מעבר לבית חדש או כניסה לבית שעבר שיפוץ, היא תהליך מאתגר ממילא. תוסיפו לכך ילדים קטנים, שעבורם כל שינוי יכול לטלטל? והרי לכם אתגר כפול.
כדי לצלוח את תקופת המעבר ואת תקופת הקליטה בבית החדש בקלות רבה יותר, הכנו לכם צ'קליסט, כדי שלא תשכחו את כל הדברים הקטנים שלעתים נוטים להתפספס.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברגע שיש כמות גדולה של סידורים, כדאי מאוד לחלק אותם לפי פרקי זמן שונים ולתעדף את המשימות שלכם.
למשל, ענייני בירוקרטיה וענייני בטיחות הבית החדש אמורים להיות לפני ענייני עיצוב וסטיילינג. כמו כן, יש דברים שאמנם ניתן לעשות בשלב מאוחר יותר (לאחר פריקת כל הארגזים), אך יעלו הרבה פחות כסף כשהדירה עוד תהיה ריקה.
הנה כל מה שכדאי לעשות, שלב אחרי שלב. כדאי להיצמד לסדר המוצע כאן, כי אין כמו ללמוד מטעויות של אחרים.

ביורוקרטיה: בטלו או ניידו מנויים והזמינו טכנאים מראש

אחד הדברים המרגיזים ביותר הוא לחכות לטכנאים במשך שבועיים ולמצוא את עצמכם ללא חיבור לאינטרנט ולטלוויזיה. בבית עם ילדים, זה מעצבן שבעתיים. לכן, דאגו לכך מראש. נתקו או ניידו את שירותי התקשורת, הטלוויזיה והגז מראש.
העבירו את החשבונות לכתובת החדשה (חשמל, ארנונה, מים וכו') ואם דרוש הנדימן או טכנאי כלשהו, לפני הגעת נציג חברת התקשורת למשל, לא תפסידו ימים מיותרים.
כך, ביום אחד תיפטרו מתליית טלוויזיות, מבדיקת תקינות מערכת החשמל ומחיבור כל ציוד המחשוב בעזרת טכנאי מחשבים (דבר שיקל על נציג התקשורת לחבר אתכם במעמד אותו הביקור).
בנוסף, תקלו על עצמכם ועל המובילים, בכך שביום המעבר הלחוץ ממילא, לא תצטרכו להיות זמינים לטכנאים שיסתובבו בדירה אותה אתם עוזבים. דבר שבהחלט ניתן לתזמן ולהיפטר ממנו מספר ימים לפני יום המעבר. טיפים איך לצלוח את יום המעבר, במדריך זה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דאגו לתשתיות להתקנה ולחיבור של מכשירי חשמל

תנור, כיריים, מדיח כלים, מכונת כביסה ומקרר – כל אלו מצריכים היערכות מוקדמת. כדאי להכין רשימה של כל מכשירי החשמל אותם תצטרכו לחבר. ישנם טכנאים בעלי ניסיון בהתקנה של מגוון גדול של מכשירי חשמל, ועדיף להזמין אותם ולא בעל מקצוע נפרד לכל מכשיר חשמל.
לגבי מיקום מכונת כביסה ומייבש כביסה, כדאי לתכנן מראש את המיקום שלהם, לוודא שיש את התשתית המתאימה לחיבור שלהם ואם אין מייבש, דאגו לפתרונות תליית הכביסה. בית עם ילדים לרוב מצריך התעסקות מרובה עם כביסות, וכדאי לא להשאיר זאת לימים שלאחר המעבר, אלא לדאוג לכניסה חלקה כמה שיותר. כמובן שבהקשר הזה כדאי גם לארוז בנפרד מלאי של בגדים במזוודות (ממש כפי שאתם נוסעים לחו"ל לשבועיים), כך שגם אם ייקח זמן עד לחיבור מכשירים אלו, לפחות לא תהיו בלחץ על הכביסות או לחפש את הבגדים בארגזים שטרם הספקתם לפרוק.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עבודות שכדאי לבצע לפני כניסת ילדים לבית

כשאין ברירה, בימות שגרה מוציאים את הילדים מהבית למשך מספר שעות או ימים, לצורכי הדברה, ניקיון יסודי או התקנות כלשהן. ועדיין, כל מה שאתם יכולים לסגור לפני עדיף כדאי לעשות משני טעמים:
ראשית, מטעמי בטיחות של חשיפה לכלי עבודה מסוכנים ולחומרים רעילים. שנית, משום שמרבית העבודות יהיו זולות יותר כשהדירה עדיין לא מרוהטת ומאובזרת, וכשלא מתגוררים בה עדיין.
התקנת סורגים ומעקות בטיחות: גם יום אחד בדירה ללא סורגים יכול לגרום חלילה, לאסון. במהלך מעבר דירה, אתם ממילא טרודים יותר מתמיד, עם פחות שעות שינה בלילה וממקבלים כמות גדולה של משימות. תשומת הלב שלכם לילדים, יכולה להיות נמוכה יותר. מנגד, בימים הראשונים למעבר הילדים סקרנים יותר, חוקרים את הסביבה החדשה שלהם ויכולים למתוח את הגבולות, מבלי להיות מודעים לסיכונים.
שימו לב, כי יש הבדל בין סורגים למניעת פריצה לבין סורגי בטיחות לילדים. בדקו שגם אם קיימים בבית סורגים, הרי שהם בהתאם לתקנים החדשים (מבחינת מרווח בין הסורגים, הצורה שלהם והעמידות שלהם - סורג עם קורוזיה, אינו נחשב לבטיחותי).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
דאגו למנעולים ולאפשרות נעילה של דלתות זכוכית: חשוב לדאוג מראש לפתרונות נעילה לארונות בהם אתם עתידים לאחסן חומרי ניקוי, חומרי הדברה ביתיים, כלי עבודה, תרופות וכו'.
אם יש חלונות ודלתות זכוכית, או דלת לחדר שירות – דאגו לאפשרות נעילה שם, דבר שלעתים יצריך הזמנת מנעולן או בעל מקצוע בתחום הזכוכיות או האלומיניום. לגבי ארונות, הרי שישנם פתרונות זולים יחסית וזמינים, אותם ניתן להרכיב בקלות על גבי ידיות של דלתות הארונות.
חלונות, מרפסות, חדרי שירות ומדרגות: כל אלו יכולים להיות פתח לצרות. דאגו לסורגים בכל פתחי הבית (חלונות בכל החדרים, לרבות חדרי שירות) להגבהת מעקה המרפסת כך שיעמוד בדרישות התקן וימנע מצב שבו ילדים יטפסו עליו, הרחיקו כיסאות או סולמות מהמרפסת ודאגו להתקנת מעקה בטיחות אם הבית שאתם עוברים אליו כולל מדרגות – הן בחלק העליון של גרם המדרגות והן בחלק התחתון שלו.
בדיקת תשתיות וביצוע תיקונים במידת הצורך: בדיקת תשתית החשמל עם חשמלאי מוסמך (תקינות הארקה, תקינות לוח החשמל, בדיקת שקעים ומתגים) – היא דבר שכדאי לעשות לפני המעבר. כך, אם יידרשו תיקונים ושדרוגים, מוטב לעשות זאת כשבני-הבית אינם נוכחים בו.
בדיקת תשתית מים וביוב: גם במקרה כזה, אם אינסטלטור יגלה שישנן תקלות, ויידרשו מספר ימי עבודה, כדאי מאוד לעשות זאת כשאינכם תלויים בצנרת המים או הביוב. מאוד מאתגר לגור בבית שבו אפילו רק למשך יום אחד אין מים או אפשרות הדחת אסלה.
צביעה והדבקת טפטים: גם צביעה בחומרים ידידותיים לסביבה, בהם כתוב במפורש שאינם רעילים ובטוחים לשימוש בסביבת ילדים מומלץ לעשות לפני המעבר. לכן, גם אם תכננתם לשדרג רק קיר אחד בחדר הילדים, עשו זאת לפני שאתם מרהטים אותו. חשוב שהריח יתנדף, שהקיר יהיה מספיק יבש ולא עם סימני טביעות אצבע של ילדים סקרנים ושריהוט שתצמידו אל הקיר (או מתלים ותמונות שתרצו לתלות), לא ייהרסו או יפגעו במרקם הצבע שעל הקיר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ניקיון יסודי: מעבר לכך שהזמנת שירותי ניקיון מחברת ניקיון תעלה לכם הרבה פחות כסף כשהבית אינו מאוכלס, הרי שזה ימנע מכם פעולה כפולה ומיותרת של כיסוי הציוד, הזזת רהיטים ושמירה על הרכוש שלכם מפני נזקים. את הניקיון כדאי לתזמן לפני הדברה, שכן אחרת חומרי ההדברה יישטפו עם חומרי הניקוי ולא יהיו אפקטיביים.
הדברה: כמה ימים לפני שאתם נכנסים לבית החדש, ולאחר שערכתם ניקוי יסודי, מומלץ לבצע הדברה. אחרת, לאחר ריהוט ואבזור הדירה, המחיר יהיה גבוה יותר, והציוד שלכם יהיה במגע עם חומרי ההדברה. בבתים בהם מתגוררים ילדים וחיות מחמד, זה יכול להיות גם מאוד מסוכן. לכן, עשו זאת מספיק זמן מראש, השאירו זמן לדירה להיות מאווררת, ונקו את כל התיקנים, הנמלים ושאר המזיקים, אם אלו יהיו פזורים ברחבי הבית לאחר הריסוס.
התאימו את הדלתות במידת הצורך: בייחוד אם לא מדובר בדירה שכורה, ואתם צפויים לגור בבית החדש תקופה ארוכה, חשוב להתאים את הדלתות, כך שמנגנון הפתיחה שלהם יאפשר גם פתיחה של הדלת מבחוץ. בכך, תמנעו מצב שבו הילד יכול להינעל בתוך חדר השינה שלו, חדר הרחצה או אחד מחדרי השירותים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דאגו לשפצורים בדירה אותה אתם עוזבים מספיק זמן מראש

פירוק מה שמחובר לקירות, לתקרה ולרצפה: הורדת מדפים, סגירת חורים בקירות, פירוק רהיטים ומתלים בחדר הרחצה או כל דבר אחר שאתם רוצים לקחת אתכם, או לתקן לאחר הסרה – עשו מראש. זה קריטי כשאתם עוזבים דירה שכורה ואמורים להחזיר אותה לבעל הנכס כשהיא מוכנה לדיירים הבאים אחריכם. זה ימנע מכם לחזור לשם ולבצע השלמות עם בעלי מקצוע, ולעתים גם יכול לגרור הובלה נוספת ומיותרת (או שינוע שלהם בעצמכם).
ארזו בצורה שתקל על הפריקה: גם אם לא תארזו בצורה מושלמת, הדבר החשוב ביותר הוא לארוז לפי חדרים ולא לפי קטגוריות. מספרו תכולת כל חדר על גבי הארגזים, ובכך תאפשרו לכל ילד לחזור כמה שיותר מהר לשגרה, כשכל החפצים שהוא רגיל אליהם סביבו.
דאגו לתאורת לילה: בייחוד בבתים עם ילדים קטנים, חשוב מאוד לארוז בנפרד או לדאוג מראש לתאורת לילה.
דאגו לפתרונות תאורה זמינים ונוחים לניידות: קיים מגוון גדול של פתרונות תאורה זולים, זמינים וניידים שיקלו עליכם בייחוד בתקופה הראשונה של המגורים בבית החדש.
מה למשל? גופי תאורה המחוברים לשקע חשמל, נורה עומדת שקל לנייד בין החדרים, פסים זוהרים הבולטים בחושך, שניתן להדביק בקלות במסדרונות ובסביבת חדר השינה של הילד.
אלו מאוד יקלו עליכם ועל הילדים בהתמצאות. עבור הילדים, זה יוסיף לתחושת הביטחון שלהם, כשהם מתעוררים באמצע הלילה. לוקח להם זמן להתרגל למרחב החדש, וכדאי להקל עליהם עם תאורת לילה, בייחוד במעבר מחדר השינה של הילדים לשירותים או לחדר ההורים.
אגב, פסי לדים הם גם פתרון תאורה זול במיוחד שיכול להקל עליכם אם תתקינו אותם בתוך ארונות הבגדים שלהם. כך, לא תצטרכו להדליק את התאורה הראשית, במצב שבו הילד ישן או במצב שבו שניים-שלושה ילדים חולקים את אותו חדר שינה.
גם פסי לדים הנדבקים מתחת לארונות מטבח, יכולים להקל עליכם בעבודה במטבח, עד שתתלו גופי תאורה פרקטיים יותר מאשר אלו המגיעים כברירת מחדל בדירות קבלן או בדירות שכורות. לרוב, מגיעים לשפצורים אלו לפחות כמה חודשים לאחר המעבר.
פורסם לראשונה: 09:49, 07.07.21