גוגל פיטרה 28 עובדים שהיו מעורבים במחאה שלשום (ג') נגד אספקת שירותי AI וענן לישראל, כך לפי דיווח בבלומברג.
המחאה בהובלת ארגון No Tech for Apartheid נערכה במשרדי גוגל בניו יורק, סיאטל וסאניוויל בקליפורניה. המוחים בניו יורק ובקליפורניה התבצרו במשרדים במשך קרוב לעשר שעות, והאירוע צולם והועבר בשידור חי. תשעה מהם נעצרו כבר ביום שלישי באשמת הסגת גבול.
1 צפייה בגלריה
שוטרים מגיעים לעצור את עובדי גוגל
שוטרים מגיעים לעצור את עובדי גוגל
שוטרים מגיעים לעצור את עובדי גוגל
(צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר של Kassy Akiva)
העובדים המוחים מתנגדים לפרוייקט נימבוס – חוזה משותף עם אמזון בשווי 1.2 מיליארד דולר לאספקת שירותי ענן ובינה מלאכותית לממשלה הישראלית.
לפי הדיווח, חלק מהעובדים שהשתתפו במחאה, כולל כאלה שלא לקחו חלק ישיר בהתבצרות במשרדים, קיבלו הודעת פיטורים. בגוגל מסרו לעובדים כי הם פועלים "לשמור על הנושא הזה חשאי ככל האפשר, ומשתפים מידע רק על בסיס צורך מוחשי". הסיבה לפיטורים לפי הצהרת החברה הייתה שהמחאה "מנעה פיסית מעובדים אחרים לעבוד ומנעה מהם גישה למתקנים שלנה בהפרה בוטה של המדיניות. מדובר בהתנהגות לא מקובלת".

עוד הוסיפו בהצהרה כי המוחים לא נענו לקריאות מרובות להתפנות, ולכן נקראו למקום רשויות אכיפת החוק "שפעלו להרחיקם למען בטיחות המשרד". בגוגל ציינו עוד כי לאחר חקירות פנימיות הוחלט על פיטורי 28 מהעובדים. "אנחנו נמשיך לחקור ולנקוט בפעולה לפי הצורך".
כריס רקאו, מנהל האבטחה העולמי של גוגל שלח אף הוא לעובדים הודעה בעקבות האירוע. "להתנהגות מסוג זה אין מקום במשרדים שלנו ואנחנו לא נסכים לזה", כתב. "הרוב המוחץ של העובדים שלנו עושים את הדבר הנכון. אם אתם מהמעטים שמתפתים לחשוב שאנחנו נתעלם מהתנהגות שמפרה את המדיניות שלנו, תחשבו שוב. החברה מתייחסת לזה ברצינות רבה, ואנחנו נמשיך ליישם את המדיניות וננקוט בפעולה נגד התנהגות מפריעה, כולל באמצעות פיטורים".
חוקי העבודה בארה"ב מעניקים לעובדים את הזכות לעסוק בפעולות משותפות בנוגע לתנאי העבודה. ההערכה היא כי העובדים יטענו שהפעולות שלהם נופלות תחת החוק הזה המאפשר להם להתאחד כדי למחות נגד הדרך בה משתמשים בכלים שהם מייצרים, כך לפי ג'ון לוגן, מרצה לחוקי עבודה באוניברסיטת סן פרנסיסקו.
שני עובדים בגוגל שהיו מעורבים במחאה בקליפורניה סיפרו לבלומברג כי קבוצה נוספת של עובדים התאספה בקומה השישית בסמוך למשרדו של מנהל חטיבת הענן תומאס קוריאן, וזאת כדי להפגין תמיכה בעובדים המתבצרים. עם זאת, לא ברור כיצד הצליחו בגוגל לזהות את המשתתפים שכן רק מעטים מהם העבירו את תגי העובד שלהם. עוד טענו כי חלק מהמפוטרים שהו בכלל מחוץ למשרדים.