"אנחנו נמצאים בתקופה שבה עלינו להסתכל על המחר ולהפסיק לחשוב על האתמול. בשבעה באוקטובר, צלצלו הפעמונים לכולנו ואנחנו צריכים הסתכלות שונה וחדשה על המציאות. אני בטוח שאם נסתכל על כל הבעייתיות שישנה בצורה אחרת, אנחנו נהיה כמו עוף החול - נעוף שוב פעם לשמיים בצורה הרבה יותר ראויה וטובה", כך פותח ואומר מריו זוזל, בעלים משותף של חברת אלמוגים.
על פי זוזל, שפועל בענף הנדל"ן הישראלי כבר עשרות שנים, נדרשת חשיבה חדשה כדי שהענף יוכל להתקדם ולצאת מהמשבר. "קשה לבנות בישראל. כולם מבינים את הבעייתיות שישנה. אנחנו צריכים לפתור חסמים, לפתור בעיות. לדוגמה, אחת מהבעיות האקוטיות שישנן, זה מחסור בכוח אדם. ללא עובדים אי אפשר לבנות. אנחנו צריכים להקים בתי ספר בעוטף ישראל, אנחנו צריכים להקים שם טיפת חלב ומעון יום ובתים וכבישים וגשרים, וכמובן שנצטרך גם לבנות דירות. בהיעדר פועלים לא נוכל למשימה הזו. אז דבר ראשון, חייבים לפתור את הפלונטר הזה של מחסור בפועלים. אלה נושאים רגולטוריים, ואני חושב שעם רצון טוב, אפשר להביא עשרות אלפי עובדים. בדיוק כמו שעובדים באבו דאבי ובאמירויות. יש שם שלוש מאות אלף מקומיים, ואני לא יודע, איזה שני מיליון פועלים זרים. אותו דבר צריך לעשות כאן".
עוד נקודה שזוזל מעלה קשורה לעובדה שהמגזר הפרטי יודע איך לפעול וכדאי שגם הממשלה תעצור רגע ותתייעץ עם אנשי הענף. "אנחנו ראינו מיד אחרי השבעה באוקטובר, איך כל המגזר הפרטי והעסקי נרתם ועשה נפלאות - בעזרה ללחימה, בתמיכה ללוחמים. אפילו אנחנו בחברת אלמוגים הקמנו חמ"ל גדול מאוד ותמכנו בחיילים, ועד היום אנחנו עושים את זה. צריכים להיעזר בנו. אנחנו, האנשים הפרטיים, יודעים איך לדחוף דברים קדימה. אי אפשר יותר להתקדם בשיטות רגולטוריות שאינן מתאימות בכלל לתקופה בה אנחנו נמצאים".

"צריך ממונה עם סמכויות על"

כדי להניע את הענף קדימה מציע זוזל לשנות את נקודת ההשקפה והפעילות של הרגולטור בענף: "הייתי ממפה את הפרויקטים שישנם בארץ. למשרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל יש בדיוק את האתרים, רשימת הזוכים, הייתי עושה אשכולות של פרויקטים ועל כל אשכול כזה שם ממונה עם סמכויות על, שהוא מכופף את כולם. זה צריך להיות כמו המטה של אריק שרון בשנות התשעים, שהיה בא דופק על השולחן והכול נהיה כדברו. בכל אזור שבו שווקו קרקעות והדברים תקועים, והמדינה יודעת היטב איפה, ממונה על האזור היה מתחיל לעבוד בצורה צפופה עם חברות הבנייה, לראות מה קורה, איך מתקדמים. מפלס את הדרך. ומפלס בכוח, כמו ה-9D בעזה, אותו דבר".
זוזל ראה כבר משברים בענף בשנים קודמות. לשאלה האם יש בו אופטימיות נכון להיום לנוכח המשבר הנוכחי הוא משיב: "אנחנו אנשים אופטימיים. אנשי עסקים הם אנשים אופטימיים, מאמינים שתמיד יהיה טוב. כפי שציינתי, אני חושב שאנחנו כמו עוף החול, אנחנו מתרוממים והכול יהיה הרבה יותר טוב. צריך לחשוב חיובי ויבוא חיובי, אבל בשביל להצליח, צריכים לשנות את השיטה ולהתחיל לעשות אחרת, לעשות שונה. התעשייה הזאת, תעשיית הבנייה, מאגדת בתוכה המון ענפים. אז כל התעשיות הנלוות, הלוויינים שלה, כולם באותה הצרה. אם לא בונים, לא מאכלסים דירות, לא קונים רהיטים, לא קונים מזרונים, לא קונים כלי בית. זה עולם ומלואו. בגלל זה חייבים כמה שיותר מהר להזיז דברים. לפעמים הייתה מחשבה כזו שאולי היזמים מחכים שהמחירים יתרוממו ובשביל זה לא רוצים לבנות עכשיו. המצב הוא לא כזה כעת. היזמים קנו קרקעות, הריבית מרביצה ללא רחמים, בסופו של יום מי שישלם את העלות של הריבית זה הדייר. זאת אומרת שזה פועל לרעת כולם. לכן אני קורא לגורמי הממשלה השונים, בואו תיעזרו בנו. ניתן עצות, לא רוצים בנו, תשמעו, תקשיבו קצת, אבל חייבים להתקדם. גופים שנכנסים או נכנסו למשבר הזה לא מוכנים וללא עבר, מה שנקרא, בתחום הזה, הם יהיו בבעיה".