שליחי אפליקציות המזון בניו יורק היו אמורים להתחיל להרוויח החל מיום רביעי הקרוב שכר מינימום של 17.96 דולר לשעה, בעקבות חוק עירוני שחוקק בנושא. אבל ביום שישי הוצא צו מניעה זמני ע"י בית המשפט העליון של מדינת ניו יורק, לבקשת חברות השליחויות הגדולות Uber, DoorDash ו-Grubhub, שטענו שהן עלולות להיפגע בצורה משמעותית מההחלטה. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
השופט קבע שהחוק החדש לא ייכנס לתוקף עד שעורכי הדין של עיריית ניו יורק וחברות אפליקציות המזון לא יגישו מסמכים בנושא עם טיעוניהם. דיון נוסף נקבע ל-31 ביולי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שליח של DoorDash
שליח של DoorDash
שליח בניו יורק
(צילום: AP)
על פי הערכות, יש כיום בניו יורק כ-60 אלף שליחי מזון, שמרוויחים 11 דולר לשעה, כולל טיפים ואחרי הוצאות, בזמן ששכר המינימום העירוני הוא 15 דולר, כך לפי נתונים שפרסמה העירייה.
"אנו מאוכזבים מאוד מכך שחברות השליחויות מעכבות את יישום תעריף שכר המינימום", אמרה הממונה על מחלקת הצרכנות והגנת העובדים בניו יורק, וילדה ורה מאיוגה. "החברות משלמות לשליחים, נכון לעכשיו, הרבה פחות משכר המינימום, והשכר החדש ירים אלפי עובדים ומשפחותיהם ממצב של עוני".
Uber ושאר החברות טענו כי שכר המינימום החדש יכריח אותן לנקוט בצעדי התייעלות משמעותיים, כמו למשל צמצום רדיוס המשלוח שלהן סביב מסעדות ייקור העמלות שהן לוקחות כדי לקזז עלויות. "אנו מקווים לנצל את הזמן הזה כדי לגבש עם העירייה וכל בעלי העניין שכר מינימום שלא יהיו לו השלכות הרסניות על השליחים, לקוחות והמסעדות", אמר ג'וש גולד, דובר אובר.
"העירייה מתייחסת לכל דקה שהעובד מחובר לאפליקציית השליחויות כ'זמן עבודה', אזה זה לא שווה ערך לעבודה", אמר עורך הדין של DoorDash ו-Grubhub, גבריאל הרמן.

"השליחים עובדים עבורנו, ועכשיו אנחנו עובדים עבורם"

לפי החוק שחוקקה עיריית ניו יורק, שכר המינימום של השליחים יגדל ל-17.96 דולר לשעה, ועד אפריל 2025 הוא אף יעלה ל-19.96 דולר. לאחר מכן הוא יותאם מדי שנה לאינפלציה. "השליחים עובדים עבורנו ועכשיו אנחנו עובדים עבורם", אמר ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, בהצהרה שבה הודיע על החלטת העירייה.
על פי החלטת העירייה, לחברות שליחויות המזון תהיה גמישות מסוימת בצורה בה הן יכולות לשלם לשליחים. הן יוכלו לבחור האם לשלם לכל שליח לפי נסיעה, לפי שעת עבודה או לפי מדיניות אחרת שתיקבע, כל עוד השכר עומד בתעריף המינימום שנקבע.
במידה ששכר המינימום החדש ייכנס לתוקף, חברות שעובדות עם השליחים לפי שיטת תשלום של הזמן בו הם מחוברים לאפליקציה, יצטרכו לשלם להם כ-30 סנט לדקה, לא כולל טיפים. חברות שמשלמות לפי זמן נסיעה בלבד, יצטרכו לשלם 50 סנט לדקה, לא כולל טיפים. בשנת 2024 התעריף יעלה ל-53 סנט, ובשנת 2025 ל-55 סנט, ואולי אף יותר במידה שיהיו שינויים באינפלציה.