יפן אמנם הודיעה כי ניתקה את קשריה הכלכליים והמסחריים עם רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, אבל מסתבר שחברת טבק, Japan Tobacco, שממשלת יפן מחזיקה שליש ממניותיה, ממשיכה לפעול כרגיל ברוסיה ומייצרת בה בין השאר סיגריות ווינסטון וקאמל.

איך יפן נכנסה בכלל לעסקי הטבק?

Japan Tobacco היא חברה עם מורשת גדולה ביפן, מהתקופה שהממשלה המקומית החזיקה במונופול השליטה על טבק ומלח במדינה. לחברה יש אפילו מוזיאון בטוקיו שמציג את ההיסטוריה שלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סיגריה
סיגריה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתוצרתה הנוכחית, חברת הטבק היפנית קיימת מ-1985, כשעם השנים הממשלה המקומית צמצמה את האחזקות בה. יחד עם זאת, נקבע כי משרד האוצר היפני מחויב להחזיק לפחות שליש ממניותיו בחברה, בה רואה הממשלה חשובה מאוד להכנסותיה.

למה רוסיה חשובה כל כך לתעשיית הטבק היפנית?

אוכלוסיית יפן מצטמצמת, וצריכת הסיגריות במדינה פוחתת, מה שהפוך את ההכנסות מחו"ל ליותר ויותר חשובות עבורJapan Tobacco. רוסיה היא השוק הרביעי בגודלו בעולם מבחינת צריכת טבק, והמרכזי בו עובדת החברה היפנית, כאשר 12% מהכנסותיה מגיעות משם ו-20% מהרווח התפעולי שלה. כמו כן, ל-Japan Tobacco יש את נתח השוק הגדול ביותר מכל שאר החברות הטבק שפועלות ברוסיה, כמעט 40%, והיא מעסיקה 4,000 עובדים בארבעה מפעלים במדינה (יש לה גם מפעל באוקראינה), שמייצרים מותגים כמו קאמל, ווינסטון ועוד.

כיצד הגיבה החברה לפלישה לאוקראינה?

Japan Tobacco טענה זמן קצר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה כי הפסיקה את הייצור במפעל שלה בעיר קרמנצ'וק באוקראינה, אבל ציינה כי מקום עבודתם של 900 העובדים במפעל בטוח. בנוסף, מסרה כי לאור המצב הפסיקה באמצעות חברת בת רוסית שלה את ההשקעות, השיווק ואף השהתה השקה של מוצר טבק חדש. יחד עם זאת, הייצור במפעלים ברוסיה נמשך.
דרך אגב, Japan Tobacco היא לא החברה היחידה שממשיכה לפעול בצורה כזאת או אחרת ברוסיה. יש מספר בתי מסחר יפנים שמחזיקים במניות של פרויקט גז נוזלי גדול ברוסיה.
2 צפייה בגלריה
סיגריות של קאמל. ג'פאן טבקו
סיגריות של קאמל. ג'פאן טבקו
סיגריות של קאמל
(צילום: Shutterstock)

מדוע יש כאן קונפליקט פוליטי?

יפן הצטרפה למדינות אחרות שהחליטו להטיל סנקציות על רוסיה על מנת לנסות ולגרום לה להפסיק את הלחימה מול אוקראינה, אך עמדתה זכתה לביקורת מכיוון שהיא עדיין עושה עסקים עם הרוסים וקוצרת חלק גדול מהרווחים בעזרת אותה חברת טבק.
בנוסף, החברה היא ממשלמות המס הגדולות ברוסיה - 1.4% מסך ההכנסות של ממשלת רוסיה ממס חברות פרטיות ב-2020 הגיעה מ-Japan Tobacco.

מה זה אומר מבחינת המשקיעים?

מאז הפלישה הרוסית מניות חברת הטבק היפנית צנחו ביותר מ-5%. צריך להגיד שמניות החברה לא בדיוק היו בעלייה בחמש השנים האחרונות, אבל כן נשארו יציבות והיו פופולריות בקרב משקיעים לאור הדיבידנדים שקיבלו. Japan Tobacco משלמת למחזיקי המניות שלה 75% מרווחיה לעומת ממוצע של 30% בקרב חברות יפניות אחרות. ההחלטה הזאת מעניקה לממשלה היפנית 100 מיליארד ין (815 מיליון דולר) מדי שנה, כך על פי רויטרס.

מה הלאה?

חברת הטבק היפנית היא השלישית בגודלה בעולם, ואנליסטים מאמינים שבסופו של דבר היא תצטרך לעצור לחלוטין את פעילותה ברוסיה עם המלחמה נגד אוקראינה תימשך, בדיוק כמו שחברות מתחרות אחרות כמו פיליפ מוריס, בריטיש אמריקן טבק ואימפריאל ברנדס, כבר הודיעו שיעשו.
החלטה כזאת מגיעה עם סיכון רב. החברה עלולה לעמוד בפני הפסדים עצומים במידה שרוסיה תחליט לעקל את נכסיה (המפעלים שבשטחה), כך שאופציה פחות מסוכנת תהיה למכור את נכסיה לשותף רוסי, טרם העזיבה. גם במידה שתחליט להמשיך את פעילותה ברוסיה, Japan Tobacco עלולה להיפגע כאשר יוטלו עליה סנקציות מבחינת מסחר, במיוחד אם היא לא תוכל לייבא עלי טבק.