למדרגות חיצוניות בבתים פרטיים יש בסיס, אך הן רתומות בנקודה אחת בלבד למבנה. ואז, במקרה של תזוזה, הן יכולות לשקוע מעט. לתופעה זו מספר גורמים שונים, וכל גורם מצריך התייחסות אחרת. כך תתקנו מדרגות שקועות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock, באדיבות "המקצוענים")

כיצד מזהים שקיעת מדרגות?

שקיעת מדרגות יכולה להתבטא בסדקים. לרוב, זה לא קורה בפתאומיות בשבר מורגש, אלא זה מתחיל מסדקים קטנים שהולכים ומתרחבים, בעקבות תזוזות בקרקע. ניתן לראות את הסדקים בתפר בין המדרגה לקיר המבנה, או בין המדרגות עצמן.
"אם מדובר במבנה קיים שבו המדרגות שקעו, ויש כבר סדיקה המעידה על התפרקות, מומלץ לפנות לקונסטרוקטור מומחה שייתן חוות דעת על המבנה הקונסטרוקטיבי", מסביר גארי קיצ'ין, מהנדס אזרחי.

מה גורם למדרגות לשקוע?

כשבונים מדרגות חיצוניות למבנה, במיוחד מדרגות מבטון, חשוב מאוד שיבוצע ביסוס נכון ותקין למדרגות. היסוד תלוי באופן הקרקע, מה גם שבניית מדרגות חיצוניות נחשבת לתוספת בנייה והיא מחייבת היתר ותכנון קונסטרוקטיבי.
סוג הקרקע: למדרגות עצמן אין הרבה משקל. הביסוס לא נועד לעמוד בעומס של המדרגה, אלא להתמודד עם מאמצי הקרקע.
"קרקע חולית, סלעית או חרסיתית, כל אחת מהן משפיעה באופן אחר על האופן על בניית המדרגות ועל תכנון היסודות", מסיר קיצ'ין. "באזור החוף נראה יותר קרקע חולית וקרקע חרסיתית".
כמות משקעים גדולה: בתקופות חורף הקרקע רוויה במים, תופעה שיכולה לגרום להתנפחות או בריחה של הקרקע, ולהביא לאיבוד יציבות בסיס היסודות.
מבנה ישן מאוד: הזמן עושה את שלו, וגם מבנה בטון כמו מדרגות חיצוניות, חשוף לפגעי הזמן ומזג האוויר. התפוררות המבנה היא תהליך איטי, אבל כזה שמתרחש כל הזמן.
האם מדרגות מכל חומר יכולות לשקוע?
לרוב נבחין בשקיעה של מדרגות בטון, אך גם מדרגות מברזל או מעץ יכולות לשקוע.
"במקרה של שקיעת מדרגות ברזל, נבחין בעיוות שנגרם לברגים שמחזיקים את המדרגות", מסביר קיצ'ין.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock, באדיבות "המקצוענים")

מה כוללת הבדיקה שמבצע הקונסטרוקטור

במקרה של שקיעת מדרגות, הבדיקה היא חזותית בלבד.
"קונסטרוקטור לא יבצע בדיקת העמסה על מדרגות עם יסודות שקועים, שכן בדיקה זו לא תספק לו שום אינדיקציה נוספת, מעבר לנזק נוסף שהיא עלולה לגרום למדרגות בהמשך".
בסיום הבדיקה החזותית, הקונסטרוקטור יקבע האם ניתן לחזק את היסודות בחיזוק זמני, האם יש צורך בחפירות לצורך חיזוק היסודות בתוספת בטון או האם יש לחזק את המדרגות למבנה הבית, באמצעות קורות צדדיים.
"אם מבחינים בכמות גדולה יחסית של סדקים בבטון וברזל חשוף, זה מעיד לאו דווקא על שקיעת מדרגות אלא על מצב כללי בו צריך לבצע שיקום מבנה למדרגות".
במקרה כזה, סביר להניח שקונסטרוקטור ימליץ בחוות-הדעת לחזק את המבנה באלמנטים אחרים, בעמודים, בעטיפת העמוד הקיים ביריעות פחמן (שיטה יקרה יחסית). קונסטרוקטור גם יכול להחליט שמספיק להוסיף עמוד RHS פלדה שיחזק חיצונית את גרם המדרגות.

איך מתקנים מדרגות שקועות?

חיזוק מדרגות עם קורות פלדה: מה שיכול למנוע שקיעה של יסודות, הן קורות פלדה המחוברות למבנה ותומכות במדרגה. תיקון זה לא בהכרח יצליח לפתור את הבעיה מהשורש, ובהמשך עשויים להיווצר סדקים נוספים שיפגעו במבנה.
חיזוק היסודות: חיזוק היסוד יכול להתבצע בעזרת תמיכה קבועה (או זמנית) במעלה גרם המדרגות. בנוסף, לכך ניתן לאטום את הסדקים באמצעות חומר איטום גמיש, ומעליו להשלים עם ציפוי וגימור דקורטיביים יותר.
"בחיזוק יסודות, חשוב לוודא שלא נשארו ברזלים עם חלודה עליהם, שכן ברזל חלוד יכול להתנפח ואף לפגוע ביציבות המבנה", מדגיש קיצ'ין.
הריסה ובנייה מחדש: במקרים קיצוניים, בהם לא ניתן לייצב את היסודות, לא תהיה ברירה אלא להרוס את המבנה ולבנות אותו מחדש, כולל הקמת יסודות חדשים.
מהו תהליך קבלת האישור להריסה ולבניית מחדש של המדרגות?
מדרגות חיצוניות קיימות שצריכות לעבור שיקום, לא נחשבות לתוספת בניה. עם זאת, קונסטרוקטור יכול לזהות התפוררות בטון והיחשפות של ברזל, ולהצביע על הגורמים לתופעה ועל הדרך הנכונה לטפל בה.
התפוררות ברזל: במידה וקונסטרוקטור זיהה התפוררות יסודות, קבלן השיפוצים צריך לפרק שאריות של בטון רופף, לנקות היטב את יסודות הברזל, להסיר את החלודה ולצבוע בחומר שימנע את המשך הקורוזיה.
לאחר מכן, יש לבצע שיקום בטון עם בטון ייעודי, ובכך להגן מחדש על יסודות הברזל שנחשפו. בסיום, יש לבצע חידוש טיח, שמבודד את הבטון מחשיפה לגשמים ולקרני השמש.
שקיעת יסודות: במקרה כזה, קל להבחין בכך שהאדמה מסביב שקעה קצת, וכבר מתחילים לראות בטון חשוף בתוך האדמה. כדי לטפל בבעיה צריך לתמוך חיצונית במבנה, לחפור סביבו ולבחון את מצב המדרגות. לאחר מכן, יש להחליט אם יש צורך בקיבוע חיצוני או שיש צורך לבצע שיקום לגרם המדרגות כולו.
מי רשאי לבנות מדרגות בבית?
מבחינה חוקית, קבלן שיפוצים רשום בסיווג ג' 1 ומעלה יכול לבצע עבודה מסוג זה. קיצ'ין: "חשוב לוודא שלקבלן השיפוצים יש ניסיון בסוג כזה של עבודות, הואיל ושיקום מדרגות מצריך התחשבות בתפרי התפשטות ואלמנטים נוספים שמחייבים ידע ומומחיות כולל ניסיון באיטום".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock, באדיבות "המקצוענים")

תהליך היתר לבניית מדרגות חיצוניות

במידה וצריך לבנות את המדרגות מחדש, תוך חריגה מהיתר הבניה הקיים (כלומר, הרחבת המדרגות למשל), צריך להגיש בקשה להיתר בניה על ידי אדריכל או קונסטרוקטור.
לדברי קיצ'ין, "מדרגות חיצוניות נחשבות להרחבת זכויות בניה. לכן, בכל מקרה שבו בונים מדרגות חיצוניות או מרחיבים מדרגות חיצוניות קיימות, יש צורך בהיתר בנייה".
"במצב זה, נהוג שקונסטרוקטור מגיש את הבקשה על פי חוק לוועדה מקומית או מחוזית", מסביר קיצ'ין. "לבקשה מצורפת תוכנית מפורטת, כולל חומרים, חישוב היתרי הבנייה והקלות נדרשות. מומלץ מאוד להקפיד על עמידה בתקני בטיחות ולבנות רק בהתאם לכל תקני הבטיחות ודרישות החוק. רק לאחר קבלת היתר הבנייה, ניתן להתחיל בבניית המדרגות מחדש".

מהי עלות העבודה?

"בדיקה ראשונית של הנכס על-ידי מהנדס קונסטרוקטור, לשם הערכת היקף הנזק והכנת מפרט טכני, יכולה לנוע בין 1,500 שקל ל-3,500 שקל", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "עלות שיקום הבטון יכולה להגיע בקלות לכמה אלפי שקלים, בהתאם להיקף העבודה, כמות המדרגות ומידת חיזוק היסודות הנדרשת. ככל שיש צורך ביותר חפירות מסביב ליסודות, ובעיבוי היסודות בבטון, כך המחיר יעלה בהתאם, ויכול להגיע גם לכמה עשרות אלפי שקלים כשמדובר בגרם מדרגות גדול גבוה יחסית".
פורסם לראשונה: 07:00, 13.09.21