בשיתוף בנק הפועלים
צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס
לפני 30 שנים הקימה משפחת לנצ'נר את מערכת הטלפוניה הראשונה לציבור החרדי. היום, "ימות המשיח" היא אחת החברות הבולטות, המפתחות פתרונות דיגיטליים למכשירי טלפון כשרים. אלו אפיקי התרחבות עומדים בפני החברה ולאלו עוד קהלים היא יכולה להגיע? יזמי תחרות עסקים קטנים 13 נפגשים עם המנטורים שמסייעים להם בטיפים ובעצות
לקבוע תורים באונליין, לרכוש כרטיסים להופעות באפליקציה, ללמוד מרחוק דרך הזום - פעולות אלה היו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. אך מה עושים במגזר החרדי שאינו מחובר לאינטרנט ואין לו טלפון חכם? כיצד הוא נשאר מחובר ונגיש לשירותים דיגיטליים שנחשבים כיום לבסיסיים? חברת "ימות המשיח" מפתחת כבר יותר מעשור פתרונות חכמים לציבור החרדי שרוצה להישאר מחובר בדרכים כשרות. החברה מנגישה את עולם הדיגיטל למגזר החרדי באמצעים פשוטים כמו טלפונים נייחים.
"המוצרים והיכולות הטכניות שלנו הם בין המתקדמים כיום בשוק. המגזר החרדי צורך מידע ומבצע רכישות באמצעות הטלפון בפלטפורמות שאנחנו מייצרים", מספר סמנכ"ל החברה המשפחתית, יוספי לנצ'נר (34). אבי המשפחה, יעקב, החל את דרכו בהנגשת מידע בתחילת שנות ה־90 כאשר הקים את מערכת הטלפוניה הראשונה בישראל לציבור החרדי.
כיום יש לחברה ארבעה סניפים וכ־500 אלף לקוחות, והיא מפתחת פתרונות חכמים לציבור החרדי שאין לו אינטרנט או סמארטפון. בין המערכות שפיתחה החברה: קבוצות ווטסאפ, הזמנת כרטיסים לאירועים ורכישת מוצרים - כל אלה לשימוש באמצעות טלפונים כשרים. בתקופת הקורונה הרחיבה ימות המשיח את פעילותה ופיתחה מערכות מתקדמות ללמידה מרחוק, גם הן באמצעות טלפונים כשרים.
למרות הצמיחה המבורכת, החברה אינה קופאת על שמריה והאתגר הבא שלה הוא למצוא אפיקי התרחבות נוספים. כדי להבין איך עושים זאת ואילו עוד קהלים יכולים להיפתח לשירותים שמציעה החברה, נפגשו יעקב ויוספי לנצ'נר עם המנטורים נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, וליאור כהן, מנהל מרכז העסקים של בנק הפועלים באזור ירושלים.

תתי מגזרים

בפגישה עם נתי כהן הוא מדגיש כי האוכלוסייה החרדית אינה אחידה, וגם היא נחלקת לתתי מגזרים. "יש חרדים שמתחילים לעבור לדיגיטציה לייט, באמצעות מכשירים חכמים מסוננים. אני הייתי מציע לכם לייצר מודל היברידי, כך שחלק מהטכנולוגיה תהיה טלפונית וחלק תהיה באמצעות אפליקציות שמותאמות למגזר".
יוספי מציין כי אחד הפתרונות שמספקת החברה הן מערכות קול סנטר (call center). הוא מאמין כי מערכות אלה יכולות לשמש את כלל הציבור, לא רק החרדי. "מערכת כזאת עם קריין ומערכת של ניתוב שיחות נותנת רושם ראשוני של עסק מקצועי. אחד החסמים שבגללם בתי עסק קטנים ובינוניים נמנעים מלהשתמש בשירות הזה, שהוא יקר באופן יחסי. אנחנו מספקים מערכת שבלונית בעלות חד פעמית של כמה מאות שקלים בלבד".
נתי כהן מסכים כי זהו שירות שיכול להועיל רבות לבתי עסק, ולא רק למי שפונים לציבור החרדי. "צריך לפלח את השוק ולהבין אילו בתי עסק זקוקים לשירותי טלפוניה כזאת. אני חושב שהמוצר הזה מוצלח. אתם מציעים מערכת זולה יחסית ובעלת פשטות טכנולוגית".
כהן מציין שלוש דרכים נוספות להרחבה ולהגדלה של העסק: הראשון, הנגשת אפליקציות של ארגונים וגופים ממשלתיים לציבור החרדי. "אני ממליץ ללמוד את האפליקציות של הארגונים הללו, כמו למשל של קופות החולים, ולבדוק איך מנגישים אותן באופן טלפוני לציבור החרדי. היתרון שלכם הוא שאתם מכירים את המגזר ואת הסוגיות הטכנולוגיות שאיתם מתמודדים בו, ולכן יהיה לכם קל לעשות את ההתאמות".
אפיק התרחבות נוסף הוא שיתופי פעולה. "אני ממליץ לעשות שותפויות עם חנויות, מכולות ואתרי הזמנת אוכל כמו וולט ותן ביס, לנסות להתאים את האפליקציות שלהן להזמנה טלפונית. זה מתאים מאוד למגזר החרדי. שותפות כזאת יכולה להרחיב מאוד את המודל העסקי של בתי העסק הללו".

לצאת לחו"ל

גם יציאה לקהילות חרדיות ברחבי העולם היא דרך מצוינת להרחיב את העסק, אומר כהן. "אני חושב שיש לכם תקרת זכוכית פה בארץ. בסופו של דבר החברה לא תתרחב הרבה מעבר למגזר החרדי. יש קהילות חרדיות בצרפת, בארצות הברית, באנגליה ובבלגיה, שאני בהחלט חושב שיזדקקו לשירותים האלה. עם הניסיון והידע רב השנים שלכם, אני מאמין שתוכלו לצאת לחו"ל".
כדי להבין כיצד מנהלים נכון פיננסית מהלכים כמו פריצה לשווקים בחו"ל, נפגשו יעקב ויוספי לנצ'נר עם ליאור כהן, מנהל מרכז העסקים של בנק הפועלים באזור ירושלים. "חשוב להבין כי בכל הקשור לעבודה מול חו"ל אתם עובדים במטבעות שונים. רוב המחקר והפיתוח שלכם בארץ, וכך גם העובדים. יש פער בין התקבולים שלכם במט"ח ובין ההוצאות שלכם. לכן צריך לשים לב לתמחור של כל עסקה על בסיס הפערים האלה. מלבד זאת, יש כיום דרכים להוזיל את הפרשי השער, יש מערכת הגנות על שער המטבע".
כהן מדגיש את חשיבותה של תוכנית עסקית מסודרת, בכל הנוגע לתכנון צעדי התרחבות וגדילה. "התוכנית העסקית שלכם צריכה להיות ממוקדת לפי ענפים. יש ענפים שהציבור החרדי כבר צורך, ואותם צריך לחזק. רצוי להגיע גם לקהל שעדיין לא עובד עם המגזר החרדי, ולפתוח בפניו את הפלטפורמות שאתם מציעים. ברגע שהתוכנית העסקית תהיה ממוקדת לפי ענפים תוכלו לבחון אחרי תקופה איפה עדיף לכם להתרחב. עוד שנה תוכלו לראות איפה אתם נמצאים ב־20%, שיכולים להביא לכם 80%. ושם כדאי לעשות את הפריצה".
ליאור כהן מסכם את המפגש עם יוספי ויעקב לנצ'נר: "היה מעניין לראות עסק עם חשיבה יצירתית. אחד הדברים הבולטים אצל ימות המשיח הוא שתקופת הקורונה הייתה בעבורם קרש קפיצה שהביא להם צמיחה משמעותית. חשוב לשמר את הצמיחה ואת הרווחים על ידי השקעה במחקר ובפיתוח. נמשיך ללוות את החברה לכל אורך הדרך".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 04:10, 27.07.21