בשיתוף אתר "המקצוענים"
אמנם תקלה באינטרפוץ לרוב תחייב מיני-שיפוץ. אך זו הזדמנות להתחדש ולהפוך את חדר הרחצה למעוצב יותר באפס מאמץ.

מה זה אינטרפוץ ומדוע התיקון שלו כזה מורכב?

בשונה מברזים רגילים, הרי שאינטרפוץ הוא ברז משולב ומשוכלל שהמנגנון שלו ממוקם בתוך תשתית הקיר. החלקים הבולטים מחוץ לקיר הם ידית ההפעלה, ראש האמבטיה ולעתים גם ברז תחתון. ישנם שני סוגים של אינטרפוץ, המכונים בשוק "3 דרך" או "4 דרך". ההבדל ביניהם הוא במספר הברזים.

ברז אינטרפוץ 3 דרך, כולל 3 יציאות: האחת של מים חמים, האחת של מים קרים והשלישית יציאה של דוש. ברז אינטרפוץ 4 דרך, יכלול בנוסף גם יציאה רביעית (לברז תחתון). יציאה זו לרוב שימושית מאוד לצורך מילוי של דלי במים, שטיפת הרגליים או לצורך מילוי אמבטיה (אם האינטרפוץ ממוקם על אחד מקירות האמבטיה.

מתי יש צורך בהחלפת איטנטרפוץ?

למרות שמדובר בברז עמיד יחסית, הרי שבשל התקנה לקויה, מנגנון זול מאיכות ירודה או בלאי לעתים הברז יכול לטפטף או לא להוציא מים. לעתים, ניתן יהיה להסתפק בהחלפת המנגנון בלבד, אך לעתים לא תהיה ברירה אלא להחליף את כל המערכת. בכל מקרה, גם תיקון קל יחסית של החלפת המנגנון, יחייב פירוק של האריחים. לכן, מדובר במיני-שיפוץ.

הזדמנות לשינוי: כך תשדרגו את חווית הרחצה

תוכלו לנצל את ההזדמנות לשנות את סוג האינטרפוץ, את המיקום שלו, את הידיות ואת ראש האמבטיה.
מיקום וגובה: לעתים, רק לאחר שימוש ממושך מגלים שלמעשה הידית אינה נוחה לשימוש (קצרה ועדינה מדי), היא אינה בגובה המתאים או שראש האמבטיה אינו תואם את גובה הדיירים המשתמשים בו.
גובה סטנדרטי של ברז הוא 1.10 מטר מגובה הריצוף. גובה סטנדרטי של ראש גשם הוא 1.90 מגובה הריצוף.
ואולם, לעתים גבהים אלו אינם נוחים לשימוש בחדרי רחצה של ילדים, או במקרים בהם מרבית הדיירים בבית גבוהים יחסית. לכן, כדאי לנצל את השיפוץ לצורך התאמה, ולא להתקבע על הגבהים הקיימים.
סוג האינטרפוץ: תוכלו להחליף את האינטרפוץ ולהוסיף או להוריד ברז, בהתאם לאורח החיים שלכם. לא תמיד אגב כדאי למהר ולהתקין אינטרפוץ 4 דרך. מעבר לכך שהוא יקר יותר להתקנה, הרי שאם לא משתמשים בו בקביעות, ברז שאינו פעיל נוטה להתבלות מהר יותר, בגלל שהאבנית שבו מתייבשת והופכת את הפתיחה והסגירה של הברז לקשה יותר. לכן, ברז מיותר הוא בהחלט לא דבר מומלץ.


לפני שמזמינים מתקין: מה תצטרכו לרכוש בעצמכם?

אינסטלטור לכל היותר יספק לכם ידית או ראש גשם. ואולם, את האינטרפוץ מוטב שתרכשו בעצמכם לאחר שתבקרו באולם תצוגה של חנות לכלים סניטריים.
כך, תוכלו להבין טוב יותר מהן האפשרויות, לבחור את הגובה המומלץ ולהגיע מוכנים לבעל המקצוע עם המידות. כדאי להתייעץ איתו לפני הרכישה, כדי לוודא שהדגם אכן מתאים לצרכים שלכם ולתנאי השטח. בכל מקרה, בגלל שמדובר ברכיש שיקר ומסורבל מאוד להחליף, כדאי להשקיע במוצר של חברה מוכרת המעניקה אחריות ארוכה למנגנונים.
גם אריחים הם דבר שתצטרכו לרכוש בעצמכם. אם יש לכם מלאי של אריחים רזרביים מהשיפוץ הקודם, הרי שתוכלו להשתמש בהם. ואולם, אם אין לכם, לא צריך להילחץ ולהחליף את כל חדר הרחצה.
כיום, גם בחדרי רחצה חדישים הטרנד הוא שהקיר שעליו מותקן האינטרפוץ שונה משאר קירות חדר הרחצה. לכן, תוכלו בהחלט לבחור באריח בסגנון שונה לחלוטין מהקיים, כי השילובים כיום מגוונים מאוד, ומוסיפים לעיצוב.
במקום שירגישו כמו 'טלאי', הם הופכים להיות אלמנט מרענן בחדר הרחצה. מה למשל? אריחי ענק המדמים שיש, אריחים צרים המותקנים לאורך, חלוקי נחל המעניקים חווית ספא או אריחים המדמים מראה של בטון.
אם אתם מחליפים אריחים, לרוב כדאי יהיה להחליף את כל חיפוי הקיר מגובה הרצפה, או מאמצע הקיר, ולא להסתפק בהחלפה נקודתית של האריחים שליד האינטרפוץ.

מהם שלבי העבודה המומלצים?

לרוב, מדובר במיני-שיפוץ שיסתיים תוך 24 שעות. ביום הראשון העבודה תימשך מספר שעות, וביום שאחרי, יידרשו עוד כשעתיים. לכן, היערכו מראש למצב שבו חדר הרחצה יהיה מושבת לפחות ליממה.
בשלב הראשון, יש לסגור את ברז המים הראשי (שיבר) ולפרק את האריחים. לאחר מכן, יש לבצע התאמות כמו הארכת קו צנרת או החלפת מקטע של הצנרת.
רק אז, יש לחבר את האינטרפוץ החדש אל צנרת המים. בכדי למנוע מצב של נזילות מים סמויות, יש להשאיר את הקירות חשופים ולא למהר לסגור אותם עם אריחים, אלא רק כעבור יממה.
לאחר יממה, יש לבדוק את תקינות המערכת, ואם אכן אין נזילות מים יש ליישם את האריחים החדשים ולאטום את המרווחים (פוגות) באמצעות רובה.

מה עושים כשתשתית הצנרת היא מברזל?

במצב זה, יש צורך להחליף לפחות את מקטע הצנרת שליד האינטרפוץ לצנרת פלסטיק. זאת, משום שמנגנון האינטרפוץ עשוי מפלסטיק, והחיבור הישיר בין שינהם יכול לגרום בהחלט לנזילות מים במשך הזמן.
טיפ: ודאו שהאינסטלטור עובד עם כלי עבודה המתאימים לסוג הצנרת. כלומר, שסוג המחברים יהיו עם חותמת של אותה החברה.
אחרת, החיבורים לא יהיו מספיק טובים, מה שגם יכול לגרום לנזילות מים (דבר שמאוד מאכזב לגלות אחרי סגירת הקיר וחיפוי שלו עם אריחים).

כמה אמורה לעלות החלפת אינטרפוץ?

בחישוב גס, הרי שהחלפת אינטרפוץ תתחיל מסכום של 2,000 שקל (לא כולל מע"מ), ולרוב לא תעלה יותר מ-2,500 שקל.
ככל שההתקנה תהיה מורכבת יותר, המחיר יתייקר ויכול להגיע גם ל-3,000 שקל (לא כולל מע"מ), אם יהיה צורך בהחלפת צקטע צנרת, להאריך קו מים מהצנרת הראשית או להתקין אריח ענק (שמחייב עבודה של שני פועלים ומיומנות ביישום שלהם).