ישראכרט תשיב כספים שגבתה: לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה לאחרונה בקשה לאישור הסכם פשרה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת ישראכרט באוגוסט 2022, בטענה כי גבתה עמלה שלא כדין מלקוחות שהוציאו שקלים חדשים ממכשירים למשיכת מזומן בשטחי הרשות הפלסטינית וחו"ל. במקרים שהובאו בבקשת האישור נגבו עמלות של כ-14 שקל ו-19 שקל כאשר המבקשים, אזרחים ישראלים, משכו שקלים חדשים בעיר דאהריה שבנפת חברון. סכומי העמלה משתנים בין השאר בהתאם לסכום הנגבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לטענת המבקש, הדין החל קובע רשימה סגורה של עמלות אותן רשאית ישראכרט לגבות מלקוחותיה וכי עמלה שאינה מנויה ברשימה אסורה בגביה. אולם נטען, כי בניגוד לדין ישראכרט גבתה מלקוחותיה עמלת "משיכת מזומן במטבע חוץ מחשבון המנוהל באותו מטבע", שאינה מנויה ברשימה הסגורה בכללי הבנקאות כאשר אלו מושכים שקלים חדשים ממכשירים למשיכת מזומן (ATM) בחוץ לארץ ו/או בשטחי הרשות הפלסטינית.
1 צפייה בגלריה
משיכת כסף. אילוסטרציה
משיכת כסף. אילוסטרציה
משיכת כסף. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock )

במסגרת הסכם הפשרה הוסכם כי ישראכרט תפסיק לחייב את לקוחותיה בעמלה בגין משיכת שקלים חדשים ממכשירים למשיכת מזומן בחוץ לארץ ו/או בשטחי הרשות הפלסטינית. כמו כן התחייבה ישראכרט לגבות את העמלה רק במקרים בהם הדין מאפשר את גבייתה.
ישראכרט הצהירה כי סכום גביית היתר בפועל עומד על סך של כ-1.3 מיליון שקל. יודגש, כי סכום זה מבוסס על הצהרת ישראכרט כי החל מה-23 במרץ 2023 הפסיקה לחייב את לקוחותיה בגין העמלה בה עסקה התובענה הייצוגית. בדיקת ישראכרט העלתה כי החלק העיקרי של גביית היתר בפועל מרוכז בשנים 2022-2021.
בין הצדדים הוסכם כי ישראכרט תשיב לתובעים המיוצגים הזכאים סך של 75% כמקדם פשרה מתוך גביית היתר בפועל. זאת, באמצעות זיכוי כספי לטובת תובע מיוצג בסך של 75% מגובה העמלה בגין כל משיכה עליה חייבה ישראכרט בעמלה נשוא בקשת האישור. לדוגמה, לקוח שחויב בעמלה בסך 19 שקל יזוכה בסך של 14.25 שקל. חברי הקבוצה שהסכם הפשרה רלוונטי לגביהם מונה 17,577 לקוחות, מתוכם, ל-1,625 חברי קבוצה אין כרטיס אשראי תקין אצל ישראכרט.
לחברי קבוצה המחזיקים כרטיס אשראי תקין של ישראכרט יבוצע זיכוי, ללקוחות לא פעילים אשר זכאים להשבה בסך העולה על 50 שקל תשלח ישראכרט המחאה בסכום ההחזר לו הם זכאים בהתאם לכתובת ברישומי ישראכרט. יש לציין כי הסכם הפשרה טרם אושר על ידי בית המשפט. את המבקש מייצג עו"ד שלום אבן.
עו"ד אבן מסר בתגובה: "אני שמח שמשרדנו הצליח להביא באמצעות התובענה הייצוגית לשינוי משמעותי בהתנהלות החברה ולביטול גביית העמלה שנגבתה מצרכנים שמשכו שקלים חדשים בחו"ל או בשטחי הרשות הפלסטינית, תוך השבת סכום משמעותי - העולה על מיליון שקל - לצרכנים מהם נגבתה העמלה בעבר".
מישראכרט נמסר בתגובה: "הצדדים הגיעו להסדר פשרה, בקשה לאישורו הוגשה לבית המשפט ובהתאם להוראות הדין, פורסמה לידיעת הציבור הרחב וכלל הגורמים הרלוונטיים. לכשיאושר הסדר הפשרה, ישראכרט תקיים את כל הוראותיו. יודגש כי העמלה שבנדון שיקפה מצב ייחודי שנמשך תקופה מוגבלת בלבד".