הארכת תקנות החירום החלות על לשכות ההוצאה לפועל אשר מונעות ביצוע פעולות רבות עד ה-31 בדצמבר 2023 מסבות נזק רב הן לנושים והן לחייבים. כך טוענים יושבי הראש המשותפים של פורום ההוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין במכתב ששלחו לשר המשפטים יריב לוין.
את הפנייה יזמו עורכי הדין יוסף ויצמן, ליאור שפירא ולובנה כליבאת, המשמשים יו"ר הפורום. זאת לאחר שב-6 בדצמבר, יום רביעי שעבר, שר המשפטים יריב לוין האריך תקנות חדשות לסדרי דין במצב החירום המיוחד במערכת ההוצאה לפועל עד סוף חודש דצמבר. המשמעות היא כי קיימת מגבלה על נקיטה בהליכים מסוימים כמו למשל, בקשה לנקיטת הליכים מבצעיים נגד החייב, בהם: עיקול ותפיסת מיטלטלין, תפיסת רכב, פינוי לרבות מסירת הודעת פינוי, בקשה להטלת עיקולים על כספי החייב, נכסיו או משכורתו המוחזקים אצל צד שלישי ועוד. יחד עם זאת יודגש כי ניתן במקרים דחופים ומוצדקים להגיש בקשות לנקיטת הליך, תוך פירוט הנימוקים להן. הבקשות החריגות יועברו בידי הלשכות להכרעות רשמי ההוצאה לפועל.
1 צפייה בגלריה
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
(צילום: רשות האכיפה והגבייה)

במכתב שנשלח לשר לוין נכתב כי משמעות הארכת תחולת הצו, מבחינת בעלי הדין, היא כי נמנעת מהם האפשרות לנהל הליכי גבייה מינימליים, לצורך עמידה על הזכויות שלהם. "יש להזכיר, בקשר לכך, שישנם נושים רבים - עשרות אלפים אם לא מעבר לכך - שהם אנשים פרטיים, בעלי עסקים קטנים ובינוניים, שמניעת האפשרות מהם לגבות חובות המגיעים להם גורמת להם לנזק בלתי הפיך – עד כדי כך שעלולה להפוך אותם לחייבים בעצמם. סגירת ההוצאה לפועל לפרק זמן ארוך, שמצטבר לחודשיים בקירוב, מסב נזק בלתי הפיך ובלתי מידתי לנושים רבים, מוסדיים ויחידים כאחד ופותח פתח לניצול חמור של עצירת הליכי הגבייה לטובת הברחת כספים ונכסים".
עוד נטען כי "משטר תקין מחייב פעילות תקינה של מערכת הוצאה לפועל תקינה וחזקה, אחרת הדבר מעודד פעילות עבריינית ופגיעה במערכת המשפט בה פסקי הדין וההחלטות, אינם שווים דבר בכך שהם בלתי ניתנים לביצוע. לא יעלה על הדעת כי מערכת המשפט תשוב לפעילות מלאה, שעה שמערכת אכיפת פסקי הדין (הכוונה למערכת ההוצאה לפועל- ל.ד) , תהא סגורה לביצוע הליכים מבצעיים".
עו"ד יוסי ויצמןעו"ד יוסי ויצמן
במכתב נטען כי הארכת התקנות יסבו נזק גם לאנשים שחייבים כספים בהוצאה לפועל, שכן העדר תשלום החוב גורר ריבית גבוהה, שעה שביצוע הליכים יאפשר תשלום מהיר של החוב.

מאגר מיוחד לנפגעי הטבח ומשרתי מילואים

במכתב נכתב כי "אנו ערים לחלוטין לכך שיש אלפי חייבים, שהם חלק מישובים שפונו ו/או משפחות חטופות או שכולות – אולם הדרך לטפל בהם היא לתת הנחיות בכל הנוגע אליהם ולא לעצור, באופן גורף, את פעילות ההוצאה לפועל ביחס לכלל החייבים בישראל".
במכתב נכתב עוד כי "בשיחות עם בכירים ברשות האכיפה והגבייה, הובהר לנו כי המדינה שוקדת על הקמת מאגר אשר יכיל את משרתי המילואים, תושבי היישובים המפונים בגבול הצפון ובעוטף עזה ונפגעי האיבה מ-7 באוקטובר. המטרה הייתה לתת עיכוב הליכים אוטומטי של חודשיים לכל החייבים אשר יכללו בתוך התיקים האלה ובשיטה זו, ניתן יהיה לפעול בהוצאה לפועל באופן שלא יפגע בגורמים אלו".
לסיום, מתבקש שר המשפטים לשקול בשנית את הארכת תחולת הצו ובהתאמה, תקופת החירום, על לשכות ההוצאה לפועל, או לכל הפחות, להורות על ביצוע הליכי גבייה בסיסיים, בהוצאה לפועל.
משר המשפטים לא נמסרה תגובה.
מרשות האכיפה והגבייה לא נמסרה תגובה.