בשיתוף אתר "המקצוענים"
בזמן שרבים מקדישים מחשבה לסוג הפרקט, לצבע שלו ולרמת הגימור – ישנה נטייה לזלזל בחשיבות של תצורת ההתקנה שלו, וחבל.
מדוע? כי מסתבר, שאופן ההנחה של לוחות הפרקט הוא שעושה את ההבדל הגדול במראה הסופי שמתקבל.
כדי שתגיעו מוכנים לשיחה עם מתקין הפרקטים ולא תחשבו שמדברים אתכם סינית עתיקה, הכנו לכם מדריך ברור ופשוט להבנה. אז מהם הסגנונות הבולטים להתקנת פרקט ואיזו תחושה יעניק כל אחד מהם בבית או במשרד? לפניכם התשובות.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התצורה המסורתית: הנחת אריחי הפרקט בצורת לבנים

תצורת לבנים היא התצורה המוכרת והנפוצה ביותר של הפרקט, בה אריחי הפרקט מופיעים כקורות ארוכות המסודרות זו לצד זו ופונות כולן לאותו הכיוון.
"זוהי התצורה שמזכירה באופן האותנטי ביותר את ריצופי העץ המסורתיים של פעם, וגם היא כוללת שתי אפשרויות התקנה", מסביר ארביב אלפונסו מאלפא פרקטים.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"האחת, בה קורות העץ מותקנים באורכים שונים, ובכך הם נעדרים סדר מוכתב כלשהו. סגנון זה הוא זה שמעניק לריצוף את הניחוח האותנטי ביותר מבין הסגנונות השונים. הוא מבטא מראה טבעי ושורשי יותר.
"השנייה, בה אריחי הפרקט באורכים הזהים זה לזה (למעט חיתוכים נדרשים בהתאם לגודל החדר, כמובן). בתצורה זו, ישנה תבנית חוזרת, והיא מתאימה למי שאוהב מראה מוקפד יותר. היא משדרת תחושה של סדר ותכנון, ומתאימה מאוד לסגנון מודרני תבניתי".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היות שלא רק לתצורת ההנחה של הפרקט יש השפעה על הסגנון ועל המראה הסופי המתקבל, הרי שגם לבחירה בגוון הפרקט, ברמת הגימור שלו (חלק או מחוספס) ולעובי הקורות תהיה השפעה על התחושה המתקבלת: כפרית, מודרנית, קלאסית, יוקרתית וכן הלאה.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ככל שהמראה פחות מוקפד, יותר גולמי ועם פחות ליטוש וגימור – התוצאה תהיה פחות פורמאלית ויותר כפרית, תעשייתית או בוהמיינית. ככל שהפרקט יהיה מלוטש, מבריק ומוקפד יותר - כך התוצאה תשדר יותר יוקרה ותתאים לסגנון מהודק יותר.
כך או כך, העובדה שהפרקט עשוי מעץ או דמוי עץ, מוסיפה חמימות לחדר, בלי קשר לסגנון העיצוב שבו.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פישבון או הרינגבון? מצא את ההבדלים בין שני סוגי הזיג-זג
חדי העין יזהו מיד את ההבדל בין שני סוגי ההנחה השונים, אך במבט ראשון קל לפספס זאת.
תצורת ההנחה של הפישבון (מכונה שדרת דג לאור הדמיון בצורה), כוללת שני סגנונות הנחה שונים: הרינגבון או שברון. התבלבלתם קצת? בואו נעשה סדר.
בעוד שהתוצאה הסופית די דומה - אריחי פרקט קצרים יחסית המותקנים באלכסון- הרי שיש הבדל. נקודת החיבור ביניהם שונה, וגם החיתוכים, מה שגורר גם הבדלי מחיר.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תצורת ההרינגבון: תצורת ההרינגבון (Herringbone), תצורת ההרינגבון מבוססת גם היא על אריחי פרקט במבחר אורכים בצורת קורות מלבניים, אך היא נבדלת מתצורת הלבנים באופן הסידור של האריחים הללו ובדרך כלל גם בעובי המוצר.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"במקום שהאריחים יהיו מסודרים זה לצד זה כך שיפנו לאותו הכיוון, הם מסודרים לשני כיוונים שונים, בחבילה מסודרים חצי ימין וחצי שמאל", מסביר אלפונסו.
"באופן הזה, כל זוג אריחים יהיו אנכיים זה לזה, כאשר חזית הקצה של האריח האחד צמודה לצד הקצה של האריח האחר, ואילו כאשר כל האריחים צמודים יחדיו, הם מסודרים כמעין מדרגות".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לדבריו, "כך נוצרת תצורה בעלת תבנית מורכבת יותר מתצורת הלבנים הפשוטה, ולשם כך היא חייבת להיות מושתתת על אוסף של אריחים זהים בגודלם.
"תצורת ההרינגבון מיוחדת בכך שהיא מצליחה למצוא שילוב בין פשטות למורכבות. היא שומרת על צורת האריחים המקורית, אך ההנחה שלהם שונה".
תצורת השברון: תצורת שברון (Chevron) מזכירה את תצורת ההרינגבון בכך שגם במסגרתה מדובר באריחים אנכיים זה לזה, אך היא יוצרת ליטוש נוסף עבור האריחים כדי ליצור תצורה חדה יותר, נקייה יותר ומסודרת יותר.
בתצורת השברון, האריחים אינם קורות מלבניים, אלא כל אריח מהווה מקבילית (חיתוך אלכסוני).
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"באופן הזה, האריחים האנכיים זה לזה יפגשו באותה הצלע ויצרו יחדיו מעין חץ נקי ומדויק", מתאר אלפונסו.
"כאשר כל האריחים מסודרים יחדיו, יהיה ניתן להביט בהם כשורות שורות של חיצים הפונים לכיוון אחיד, או כשורות שורות של חיצים הפונים לכיוון ההפוך".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
למעשה, מתוך החיתוך בזווית של האריחים, אין הכרח לאריחים להיות אנכיים לחלוטין זה לזה, ובאמצעות זוויות חיתוך שונות ניתן לייצר את החיצים המדוברים רחבים יותר או צרים יותר.
באופן הזה תצורת השברון מעניקה מראה מוקפד ומתוחכם יותר. השימוש ההיסטורי הנפוץ בתצורת שברון מסייעת להעניק לחדר גם אורח קלאסי במקצת.

תצורת מרצפות: המראה המשובץ שתי וערב

סגנון זה כולל חיתוכים של הפרקט באורכים שווים, והנחתו בצורה של אריחים.
"התוצאה הסופית היא של מעין קורות עץ שקלועים זה לזה כמו רשת", אומר אלפונסו. "ניתן להניח את האריחים כך שהם מקבילים לקירות החדר או בכיוון אלכסוני לקירות".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התצורה הזו מצליחה להעניק לחדר שילוב חכם של פשטות ושל טבעיות – מצד אחד, הפשטות אשר ניכרת מתוך הדמיון של תצורת הפרקט לרשת קלועה או אפילו למרצפות רגילות שניתן לראות בדרך כלל בחדרים, ומצד שני, הטבעיות המובהקת של העץ. סגנון זה בשימוש גם במרפסות הסמוכות לסלון, והוא נחשב לפשוט ולא יומרני.

למתקדמים: חיתוכים ותצורות שהופכות את הרצפה ליצירת אמנות

עם אמצעי החיתוך והעיבוד המודרניים, השמים הם הגבול עבור תצורות הפרקט השונות. מן הסתם, הדבר גם יתבטא במחיר הגבוה של ההתקנה, הכוללת תכנון מדויק יותר, כמות גדולה של חיתוכים ועבודת יישום המחייבת מיומנות גבוהה.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אלפונסו: "תצורות מורכבות יתבססו לרוב על סוגי אריחים שונים המשולבים זה בזה ליצירת תבניות גאומטריות מורכבות יותר".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"המורכבות הגבוהה והסידור המדויק משדרים תחכום, יוקרה ואלגנטיות. באופן הזה נוצר שילוב של הטבעיות והחמימות המובהקים של העץ יחד עם התחכום והעצמה הטמונים בתצורה המורכבת".
המידע בכתבה זו באדיבות אלפא פרקטים.