בית הדין לעבודה בירושלים קיבל שלשום (ג') את בקשת ההסתדרות והורה למפעל הפיס לסיים את החופשה ללא תשלום (חל"ת) של עובדת במפעל הפיס ולהחזירה לאלתר לעבודה. בית הדין קבע כי "מפעל הפיס לא פעל בסבירות ובמידתיות עת מנע מהעובדת מראש וללא הגבלת זמן ובלא כל תנאי למעט התחסנות, חזרה לעבודתה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בעיצומו של הסגר השלישי, הגרלות מפעל הפיס ממשיכות כרגיל
בעיצומו של הסגר השלישי, הגרלות מפעל הפיס ממשיכות כרגיל
סניף של מפעל הפיס
(צילום: אסף קמר)
העובדת, שמועסקת במפעל הפיס בחמש השנים האחרונות בתפקיד מינהלי, בחרה שלא להתחסן נגד נגיף הקורונה, אך הביעה את הסכמתה לבצע בדיקות קורונה שוטפות ולעבור לחדר נפרד, בהתאם להבנות שהושגו בין ההסתדרות למעסיקים. לאור העובדה שלא התחסנה, בחודש אפריל היא התבקשה שלא להגיע לעבודתה ונאמר לה כי תוכל לבחור בין שהיה בחל"ת, מחלה או חופשה בתשלום על חשבון יתרה שלילית של ימי העבודה.
בעקבות זאת, פנתה העובדת בתחילת יוני לבית הדין לעבודה בתל אביב, באמצעות עו"ד ראובן בורק מהמחלקה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בבקשה דחופה להחזירה לעבודה. הדיון עבר לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בראשות סגנית הנשיא השופטת, שרה ברוינר ישרזדה.
מפעל הפיס טען כי במקום עבודת העובדת מצויים גם עובדים מבוגרים ובעל גורמי סיכון רלוונטיים לחשיפה לקורונה. עוד נטען, כי הגיל הממוצע של העובדים במפעל הפיס הוא 48 ו-50 מהעובדים עברו את גיל 60.
השופטת קבעה בהחלטתה כי על מפעל הפיס להחזיר מיידית את העובדת לעבודה, וציינה כי "על המעסיק להפעיל שיקולים ענייניים בהכרעה כיצד יש לפעול ביחס לעובד לא מתחסן. זאת בלי קשר לעמדה פרטית של גורם זה או אחר".
השופטת ציינה כי העובדת הסכימה לבצע בדיקות קורונה ואף להעביר את עמדת העבודה שלה לחדר סגור. למרות זאת, מפעל הפיס לא בדק עניינית בשום שלב את האפשרות לבצע התאמות שיאפשרו לעובדת לחזור לעבודה. השופטת קבעה כי, "על מפעל הפיס לבחון בתום לב ומתוך שיקולים ענייניים בלבד את כלל ההתאמות הניתנות לביצוע כדי שהעובדת תוכל לשוב לעבודה בפועל ובאופן מיידי".

"עובד שלא יתחסן - יפוטר"

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet בחודש מרץ האחרון, יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, הודיע לעובדיו מפורשות כי מי מהם שלא יתחסן יוזמן לשימוע ובניגוד לחברות אחרות - ללא תתאפשר אלטרנטיבה של בדיקת קורונה לצורך כניסה למשרד.
2 צפייה בגלריה
טור תרומות אביגדור יצחקי (יו"ר מפעל הפיס)
טור תרומות אביגדור יצחקי (יו"ר מפעל הפיס)
"עובד שלא יתחסן - יפוטר. יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי
(צילום: כפיר סיון)
בשיחה עם ynet, אמר אז יצחקי: "לכן מי שלא מתחסן ייצא לחופשה ללא תשלום ולאחר מכן יפוטר. יש לי אחריות לבריאות העובדים - וכך יהיה. זכותו של כל אדם לא להתחסן ולסכן את עצמו. אין ולא תהיה לשום עובד זכות לסכן אנשים אחרים. זה פשוט נורא!".
לדבריו, "בתי המשפט כבר החלו להבין את עומק הבעיה ומתנהלים בהתאם. זאת לא הודעה פתאומית שלי. אני מתריע על כך בפני העובדים כבר הרבה זמן. הודעתי בכנס לעובדים שאני לא מתכוון לוותר והיו מחיאות כפיים סוערות. המספר של המסרבים להתחסן הוא מצומצם מאוד והם יוזמנו מיידית לשימוע לקראת פיטורים".
יצחקי אמר היום בתגובה להחלטת בית המשפט כי "מצער מאוד שבית המשפט הנכבד החליט שלא להתחשב בטיעונים כבדי המשקל שהוצגו בפניו ומצא לנכון לתת סעד למי שהחליט על דעת עצמו שלא להתחסן ובכך לסכן את הסובבים אותו.
"למען הסר ספק, כמובן שמפעל הפיס יכבד את החלטת בית המשפט ויפעל לפיה, אך לצד זאת ימשיך לפעול בכל הדרכים העומדים לרשותו במטרה להגן על עובדיו ולשמר את הרציפות התפעולית".