עסקת נדל"ן שנחתמה לפני כשנתיים וחצי בין הפטריארכיה הארמנית בירושלים ליזם המלונאות האוסטרלי-ישראלי דני רובינשטיין רוטמן על סף פיצוץ. מדובר בקרקע בשטח של 11 דונם ברובע הארמני, שלפי התב"ע (תוכנית בניין עיר) שחלה עליה, הייעוד שלה הוא למלונאות וכיום מצוי עליה מגרש חניה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ב-2021 התקשרה הכנסייה עם רובינשטיין רוטמן להסכם חכירה ל-49 שנים ועוד אופציה ל-49 שנים נוספות, במסגרתו הוא חכר את השטח על מנת להקים עליו מלון מרשת המלונות הבינלאומית "וואן אנד אונלי" (One&Only), שמפעילה בתי מלון סופר-יוקרתיים, כאשר על פי ההסכם חלק מהרווחים שלו יועברו לכנסייה. לצורך כך הקים רובינשטיין רוטמן חברה ייעודית עבור קידום הפרויקט בשם "גני זאנה" ("זאנה גארדנס").
1 צפייה בגלריה
שטח המריבה של הפטריאכיה הארמנית שעליו מתוכנן המלון
שטח המריבה של הפטריאכיה הארמנית שעליו מתוכנן המלון
שטח המריבה של הפטריאכיה הארמנית שעליו מתוכנן המלון
(צילום: גני זאנה)
מדובר בשטח שבמשך שנים לא היה מוסדר, וחלק מהחוזה שנחתם כולל סעיף רישום מסודר של בעלות הכנסייה בטאבו, שמצוי עדיין בתהליך בשיתוף רשויות המדינה. השטח היה במשך 40 השנים האחרונות בשימוש על ידי חברי הקהילה כדי להחנות את רכביהם, וב-2020 חתמה הפטריארכיה עם עיריית ירושלים על הסכם ל-10 שנים במסגרתו חלק ממנו יוסב לחניון עם 180 מקומות חניה לכלל תושבי העיר, בתמורה לפינוי של מעל כ-25 אלף קוב פסולת וסלילת אספלט. בהסכם הוגדר שאם תקודם תוכנית לבניית מלון, הסכם החניה יבוטל.
עם חתימת ההסכם להקמת המלון היוקרתי, היזם אישר המשך שימוש בחניה עד לסיום הוצאת ההיתרים ותחילת עבודות הבנייה. העבודות הראשוניות על הקרקע כבר החלו, בהן עבודות הצלה על ידי רשות העתיקות על מנת לוודא שאין עתיקות בתת הקרקע בטרם הקמת המלון. בשלב מסוים נכנס לעסקה שותף ערבי-נוצרי (49%), איש העסקים ג'ורג' וורור, שמכיר את הפטריארכיה הארמנית ופעיל בתחומי הנדל"ן והיהלומים.
זמן קצר לאחר שהעסקה נחתמה, לטענת היזם החל גל מחאה, בעיקר מצד גורמים פלסטינים ואף ירדנים, שהתנגדו לכך שהיזם שחכר את הקרקע הוא יהודי. בפרסומים בתקשורת הארמנית נטען כי מדובר בניסיון לייהד את השטח ובהפרת הסטטוס קוו העדין בעיר העתיקה. זאת למרות שלפי פרסומים נוספים בתקשורת הארמנית, בסמוך למועד חתימת העסקה, מנהל נכסי הנדל"ן הקודם של הכנסייה הבהיר כי היא חיובית לפטריארכיה ותניב לה רווחים.
בשיחה עם ynet שלל האגופ ג'רנאזיאן, נציג הקהילה הארמנית, את הטענה כי הכנסייה מבקשת לבטל את ההסכם בשל היותו של היזם יהודי: "הפטריארכיה הארמנית ביצעה עסקאות עם יהודים וגם ביטלה ולא המשיכה עסקאות עם אנשים מדתות אחרות. לחצים הופעלו מצד הקהילה הארמנית, משום שהתנאים בחוזה לא היו לטובת הכנסייה. בנוסף, בחוזה דובר על קרקע בשטח של 9 דונם ולא 11 דונם, וכך גם בתוכניות אשר הוצגו לעירייה".
הקהילה שיחקה תפקיד ראשי בארגון הפגנות שבועיות כנגד העסקה ויצרה לחץ כבד על הפטריארכיה לבטל אותה. בסוף החודש פנתה הפטריארכיה לערכאות משפטיות כדי לבטל את העסקה בטענה כי היא נחתמה תחת "תרמית". לטענת ג'רנאזיאן, מאז הפנייה לביטול העסקה בסוף החודש, "הגיעו היזמים לאזור ונהגו באלימות כלפי חברי הקהילה".
במכתב ששלח אתמול בא כוחו של היזם, ד"ר עו"ד דורי קלגסבלד, לבא כוחה של הפטריארכיה הוא כתב כי "הסיבה האמיתית להודעת הביטול הפתאומית (...) נובעת מלחצים פוליטיים כבדים שהופעלו על מרשתך על ידי גורמים פלסטינים ואחרים המתנגדים למעורבותו של מר רוטמן עם מרשתך, וזאת משום שמר רוטמן הוא יהודי ולכן ההסכם עמו מהווה 'שינוי של הסטטוס קוו' בעיר העתיקה. על רקע לחצים אלה אף הוחלף מנהל הנכסים הוותיק של מרשתך, האב בארט, במנהל נכסים חדש, האב קוריאון, השותף לאותה עמדה פלסטינית המתנגדת למעורבותו של יהודי בהסכם עם מרשתך". במכתב החתום כאמור ע"י עו"ד קלגסבלד אף נטען כי במהלך הפרעה לעבודות היזם ספג איומים ממניע לאומני.
במכתב מוזכר כי הפטריארך הארמני, נורהאן מנוגיאן, היה מעורב באופן אישי בחתימת ההסכם, ונשללה טענת הפטריארכיה כי יש לבטל את ההסכם בשל "הטעיה ומרמה", "מעשים פליליים של הטעיה והצגת מסמכים מזויפים" ועוד. בא כוחו של היזם הדגיש במכתב כי "הסיבה האמיתית" לביטול ההסכם היא "למנוע מעורבות יהודית בעיר העתיקה בירושלים ולהשיב את המקרקעין מושא ההסכם לשליטת הפטריארכיה".
באי כוחה של הפטריארכיה, עורכי הדין דניאל אברבאנל וגיא פורר ממשרד ארנון, תדמור-לוי, מסרו בתגובה: "הפטריארכיה אכן הודיעה על ביטול ההסכם, לאחר שהתגלה לה שההסכם נכרת עקב תרמית. בעקבות ביטול ההסכם הצד שכנגד נקט ונוקט בפעולות אלימות ובכלל זאת פגיעה בנכסים של הפטריארכיה. פעולות אלו, מעבר להיותן לא חוקיות, לא יסייעו בידי הצד שכנגד מאחר שההסכם בוטל כדין".
רובינשטיין רוטמן קשור למשפחתה של תעשיינית הקוסמטיקה היהודייה הלנה רובינשטיין ופעיל בתחום המלונאות מעל 40 שנה במדינות רבות ברחבי העולם, בהן ארה"ב, דובאי ויפן. הוא נע על הקו שבין לונדון-ישראל-אוסטרליה ומוכר כמי שניהל בשנות ה-90 של המאה הקודמת את רשת המלונות ישרוטל שהקים המיליארדר היהודי דיוויד לואיס ובהמשך הקים מלונות בארץ ובעולם, בשיתוף פעולה עם רשתות מלונאות מובילות דוגמת ריץ' קרלטון והילטון.