בשיתוף אתר "המקצוענים"
אתם כבר עם המברשת ביד? עצרו. רגע לפני שאתם גורמים ליותר נזק מתועלת, הנה טעויות צבע שעשו רבים וטובים (בתחומים אחרים, כנראה) לפניכם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטעות: מזלזלים בשלב ההכנה וגורמים לנזקים וליותר לכלוך

השקעה בהכנת הבית לקראת הצביעה, יכולה לעשות את ההבדל בין סיוט לפרויקט אפשרי. בכדי למנוע טפטופי צבע, התחילו בכיסוי של כל הרהיטים וחיפויי הרצפה (אריחים או פרקטים). גלגלו שטיחים, וחוץ מקירות חשופים דאגו שכל השאר יהיה מכוסה.
אל תשכחו לכסות את גם את המתגים, הידיות והמשקופים בחלל אותו אתם צובעים בדבק נייר או ביריעות ניילון. עיתונים הם פתרון גרוע, שכן אינם מספקים הגנה הרמטית, זזים וגורמים לסרבול בתנועה במהלך העבודה.
שימו לב, אם החלטתם להשתמש בדבק נייר, עבדו בזהירות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תחילה, הדביקו את הסרט בצורה יסודית סביב משקופים, מכשירי חשמל תלויים (מזגן, למשל) ופרופילים של חלונות.
בכך, תמנעו מהצבע לטפטף מתחת לסרט הדבק. זכרו להסיר את נייר הדבק לפני ייבוש מלא של הצבע. אחרת, הצבע יתקלף בזמן שתסירו אותו.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטעות: לא מנקים את הקירות לפני שלב הצביעה

אל תזלזלו בשלב ניקוי הקירות. גם אם הם נראים לכם נקיים, שתי שכבות של צבע ידגישו שיירי לכלוך, שיער שנדבק ואף חלקיקי אבק. ליצירת שכבת צבע חלקה ברמת גימור מקצועית, יש לנקות היטב את הקיר לפני.
כיצד מנקים? בשלב הראשון, העבירו מברשת נקייה לאורך כל הקירות. בשלב השני, ערבבו ליטר של מים פושרים עם שתי כוסות חומץ, ונגבו את הקירות בעזרת מטלית ניקוי לחה. אל תשכחו לנקות גם את בסיס הקירות (מעל הפאנלים) ואת הפינות והחיבור שבין התקרה לקיר.
אל תמהרו לצבוע את הקיר בטרם הוא התייבש, למניעת התנפחות של הצבע. ניקיון הקירות בהחלט יכול ורצוי שייעשה יום-יומיים לפני פעולת הצביעה.

הטעות: לא נערכים עם מספיק צבע ולהיתקע באמצע העבודה

באמצע צביעה, כשאתם מכוסים בצבע ורק רוצים לסיים את הכל, קופסת הצבע מתרוקנת. מעבר לחוסר הנוחות שביציאה לחנות להשלמת הצבע, יש גם עניין הגוון. צבע לרוב מעורבב במיוחד בשבילכם במכונת צבע, במקום, בהתאם למספר הסידורי שבחרתם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ואולם, ממכונה למכונה, בהחלט ייתכנו שינויי גוון. לכן, לא מתחילים לצבוע חדר לפני שמוודאים שיש מספיק צבע לפחות לכל הקירות שבתוכו. אחרת, ההבדל בהחלט יכול להיות בולט לעין. בכדי לדעת כמה צבע דרוש, ערכו מדידות וחשבו באמצעות המחשבונים השונים הקיימים ברשת.
אינכם בטוחים? מוטב יותר מפחות. צבע הוא לא הגורם היקר ביותר בעבודה. הזמן שלכם, של ההכנות והניקיון הם העלות האמיתית. זאת, בייחוד אם הזמנתם בעל מקצוע לשם כך. צבע, הוא בהחלט העלות השולית, ולכן כדאי להצטייד במספיק ממנו.
"את שאריות הצבע שנותרו תוכלו לשמור לאורך זמן בפח הצבע, כל עוד הוא סגור היטב ובמקום מוצל", מציין איתן חן, יועץ טכני בכיר לצבע ודקורציה בטמבור. "בהמשך תוכלו להשתמש בצבע שנותר לתיקוני צבע בקיר, או לצביעת פרטים שונים שתרצו להתאים לצבעו של הקיר".

הטעות: לא מתאימים את המברשת לסוג הצבע

יש הבדל גדול בין צביעה עם מברשת או רולר. לסוג הצבע, יש השפעה על הבחירה שלכם במברשת.
ישנם סוגי צבע שיצריכו מברשת עם סיבים סינתטיים. לעומת זאת, צבע על בסיס שמן, למשל, יחייב שימוש במברשת עם סיבים טבעיים. לא בטוחים? התייעצו עם בעל מקצוע או מישהו מהתחום בחנות הצבע.
8 צפייה בגלריה
(צילום: תמוז רחמן, באדיבות נירלט)

הטעות: מתעלמים ממזג-האוויר

יש הבדל בין צביעת קירות פנים לבין צביעת קירות חיצוניים. לפני שאתם ניגשים לצביעה של קיר חיצוני, בדקו מהי רמת הלחות בחוץ. לחות גבוהה במיוחד, יכולה להאט את את זמן הייבוש של צבעים על בסיס מים. לכן, מוטב להמתין יום-יומיים, למצב שבו הלחות תהיה נמוכה יותר. בתוך הבית, ניתן לפתור את העניין בעזרת שימוש במזגן שמסייע בייבוש האוויר שבתוך הבית.

הטעות: התעלמות משכבת הצבע הקיימת על הקיר

בחירת צבע מחייבת להתייחס למשטח הקיים. גם אם מדובר בדירה חדשה מקבלן, יש לבדוק האם הקיר צבוע בצבע או בסיד.
אחרת, בהיעדר מריחת בונדרול (חומר יסוד מקשר), שכבת הצבע לא תיאחז בצורה טובה על השכבה הקיימת. ואז, הצבע ייסדק ויתקלף מהר מאוד. לא בטוחים מהו סוג הצבע הקיים על הקירות שלכם כעת? התייעצו עם בעל מקצוע לפני כן, גם אם אתם מתכננים לצבוע בעצמכם. בכך, תחסכו עוגמת נפש.
הרבה יותר קשה לקלף שכבת צבע מתקלפת, מאשר להשקיע בבירור מקדים ובבחירת חומרי יסוד וצבע מתאימים למשטח.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות בועז לביא ויונתן בלום באדיבות טמבור. )
שימו לב, גם אם אין חובה להשתמש בחומר מקשר, מוטב לעשות זאת, ליצירת גימור יפה יותר. זה אמנם מאריך מעט את משך העבודה, אך התוצאה המתקבלת נראית טוב יותר משמעותית.
קיימים כיום חומרים המשלבים חומר יסוד עם הצבע באותו המשטח. זה מתאים בעיקר למשטחים שכבר נצבעו בעבר.
אם אתם ניגשים לצביעה ראשונית של קיר גבס או של משטח עץ חדש לגמרי, מוטב להשתמש להשתמש בחומר היסוד המקשר המסורתי, להמתין לייבוש מלא שלו ורק אז למרוח את שכבת הצבע הסופית (לרוב, יידרשו שתי שכבות ממנה).

הטעות: משתמשים בכמות גדולה מדי של צבע

אחת הטעויות הנפוצות של מתחילים שזוהי הצביעה הראשונה שלהם, היא להשתמש בכמות גדולה מדי של צבע. הימנע מהטבעת כל המברשת בפחית צבע.
8 צפייה בגלריה
(צילום: תמוז רחמן, באדיבות נירלט)
ראשית, העדיפו שימוש במגש אליו תשפכו בכל פעם כמות קטנה יחסית של צבע. שנית, הסתפקו בטבילה של שליש מהסיבים בלבד. בכך, לא רק שתמנעו טפטופי צבע מיותרים, אלא גם תחסכו בצבע, ותצליחו למרוח שכבת צבע אחידה יותר על הקיר. הרבה יותר קל להוסיף, מאשר להסיר עודף צבע.
כיצד ניתן לתקן טעות צבע שנובעת ממריחת יתר?
"אם הטעות נובעת ממריחת ממריחת יתר של צבע, יש להשתמש בשפכטל על מנת לקלף את החלקים הרופפים", מציינת שרון פרגר לשם מחברת נירלט. "לאחר מכן יש ללטש עם נייר זכוכית , לנקות מאבק ולהקפיד לצבוע מחדש עם צבע מדולל במים לפחות ב-20 אחוז".
8 צפייה בגלריה
זה לא רק ה'איך', זה גם ה'מה': אל תפחדו מצבעים דרמטיים
זה לא רק ה'איך', זה גם ה'מה': אל תפחדו מצבעים דרמטיים
זה לא רק ה'איך', זה גם ה'מה': אל תפחדו מצבעים דרמטיים
(צילום: איתי בנית, עיצוב: לילו הום, באדיבות נירלט)

הטעות: לא מתאזרים בסבלנות וממהרים לצבוע את שכבת הצבע הנוספת

אם לא תמתינו לייבוש מלא של כל שכבה צבע (כולל ייבוש של שכבת חומר יסוד מקשר), התוצאה תהיה בולטת מאוד לעין.
זה יגרום למשיכות המברשת להשאיר סימנים על הקיר ובהמשך יגרום לקילוף של הצבע. היצמדו להוראות היצרן שעל גבי גלון הצבע, ואל תקצץ את זמני ההמתנה גם אם אתה בלחץ של זמן. אינך בטוח? המתן לפחות 24 שעות בין שכבה לשכבה, ליתר ביטחון.
פורסם לראשונה: 22:38, 27.02.23