"ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לא תאשר חוקים ותקנות שיגיעו לוועדה, אם לא תדע שהמדינה משקיעה כסף במטרה להגדיל באופן נרחב את שוק השכירות לטווח ארוך, גם באמצעות שחקנים פרטיים וקרנות הריט". כך אמר היום (ב') יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, בדיון בנושא פעילות חברת "דירה להשכיר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"המשימה הכי גדולה שלנו היא מצוקת הדיור בציבור כולו על רבדיו השונים. אנחנו נמצאים בשוק עם מחירים גבוהים מאוד, יש התמתנות של מחירים אבל להתמתנות מחיר כבד מאוד. המאמץ של מדינת ישראל צריך להיות בשיווק של כמה שיותר דירות, ועידוד שכירות לטווח ארוך גם באמצעות יזמים פרטיים. יש כמה נושאים שמתייחסים להשכרת דירות בחוק ההסדרים והם ידונו בוועדת הפנים בקרוב", אמר אשר.
1 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: אוראל כהן)
אסף וקסלר מאגף תקציבים במשרד האוצר, אמר כי במסגרת חוק ההסדרים תגיע לוועדת הפנים הצעה שמייצרת מתווה שיאפשר שכירות לצמיתות. "היום מרבית המבנים שמשווקים לשכירות נראים כמו כל פרויקט בנייה למגורים במדינת ישראל כי אחרי 20 שנה הוא נמכר, אבל בפרויקטים לצמיתות לא חייבים בהכרח מרפסת או את כל כיווני האוויר, ואפשר לעשות יותר שטחים ציבורים משותפים בדומה למה שקיים בעולם. התיקון יאפשר לקבוע יעוד של קרקע לשכירות לצמיתות".
ענבל דוד, מנכ"לית חברת דירה להשכיר, הסבירה כי לשוכרים יש זכות להישאר 10 שנים בדירה כשהחוזה מגן עליהם בהיבטים של שכר הדירה, תחזוקה ועוד. "אנחנו נותנים סטארטר טוב לזוגות צעירים אך גם מבוגרים מגיעים לפרויקטים שלנו. מדובר בפתרון לכל פלחי האוכלוסייה בכל המגזרים".
אוראל יפרח, סמנכ"ל תקציבים בדירה להשכיר, הוסיף כי אין מנוס מללכת לכיוונים של יעוד קרקעות להשכרה. "במודל הכלכלי היום הברירה היא בין מגורים למכירה למגורים להשכרה, וכשהריבית עולה והתזרים השוטף כתוצאה מהשכרה הוא נמוך יותר מגובה עליית הריבית אנחנו נמצאים בכשל שוק. צריך למצוא כמה שיותר קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות, וגם קרקעות חומות (הכוונה קרקע עם ייעוד לשימוש ציבורי - ה.צ) ולעשות שם עירוב שימושים". עוד אמר כי היום יש יותר ביקוש להשכרה מאשר היצע, ולכן הפתרון הוא להגדיר ייעוד של דיור להשכרה ולתת תמריצים לשוק הפרטי.
עו"ד ארז רוזנבוך, יו"ר דירקטוריון קרן הריט מגוריט, התריע כי "שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח נגמר". לדבריו, "היום כשהריבית עומדת על 8%-7% לדירה להשקעה לא יכול להצדיק דירה להשכרה ב-3% תשואה. המשמעות היא זינוק דרמטי בשכר הדירה ואין לנו כדאיות לקנייה של דירות להשכרה. אם משרד האוצר לא יירתם לנושא הזה שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח ייגמר. אין לנו שום כדאיות לקנות דירות. אני מקבל פניות לפרק את הקרן, למכור את הדירות ולצאת מהשוק. ההצעה שלנו היא שעד ינואר 2022 תינתן ערבות מדינה לקרנות ריט וזה כמובן לא נעשה. ללא עידוד ממשלתי בערבות מדינה או באמצעות הלוואות מדינה מוזלות - הדיון פה חשוב אבל לא פרקטי".
יפרח התייחס לדבריו ואמר כי דירה להשכיר היא גורם משמעותי בשיווקי קרקע אבל חייבים גם את השוק הפרטי, שם השחקן המשמעותי ביותר הוא קרנות הריט. "מבחינה כלכלית אני מסכים עם ארז בכל מילה. מה שניתן לעשות זה לטפל בכלים המימוניים, ומצד שני צריך לתת לקרנות הללו גמישות מסוימת שיוכלו למכור כל כמה שנים את הנכסים האלה ולהעלות כסף הביתה למשקיעים. אם לא יהיה פתרון מהיר לנושא הריבית אנחנו בבעיה", אמר.
וקסלר מאגף תקציבים הוסיף: "אין ספק שהריבית היא השחקן הכי משמעותי על השוק הזה. הממשלה החליטה להפסיק להתערב בשוק הפרטי, אם היא תתערב בעלויות ההון נייצר יותר נזקים מתועלת. קרנות הריט הן לא ממוסות וכל יחידת דיור שדירה להשכיר משווקת ההכנסה למדינה היא נמוכה והמדינה מפסידה מיליארדים במטרה לעודד את שוק השכירות. המדינה לא מפחדת מלהכניס את היד לכיס, העניין הוא שהיא לא מעוותת את השוק. כל דבר שעושים בשוק השכירות משפיע על שוק השכירות בכללותו".
ארבל אלטשולר מאגף החשב הכללי באוצר ציין כי המדינה מתערבת בשוק השכירות המוסדית והדברים מקודמים גם בחוק ההסדרים הנוכחי.
יו"ר הוועדה ח"כ אשר הוסיף כי "יש זמנים שהמדינה צריכה לסייע ולהכניס יד לכיס" וכי קרנות הריט זקוקות לסיוע ממשלתי. "אתם חייבים לשבת ולמצוא פתרונות", אמר. "הפעילות של דירה להשכיר יפה מאוד אבל לא מספיקה. אני קורא לאוצר להמשיך לסייע לדירה להשכיר; להגדיל באופן רחב את שוק השכירויות על ידי שחקנים פרטיים וקרנות הריט משום שזוהי השקעה שתחזיר את עצמה. המדינה בכשל אחד גדול שנקרא דיור ואנחנו מצפים לפתרונות יותר איכותיים שיעלו קצת כסף למדינה אבל יחזירו את עצמם. מי שמעז מנצח, ואם לא נעז טיפה לא נצליח לפתור את הבעיה".
בתוך כך, בדיון שהתקיים בוועדה בנושא הכנסות המדינה משיווק ומיסוי דירות חדשות התריע חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, כי אם לא ימצא פתרון להורדת מחירי הדיור - השלטון המקומי יכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובנייה בכל הרשויות עד להודעה חדשה. "המינהל הרוויח 59.2 מיליארד שקל בשנתיים האחרונות על קרקעות באזורי הביקוש, ועוד כמעט 20 מיליארד שקל ממיסוי, מכל ההכנסות הללו - לא חזר שקל אחד לזוגות צעירים. המדינה היא המרוויחה הגדולה ממשבר הדיור ואין לה רצון אמיתי לפתור אותו; הם רוצים שהמשבר יעמיק כי הם למדו איך עושים כסף על הגב של הצעירים שלנו", אמר ביבס.
הוא הוסיף: "המשמעות היא שהדירה מתרחקת כי זוג צעיר לא יכול לקנות דירה גם אם יש לו מיליון שקל בכיס. אנחנו נמצאים במשבר הגדול ביותר שיש במדינת ישראל, והפתרון של האוצר הוא הקמת קרן ארנונה. אם הדברים לא ישתנו בעוד כמה ימים לאחר שיחות שנעשה, נכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובנייה בכל הרשויות, בכל הפרויקטים החדשים עד להודעה חדשה, כולל פרויקטים לאומיים, כי אנחנו נמצאים בשלב שאנחנו קורסים. אוצר מדינת ישראל הגיע למסקנה שהוא רוצה לקחת הכל באופן מיידי מבלי להסתכל על הנזק הגדול שנגרם. כשלא מטפלים בזוגות הצעירים הורגים על הדרך גם את השלטון המקומי. אנחנו נשים את הברקס הגדול, כי הגענו לדרך ללא מוצא". עוד אמר כי "הילדים שלי בני 24, אחרי שירות צבאי משמעותי, ואין להם עתיד פה. אל תתפלא אם תראה בקרוב חברות שמתחילות לקרוס. האוצר לא שם, הם איבדו את זה לגמרי".
וקסלר מהאוצר הסביר בתחילת הדיון כי ההכנסות ממיסוי נדל"ן, כמו הכנסות אחרות, נכנסות לקופת המדינה ויוצאות בהתאם לסדרי העדיפויות של הממשלה. "הממשלה גיבשה ואישרה תקציב לשנים 23-24 שיגיע לאישור הכנסת ושם מופיעים סדרי העדיפויות של הממשלה. הממשלה מקדמת הרבה מאוד תוכניות בתחום הדיור וזה נעשה במסגרת סדרי העדיפויות של הממשלה, ומוציאה הרבה מאוד כסף בתחום הנדל"ן והדיור".
היו"ר אשר אמר: "חייבים תוכנית חירום עם תוספות תקציביות משמעותיות. האינטרס הוא בסוף של משרד האוצר – משפחות יקרסו כלכלית ויהיו נטל על המדינה ברווחה ובביטוח לאומי. אנחנו חייבים לעצור את הדימום. זה נמצא בידיים של משרד השיכון עם רגולציה מתאימה וראשי הרשויות ישתפו פעולה. יש שני דברים משמעותיים – הגברת קצב התכנון והוצאת היתרים".