בשיתוף "המקצוענים"
העץ בגינה מפריע לכם? נכנס לתוך חלל המגורים שלכם, מביא מזיקים, גורם נזק לצנרת הביוב? מסתבר, שגם אם זה לא נשמע הגיוני, העץ אינו באמת באחריותכם הבלעדית.
כלומר, גם אם הוא בשטח הבית שלכם, עליכם לקבל אישור אם אתם מעוניינים להיפטר ממנו. אגב, גם גיזום מאסיבי ללא היתר, יחשב לעבירה פלילית. מה חשוב לדעת? לפניכם המדריך.


5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על ההבדל בין כריתה לעקירה

בשונה מגיזום עצים, עקירת עץ היא הוצאת העץ בשלמותו, יחד עם השורשים מהאדמה. הפעולה מתבצעת לאחר חפירה עם שופל (מחפרון) ובעזרת מנוף.
כריתת עץ, היא פעולה שאינה מצריכה כלי עבודה כבדים במיוחד, והיא מתאימה למקרים בהם אין גישה למנוף. היא משאירה את גדם העץ ואת שורשיו בתוך האדמה.
אם תירצו להיפטר גם מהשורשים, תצטרכו לחתוך את הגדם ולעקור את השורשים לשבבים קטנים, עד אשר תעלימו אותם מעומק הקרקע. פעולה זו מכונה "כרסום עצים".
כריתה זולה משמעותית מעקירה, ויכולה לעלות גם רבע מסכום העקירה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אישור מפקיד היערות: קל יותר להשיג עבור העתקת עץ

בין אם החלטתם לעקור את העץ או לכרות אותו, תצטרכו לקבל אישור מפקיד היערות באזור המגורים שלכם. כריתה, העתקה או עקירה של עץ בוגר ללא היתר, נחשבת לעבירה פלילית, שהעונש עליה הוא חצי שנת מאסר, או קנס של עד 15 אלף שקל.
עץ בוגר הוא כזה שהגובה שלו הוא 1.3 מטר, וקוטר הגזע שלו הוא מעל 20 ס"מ. שימו לב, שהגדרה זו מתייחסת רק למגרש שייעודו מגורים. אם העץ ממוקם בקרקע שייעודה אחר (חקלאי, למשל), עץ בוגר ייחשב גם לעץ שהקוטר שלו הוא רק 10 ס"מ.
עד ליום 1.7.20, האחריות הייתה שייכת לקק"ל (קרן קיימת לישראל), אך מאז היא נמסרה למשרד החקלאות.
גם במקרה שהעץ נחשב למפגע סביבתי עבורכם, וגורם לנזק בצנרת הביוב שלכם, מפיץ מזיקים או נכנס לתוך חלונות המבנה שלכם, הכריתה שלו מחייבת אישור רשמי.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שימו לב, שהרבה יותר קל להשיג אישור עבור העתקה, מאשר אישור לעקירה. לכן, אם יש מישהו שמעוניין לקחת את העץ מכם, זו אפשרות שעומדת בפניכם. הסיבה לכך, אגב, היא שבהעתקה אתם למעשה מאפשרים לעץ להמשיך להתקיים.
אם אתם עוברים לגור במקום אחר, ואתם מעוניינים לקחת איתכם עץ שטיפחתם במשך שנים ארוכות, דעו שלא תמיד הוא ייקלט כמו שצריך בקרקע החדשה. הדבר תלוי במיקום הגיאוגרפי, בסוג העץ, בגיל שלו ובאופן העקירה.
עצים שהקליטה שלהם טובה יותר הם עצי זית. בכל מקרה, נדרשת גיזום לפני לפני העקירה וההעתקה, בכדי לשמור על העץ בזמן העברתו.

באילו מקרים גם גיזום ייחשב לכריתה של העץ?

גיזום מסיבי של רוב העץ, ייחשב גם הוא לכריתה. גם כל פעולה שעלולה לגרום למות העץ: ריסוס, הרעלה, הסרת הקליפה, שריפת העץ, חיתוך שורשיו או בנייה בתחום קוטר הצמרת שלו, תיחשב לכריתה שלו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

באילו מקרים עקירה תיחשב גם היא לעבירה פלילית?

עקירת עץ (כולל שורשיו) נחשבת לעבירה חמורה יותר, והקנס עליה גבוה יותר. עקירה לצורך העתקת העץ ממקום למקום אינה נחשבת לכריתה, אך גם פעולה זו יכולה להיחשב לעבירה פלילית כיוון שבדרך כלל היא מובילה למות העץ. לכן, גם במקרה של העתקה, הקפידו לקבל אישור לפני כן.

עוד עבירה שכדאי להימנע ממנה: השארת הגזם שלא לפני יום הפינוי

אם חשבתם שתוכלו להסתפק בהיתר עבור הגיזום, הכריתה או העקירה, דעו שאתם מחויבים לציית לחוק גם לגבי הפינוי. לכן, בין אם גזמתם חלק מהעץ לצורך העתקו, ובין אם עקרתם אותו לגמרי (לאחר קבלת היתר, כמובן), השארתו במרחב הציבורי, אפשרית רק בסמוך ליום פינוי הגזם.
לכן, תחילה דאגו לברר מהו יום פינוי הגזם ברשות המקומית שבה אתם מתגוררים, ותאמו את מועד הכריתה ליום שלפני. שנית, בררו האם יש מגבלה על כמות הגזם שהרשות המקומית מסכימה לאסוף.
אם אתם חורגים מגמות הגזם, תוכלו לפנות בכל שבוע כמות קטנה, או לשלם על שכירת משאית ייעודית עם מנוף, העמסת העץ או הגזם ופינוי שלו. דבר זה, אמנם צפוי לייקר משמעותית את העלות, אך עדיף על קנסות מהרשות המקומית, שיבואו בנוסף לעלות הפינוי כדין.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה עולה?

כריתה: כריתת עץ דקל תעלה 1,000-2,500 שקל. כריתת עץ אורן תעלה 1,500-3,000 שקל. כריתת עץ פיקוס תעלה 1,000-3,000 שקל.
עקירה: טווח המחירים עצום. הוא יכול להתחיל מכמה מאות שקלים ולהגיע עד לעשרות אלפי שקלים (עבור העתקת עץ מסיבי בעל גובה רב שצריך לשנע למרחק גדול. התמחור יושפע ממורכבות הגישה לעץ, מקוטר הנוף של העץ (כלומר נפח ענפיו), מקוטר הגזע שלו ומעומק שורשיו.
עקירת עץ קטן יחסית, עם קוטר גזע דק, יכול לעלות לכם כ-1,500 שקל. עקירת עץ בוגר בינוני, עם קוטר גזע של כ-20 ס"מ, יעלה לכם כ-4,000 שקל.