן סופות גשמים ורוחות. כמו כן, מומלץ לחבר מגן ברקים ישירות לשקע החשמל, אליו מתחברים כל שאר חיבורי המחשב שלכם (מחשב, מסך, מדפסת, ראוטר וכן הלאה).

אם המחשב לא נדלק, אך מצפצף, סביר להניח שהסיבה לתקלה היא בחומרה

כשהמחשב מצפצף מספר פעמים, יכולות להיות לכך מספר סיבות, אך כולן קשורות בחומרה שלו. זו יכולה להיות תקלה במעבד, בסוללה, בכרטיס המסך או בכרטיס הזיכרון.
מה עושים: אם אתם בעלי ידע וניסיון, תוכלו לפתוח בעצמכם את מארז המחשב ולבדוק האם כל כרטיסי הזיכרון והמסך מחוזקים ומחוברים היטב. אם אין בעיה בחיבורים, תוכלו לנתק אותם ולנסות להפעיל את המחשב כשהוא אינו מחובר לכרטיסים, או כשהוא מחובר בכל פעם רק לכרטיס אחד.
אם אין לכם מושג מה אתם עושים, מוטב להזמין טכנאי. מכיוון שיכול להיות מספר סיבות שונות, הרי שטווח המחירים הוא גדול, ומתייחס לא רק לסוג הרכיב שנפגע, אלא גם לדגם המחשב שלכם. בכל מקרה, בדקו את המחירונים הנהוגים בתחום, והגיעו מוכנים לשיחה עם טכנאי המחשבים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

העברתם את המחשב למצב שינה והוא לא נדלק? לרוב מדובר רק בעדכון הגדרות

אם המחשב לא "מתעורר" לאחר מצב שינה, הרי שלרוב מדובר רק בהגדרה שגוייה ב"הגדרות" המחשב. מה עושים? לוחצים עם העכבר קליק ימני על כפתור "התחל", משם נכנסים ל"הגדרות", בשורת החיפוש מקלידים: "אפשרויות צריכת חשמל ושינה" ומגדירים מה עושים לחצני ההפעלה. גם במקרה זה, אם אין לכם מושג מה לעשות, הרי שאין מה למהר להזמין טכנאי מחשבים. זה מסוג הדברים שיוכלו להנחות אתכם לגביהם טלפונית, או בהשתלטות מרחוק על המחשב שלכם. דבר זה יוזיל משמעותית את עלות העבודה.

ניקיתם את המחשב ומאז הוא לא נדלק?

אם אתם (או המנקה) ניקו את המחשב ואת סביבת העבודה שלכם, ומאז הוא לא נדלק, ייתכן שבטעות התנתק אחד החוטים. אפשרות נוספת, היא שבשל מגע עם מים, המחשב לא נדלק. אם גם לאחר המתנה לייבוש, הבעיה לא נפתרת, ככל הנראה תצטרכו להזמין טכנאי לביתכם או לקחת את המחשב למעבדה.