בשיתוף אסם-נסטלה
הפקה ובימוי: ניצן כהן | צילום: ירון שרון | עורך תוכן: איתי חמני
בימים אלו, כאשר שדרות חוזרת בזהירות ובהדרגתיות לשגרה מתוחה, חשוב יותר מתמיד להבין את הצורך האדיר בהשקעה אמיתית בעיר ובעתיד תושביה, הרבה מעבר לשינוי במצב הביטחוני.
רק לפני 28 שנים, כאשר שדרות הוכרזה בתור עיר, התגוררו בה כ-18 אלף תושבים. כיום היא כוללת מעל 35 אלף איש ומהווה מרכז שוקק חיים של פעילות עבור האזור כולו. שדרות יכולה להתגאות בהישגים שלה - אחוזי הזכאות לבגרות צומחים בכל שנה ועמדו בשנים האחרונות על קרוב ל-93%, בהשוואה לממוצע ארצי של 76%. אזור התעשייה מאכלס יותר מ-100 מפעלים ועסקים, זאת לצד מאות עסקים נוספים הפועלים ברחבי העיר. אחד המפעלים הוותיקים והידועים בעיר הוא מפעל אסם נסטלה, שהוקם לפני 40 שנה ומעסיק כיום למעלה מ-500 עובדים. המפעל בשדרות הוא מפעל אסם הגדול בישראל, מתוך הבנה כי מדובר בעוגן הדרומי של מערך הייצור הארצי. זהו גם המפעל התעשייתי הגדול ביותר שפועל בעיר שדרות.
3 צפייה בגלריה
אבי אלחייאני - שדרות חולמת עתיד
אבי אלחייאני - שדרות חולמת עתיד
אבי אלחייאני - שדרות חולמת עתיד
(צילום: ירון שרון)
איך ייראה העתיד בשדרות? ואז פרצה המלחמה שפגעה בעיר שדרות כמו בכל שאר יישובי העוטף. תושבי העיר חוו מראות לא פשוטים, פונו מבתיהם לחודשים ארוכים, ורק עכשיו לאט לאט מתחילה החזרה לעיר, לשגרה ולתהליכי שיקום.
על רקע אירועי ה-7 באוקטובר ומתוך מבט לעתיד העיר, אסם הקימה קרן לתמיכה בשדרות בהיקף של מיליוני שקלים, בשיתוף עיריית שדרות ומתוך חזון: החינוך הטכנולוגי הינו תחום ידע חשוב שיכול להיות עמוד התווך לחוסנה של העיר שדרות ולתעשייה בעיר ולהפיץ מסר של תקווה, טיפוח ויתירה של עתיד פרודקטיבי וחדשני בקרב הדור הצעיר. הקרן תתמוך בין היתר בהכשרות בתחום טכנולוגי-תעשייתי על מנת לפתח את התעשייה ואפשרויות התעסוקה בעיר, על רקע המחסור בעובדים עם ידע טכנולוגי ויכולת להפעיל קווי ייצור מתקדמים. פעילות הקרן מתחילה בבתי הספר התיכוניים וממשיכה במרכז הצעירים של העיר ובמוסדות חינוך אקדמיים, לרבות לימודים אקדמאיים ולימודי הנדסאים.
על מנת לקבל מבט מקרוב אל היום-יום של שדרות, ליווינו את אבי אלחיאני, מנהל מחלקת החטיפים במפעל אסם נסטלה שדרות ביום טיפוסי במפעל, ושמענו ממנו על המטרות החשובות ביותר באשר לעתיד העיר.

3 צפייה בגלריה
אבי אלחייאני - שדרות חולמת עתיד
אבי אלחייאני - שדרות חולמת עתיד
"השילוב בין טכנולוגיה לעובדים יוצר בסוף את המוצרים"
(צילום: ירון שרון)
"צמחתי כאן. אני גאה לקחת חלק"
אלחיאני מספר כי הוא עובד במפעל מעל 16 שנה. "צמחתי פה. התחלתי כמנהל משמרת במחלקת המרקים, והיום אני מנהל את מפעל החטיפים בשדרות".
היום הטיפוסי של אלחיאני מתחיל מוקדם בבוקר. "כבר בזמן הנסיעה אני עושה שיחות טלפון עם מנהלי המשמרות", הוא מספר. "כשאני נכנס לעבודה, אני עושה סיור בקווי הייצור יחד עם המנהלים, בודק את הדופק מול העובדים, עובר ביניהם ושואל לשלומם, איך עבר היום".
הניהול השוטף של המחלקה, לדבריו, "כולל בניית תוכניות ופעילות לשמירה על רצף של פעילות ועמידה בתחזיות ובדרישות הייצור".
הסיפוק וההנאה שלו בתפקיד, אומר אלחיאני, "מתרחשים כאשר אני רואה איך תהליכים טכנולוגיים ומכונות, בשילוב עם אנשים מחויבים, חומרי גלם ואריזה – יוצרים בסוף את המוצרים האהובים שאנחנו רואים בכל בית. אני גאה לקחת חלק משמעותי שתורם ליצירה הזו".
3 צפייה בגלריה
אבי אלחייאני - שדרות חולמת עתיד
אבי אלחייאני - שדרות חולמת עתיד
"חשוב לאפשר הזדמנויות תעסוקתיות לילדי העיר"
(צילום: ירון שרון)
"חשוב לספק תעסוקה יציבה, בטוחה ומעניינת לתושבי שדרות"
המטרה של הקרן לקידום תושבי שדרות, אומר אלחיאני, "היא לתת יציבות תעסוקתית לתושבי שדרות והאזור, באמצעות הכשרת עובדים לתעשייה, ומתן מענה לדור הצעיר בשדרות בחינוך טכנולוגי מתקדם בשיתוף פעולה עם גופים אקדמיים בדרום.
למרות האיומים הביטחוניים והמבצעים הצבאיים במשך השנים, "המפעל המשיך לעבוד ברצף ולא סגר את שעריו, גם באירועים קודמים. המחויבות של העובדים היתה מדהימה וראויה להערכה גדולה. אני חושב שזה חלק מה-DNA שמסמל את מפעל אסם בשדרות. דווקא בתקופת המלחמה, העובדים היו חדורי מוטיבציה להמשיך ולספק מזון לתושבי מדינת ישראל. בחלק מהמוצרים הגענו לשיא התפוקה של כל הזמנים. המשפט 'דווקא עכשיו ודווקא משדרות' לא היה קלישאה אלא חזון ואמונה שמלווים בעשייה מתמדת".
בשנים האחרונות, מספר אלחיאני, נעשתה השקעה גדולה בעולמות הדיגיטציה והאוטומציה לייעול המפעל. "על רקע האתגרים בהיבט של כוח האדם, נושא האוטומציה הוא חלק חיוני בהמשך הדרך של המפעל – הכל כדי להבטיח את העתיד שלו בשדרות לעוד שנים רבות".
הדבר החשוב ביותר, לדבריו, "הוא לספק תעסוקה יציבה, בטוחה ומעניינת לתושבים של העיר בהווה ובעתיד, ולאפשר לילדי שדרות הזדמנויות תעסוקתיות לעתיד בתחומים הכי נחוצים לתעשייה הישראלית".

בשיתוף אסם-נסטלה
פורסם לראשונה: 07:00, 18.03.24