"הייתי מקבל כל שלושה חודשים מרוסיה כ-1,500 שקל. אבל מאז המלחמה אני לא מצליח לקבל את הכסף. אני כועס מאוד על רוסיה כי עבדתי שם כל החיים וגם על הפוליטיקאים הישראלים שהבטיחו שהכל סודר ועבדו עלינו. זה כסף קטן במושגים ישראלים אבל בשבילי זה הרבה, במיוחד עכשיו שהכל מתייקר ואין לי כסף לא רק למתנות לנכדים אלא גם בשבילי". כך מספר לאוניד, בן 85, תושב ירושלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לאוניד הוא אחד מכ-65 אלף עולים מרוסיה שלא מקבלים את הפנסיות שלהם מרוסיה מאז יולי 2022 וזאת בשל הסנקציות הבינלאומית המוטלות על רוסיה וחוסר היכולת שלה לבצע העברות בנקאיות.
1 צפייה בגלריה
קופה פנסיונית
קופה פנסיונית
רוסיה הפסיקה להעביר את הכספים. המחשה
(צילום: Shutterstock)

מתוכם, 17 אלף קיבלו את הפנסיות דרך הביטוח הלאומי הישראלי כחלק מהאמנה לביטחון סוציאלי בין ישראל לרוסיה שנחתמה ב-2017, בהמשך לסיכום של ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בחודשים ינואר-מרץ 2022, התשלומים הועברו על ידי רוסיה למבוטחים במסגרת האמנה דרך הביטוח הלאומי ומשם לחשבונות הבנק של הזכאים. מאז חודש אפריל 2022, לא מועברים תשלומי הפנסיה בעקבות ההיבטים הפיננסים וההגבלים כתוצאה מהמלחמה. סכום ההעברות לזכאים עומד על כ-28 דולר כל חודש.
בהקשר זה, בעבר הביטוח הלאומי הגיע להסדר עם משרד האוצר שלא קודם כיוון שוועדת ההסכמות בכנסת לא הגיעה לעמק השווה ועד היום הביטוח הלאומי ממתין לתשובה מהגורמים הרלוונטיים כגון: בנק ישראל, האוצר וכנסת ישראל כדי ליישם את תשלום הפנסיות. עם זאת, הביטוח הלאומי ממשיך להפקיד מידי חודש גמלאות אחרות לתושבי רוסיה.
"מהרגע שבו התוודענו למצב הרגיש, הביטוח הלאומי קידם דיונים מול משרד האוצר, משרד החוץ, בנק ישראל וכל הגורמים הרלוונטיים מתוך כוונה לשלם פנסיה למי שנמצא במסגרת האמנה", מבהיר לבנה עזרא, סגן ראש מינהל ומנהלת אגף אזרח ותיק בביטוח הלאומי. "ההסכם שהגענו אליו היה אמור להגיע לוועדת ההסכמות בכנסת ומהלך הזה לא הגיע לכדי ביצוע למרות שהמסמך נמצא על שולחן הכנסת כבר חודשים רבים".
במקביל, ישנם מעל 50 אלף עולים מרוסיה, כולל פנסיונרים שעלו לארץ בשנה האחרונה, אשר קיבלו את הפנסיות שלהם על סך כמה מאות דולרים כל חודש (בין 300 ל-1,500 שקל בחודש) ישירות מרוסיה לחשבון הבנק בישראל. ואולם, גם כאן בגלל הסנקציות רוסיה הפסיקה להעביר את הכספים.
"מתוך 65 אלף מקבלי פנסיה מרוסיה מקבלים אותה רק כמה אלפים שיש להם חשבונות שם", אומר אלכס טנצר, פעיל חברתי שמסייע לעולים. "הגמלאים זועמים. מבחינת רוסיה הם הפכו לכלי משחק פוליטי כדי ללחוץ על ממשלות המערב לעשות הקלות לבנקים הרוסים. זה חלק מהמאבק של פוטין נגד הסנקציות של המערב".