מצבם הקשה במיוחד של מאות בתי עסק, חנויות, בתי מלון ואתרי התיירות באילת לא גורם למשרד האוצר לגבש תוכנית סיוע מיוחדת ודחופה לעיר הנמל הדרומית. פרנסי העיר כמו גם כלכלנים חוששים שהעיר עומדת בפני משבר מהקשים שהיו בה זה עשרות שנים, הרבה יותר מתקופת הקורונה ובעת מלחמות ואירועים בטחונים בעבר.
חברי ועדת הכספים דרשו היום (ג') ממשרד האוצר לגבש לאלתר מתווה פיצויים ייחודי לאילת ואף איימו שאם לא ייעשה כך הם יפנו לחקיקה.
1 צפייה בגלריה
אזרחים שפונו מאזורי הלחימה לאילת
אזרחים שפונו מאזורי הלחימה לאילת
אילת
(צילום: דורון ברטי )

במסגרת הדיון הציג ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, כי נתוני האבטלה זינקו ל-14% לעומת 3.4% ערב המלחמה וכי נתוני האשראי בעיר הם הנמוכים במדינה. כך, על פי נתוני חברת שבא, בשבוע של ה-3-9 בדצמבר הירידה בנתוני האשראי בעיר אילת, הייתה הגבוה ביותר מבין ערי המדינה ועמדה על כ-42% בהוצאות כרטיסי האשראי.
לנקרי התריע כי המצב הולך ומדרדר עוד יותר ותקף את משרד האוצר: "קיימו דיוני סרק, זלזלו בנו, טוענים שהעיר אינה שונה משאר הארץ". באוצר טענו מנגד כי הבדיקה בעיר מורכבת בהעדר רכיב המע"מ, וכי מבדיקות שערכו לעניין עסקים פרטניים שונים וכן במסגרת מקדמות לפיצויים, עלה כי אין שוני בין עסקי העיר אילת לשאר העסקים בארץ, וכי המתווה הכללי נותן מענה לכך.
חברי כנסת, מהאופוזיציה והקואליציה, תקפו את עמדת משרד האוצר, וציינו כי היא אינה מתיישבת עם המציאות. בדיון הוצג מתווה שגובש ע"י הייעוץ המשפטי לכנסת, ולפיו עיר עם אחוז קליטה גבוה של מפונים עם ירידה של לפחות 30% ירידה במחזור העסקים, תכלל במסלול האדום המותאם ליישובי הספר, כן הועלתה הצעה לכלול את עסקי העיר במסלול הפיצויים הירוק.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר בדיון כי "אילת גיאוגרפית נמצאת במקום רחוק. המציאות היא שאילת מבחינה כלכלית קורסת. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד ולומר יש תקנות כלליות, הן לא פותרות את הבעיות לעניין העיר אילת".
לנקרי ציין כי התחזית שהציג לעניין הדרדרות המצב הכלכלי בעיר התממשה ומתח ביקורת חריפה על נציגי האוצר: "זה ימשך גם בשלושת החודשים הבאים, אילת איבדה את החורף הזה, הכל בוטל. תבואו לראות מה קורה שם, תראו את הטיילות הריקות, מה קורה במרכזי המסחר. מאז הישיבה לא קרה כלום, יו"ר הוועדה הנחה את האוצר לבוא עם מתווה משופר לאילת, לא קרה. משכו מספר ימים, אחרי זה קיימו דיוני סרק, זלזלו בנו, קיימנו ישיבות ודיונים אין ספור, כולם, שום דבר. הם עומדים על דעתם שאילת אינה שונה מכל מה שקורה בארץ. הצגנו נתונים חד משמעיים שבארץ יש התאוששות, באילת מגמת ההידרדרות נמשכה, זה לא צריך להפתיע אף אחד, אין תיירות ואין ציפייה לתיירות. ביקשנו מהאוצר תציעו משהו, תביאו משהו, תביאו נייר, לא ראיתי הצעה אחת".

"נגיע לעשרות אחוזי אבטלה"

עוד התריע לנקרי כי בתי המלון יסגרו בקרוב: "המפונים יצאו משם, נגיע לעשרות אחוזי אבטלה, 50-60 אחוז, זה יעלה למדינה מיליונים, בואו תעשו משהו, תמתנו את מה שקורה בעיר. מה זה קונספירציה? יש לכם נתונים אחרים? ברור שיש עסק בת"א שגם ירד ב-60 אחוז, אבל זה כל העיר באילת. אם זה היה רק אוקטובר ניחא, לא הייתי מגיע לפה, נובמבר נמשך, דצמבר, ינואר צפוי להימשך ולהעמיק".
פיליפ אזרד, מנכ"ל עיריית אילת, הוסיף כי "יש היום אירוע פרידה מניר עוז, המשמעות שעוד שבוע וחצי מלון ים סוף נסגר. 20 בתי מלון יסגרו ברגע שתושבי שדרות יעזבו, נראה גידול של אלפים באבטלה. אנחנו מראים נתוני מאקרו של הכלכלה בארץ ובאילת, קיימנו עם האוצר שיחות, העברנו את הנתונים, הצענו מתווה, לא קיבלנו התייחסות אחת כתובה. הם חושבים שרק המתווה שהציעו נכון ואין בלתו. אנחנו לא דומים לעיר אחרת".
מנגד במשרד האוצר טענו כאמור כי לא מצאו שוני בין העסקים באילת ליתר העסקים בישראל לעניין גובה הפגיעה, וכי ביצעו בדיקה פרטנית לעניין עסקים שונים, וכי מתווה העסקים הכללי נותן מענה מספיק לעסקים בעיר, וביקשו להפריד בין מצב העיר עצמה למצב העסקים בה.
חברי הכנסת טענו כי באוצר מסרבים לפצות את העיר וזונחים אותה, עוד ציינו כי בעוד ביתר הערים מדובר בפגיעה של כחודשיים בעסקים, בעיר אילת מדברים על פגיעה ארוכת טווח של לפחות חצי שנה, וכי אילת ייחודית כאשר היא מבוססת על תיירות באופן מוחלט, בשונה מערים אחרות. חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה ציינו כי נציגי העיר הציגו נתונים ברורים, וראש עיריית אילת "נאלץ להגיע כקבצן", וכי אם תפיסת האוצר תישאר בעינה, הם יקדמו חקיקה בכנסת לעניין העיר אילת. חברי האופוזיציה תקפו את שר האוצר וקראו לו להגיע לאילת ולחזות במצבה.
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, התריע בשיחה ל-ynet כי "העסקים באילת במצב של קריסה ולא צפוי שיפור במצב בעת הקרובה".
בדיון בוועדה אמר גינדי: "אני מבין את הקושי של רשות המיסים כי אין דיווחי מע"מ, אין לרשות את כל הנתונים, לכן הם לוקחים עסקים מדגמית, אבל 'שבא' היא מערכת בלתי תלויה, הנתונים של המערכת ניתנים לפי שבועות, אתה רואה בריחה משמעותית של שאר הערים בישראל לעומת העיר אילת בנתוני האשראי, על זה אי אפשר להתווכח".
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים: "אילת פטורה ממע"מ, דגימת הנתונים קשה יותר, היו לא מעט ישיבות עם השר עצמו, היו גם ישיבות עם ראש העירייה עצמו, וגם פנימיות. ברור לכולם שיש ייחודיות, יש לנו פקיד שומה באילת שדוגם מספר עסקים בכל תחום, אנחנו מפצים אחורה, מתווה קדימה יצטרך להיבדק בדיעבד, יכול להיות שבדצמבר התאוששות באילת אחרת משאר הארץ, אבל נצטרך לבחון את ינואר. מבחינת שר האוצר אילת חשובה מאוד, נתוני חברות האשראי הם לא פשוטים לניתוח, כי חלק מהרשתות לא סולקות באילת".
בהמשך הציגו באוצר נתונים לפיהם עפ"י מקדמות ששולמו בירידות המחזורים באילת ובראשון לציון, היקף הירידות בקרב העסקים בשתי הערים דומות.
חברי הכנסת דחו את הדברים, וציינו כי אין להשוות בין אילת ליתר ערי הארץ, וכי לא ניתן להתבסס על בדיקה חלקית, שעה שהעיר מציגה נתונים מקיפים לגבי אחוז הירידה, כולל נתוני חברות אשראי ואת נתוני חברת שבא.
יו"ר הוועדה ח"כ גפני אמר לנציגי האוצר כי "אני לא זוכר קונצנזוס כזה בקרב חברי הכנסת על עיר, שאין ויכוח שאתם טועים. אתם צמודים למתווה שהוא טוב, אבל אילת חייבת להיות שונה. מי שמשווה את ראשון לציון לאילת עושה עוול. עד שיהיה פתרון אני מבקש לקחת את הצעת החוק ולהחתים את החברים. אנו לא עוזבים את העיר אילת, אני סוחב את זה הרבה זמן וכולם היו בטוחים שאבוא היום עם פתרון שתסכימו אתו. אני מכין את החוק ואביא אותו למליאה, זה בידיים שלכם".