אחרי יותר מחודש לחימה, מפעל יד מרדכי, שבקיבוץ יד מרדכי בנגב הדרומי, חוזר לפעילות חלקית. 3 מתוך 6 קווים ייצור חזרו הבוקר (שלישי) לפעילות באמצעות כמה מהעובדים. המפעל ייצר שמן זית בשלב הראשון וביום חמישי הקרוב צפוי לחזור לייצר דבש.
המפעל הושבת מאז תחילת הלחימה, אחרי שקיבוץ יד מרדכי הוכרז כשטח צבאי סגור ופונה מכל תושביו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
עובדי מפעל יד מרדכי חוזרים לפעילות
עובדי מפעל יד מרדכי חוזרים לפעילות
עובדי מפעל יד מרדכי חוזרים לפעילות
(צילום: מפעל יד מרדכי)

קיבוץ יפהפה ונטוש

"כמה סימבולי שהיום, ה-7 בנובמבר, חודש אחרי השבת הארורה, אנחנו פותחים את המפעל וחוזרים לעבוד", אמרה ל-ynet אוריאנה טובול מנהלת המפעל. "בימים הראשונים אחרי השבת ההיא הגעתי למפעל עם עובד להוציא סחורה והצער היה רב. הגענו לקיבוץ ירוק, יפהפה ונטוש, מלא בכוחות ביטחון וללא תושבים".
שאר העובדים של המפעל הוותיק, שבבעלות שטראוס, לא שבו אליו מאז ה-7 באוקטובר. טובול מספרת: "קמנו אז לבוקר של התרעות רבות. אני גרה בגן יבנה ורגילה לאזעקות, אבל הבנו שמשהו לא תקין. התחלנו ליצור קשר עם כל המנהלים והעובדים שגרים בעוטף. למזלנו העובדים לא נפגעו, אבל הצער כבד. כולם איבדו שכנים, חברים ובני משפחה.
"לאורך התקופה היינו בקשר. היה ברור שאנחנו עוד לא מסוגלים לחזור. גם המנכ"ל שלנו, תושב יד מרדכי, פונה מהקיבוץ. אנשי הקיבוץ נעו ונדו ממקום למקום. ניסינו לעזור לעובדים מאזור אשקלון שלא פונו להתפנות להתאוורר. אחרי שבוע וחצי נסעתי בכל הארץ לתת משהו מתוק מאיתנו לעובדים שפזורים בכל הארץ, הגעתי לים המלח, נתניה, תל-אביב. זה היה מאוד מרגש".

יש לציין כי יד מרדכי לא הותקף ישירות, אחרי שמפקד כיתת הכוננות של הקיבוץ הקפיץ את מג"ב וימ"מ. אנשי יד מרדכי, מפונים כולם, ציינו 80 שנה לקיבוץ במלון בחדרה.
לקראת סוף השבוע שעבר עובדי המפעל החלו לדבר על חזרה לעבודה ונראה שיש השתוקקות לשוב.

רוב העובדים עסוקים בקיום שלהם

טובול מספרת: "כולם שאלו 'באים, מפעילים, מתחילים לעבוד'? מבחינתנו זה הניצחון. כמה חזרנו לפה ב-7 בנובמבר, כמה סימבולי. חוזרים ומייצרים. יש גאווה גדולה שלא ניצחו אותנו. ניצחו אותנו בגוף ולא ברוח. זאת תחושה מדהימה".
כולם חזרו? "הגיעו מספיק עובדים על מנת להפעיל שלושה קווים. לא 100% מהעובדים, אבל מספיק פה כדי להיות פה ולייצר. יש לנו הרבה עובדים מפונים. אלה שפונו לאזורים מרוחקים לא מגיעים. מנהל הייצור הוא מנתיב העשרה ועבר סיפור לא פשוט עם משפחתו. הוא נמצא בת"א והגיע היום לברך ולהיות עם העובדים. רוב העובדים המפונים עסוקים בקיום שלהם, עם הכנסת ילדים למסגרות ונושאים נוספים. ועדיין היה לו הצורך להגיע ולחבק".
חודש לפני אותה שבת המפעל התמודד עם פרסומים על מחירים גבוהים והרשתות ייבאו דבש זול ממדינה שכרגע מגלה עוינות לישראל - טורקיה. בשטראוס טוענים שהמחירים לא יעלו בעקבות האסון שפקד את הדרום. "לא נעלה מחירים ולא ביטלנו מבצעים", אמר גורם בחברה.
2 צפייה בגלריה
מפעל יד מרדכי
מפעל יד מרדכי
מפעל יד מרדכי
(צילום: מפעל יד מרדכי)
לשטראוס שני מפעלים נוספים בדרום. מפעל החטיפים המלוחים חזר לפעול אחרי ארבעה ימי השבתה. לא כל העובדים חזרו, אך אין מחסור במוצרים, והם עובדים בכמה משמרות.
מפעל נוסף הוא מפעל הירקות בברור חיל, מפעל לייצור ירקות טריים תחת המותג טעם הטבע. מפעל זה חזר לעבודה לפני שבועיים. מנהל המפעל מגיע כל יום לעבודה מגבעת אולגה אחרי שפונה מיד מרדכי. "הם חשים מחויבות לחקלאי העוטף. לא כל החקלאים חזרו לשדותיהם ולא כולם יכולים לגשת לשדות שלהם. מי ששם - המפעל עובד איתו.
מפעלים נוספים באזור הם מפעל אסם בשדרות, שחזר לעבוד, ומפעל מעדנות של תנובה, שמייצר כרגע רק ג'חנון ומלאווח משום שהתבקש לרוקן את מלאי האמוניה שלו בשל היותו מפעל לא חיוני (כרגע). זה הוביל לחוסר יכולת לאפות פיצות במפעל. לעומת זאת, מחלבת תנובה ברחובות נחשב למפעל חיוני. בצפון, מפעל מאמא עוף בק"ש עובד באמצעות עובדים שפונו לטבריה.