האינפלציה בגוש האירו שברה שיא נוסף כשזינקה בחודש אוגוסט ל-9.1%. מדובר בעלייה לעומת יולי, אז עמד מדד המחירים לצרכן באיחוד על 8.9%. ציפיות האנליסטים היו מעט נמוכות יותר ועמדו על 9%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות של הזינוק באינפלציה הוא שהבנק האירופי המרכזי צפוי להחליט על העלאות ריבית משמעותיות נוספות בחודשים הקרובים בניסיון לצנן את המדד.
1 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)
התייקרות מחירי הגז ב-19 מדינות האיחוד עוד לפני החורף ועונת החימום נשארו המניע המרכזי לעלייה באינפלציה, אבל גם מחירי המזון ומוצרי תעשייה, שאינם קשורים לאנרגיה. המדד, ללא מוצרי מזון ואנרגיה, טיפס ב-4.3% לעומת צפי עלייה של 4%. מחירי האנרגיה רשמו עלייה של 38.3% בחישוב שנתי, קצת פחות מהמחירים בחודש הקודם (39.6%). אומנם האטה, אבל עדיין מדובר בהתייקרות משמעותית. בנוסף, מחירי המזון, הטבק והאלכוהול, עלו ב-10.6% לעומת 9.8% ביולי.
ההחלטה של גרמניה, המעצמה הכלכלית הבולטת באיחוד, שסובלת מלא מעט בעיות כלכליות מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, לבטל חלק מהסובסידיות שנתנה לאזרחים עד לאחרונה, צפויה לגרום לכך שמדד המחירים לצרכן באיחוד יעבור את ה-10% בתחילת שנת 2023.
האינפלציה הובילה, כאמור, את הבנק האירופי להעלות ריבית ביולי (לראשונה מזה 11 שנים), מ-0% ל-0.5%, והבנק אף צפוי להעלות ריבית בעוד קצת יותר משבוע, ב-8 לספטמבר. חלק מהאנליסטים מעריכים שהעלאת הריבית תהיה הפעם משמעותית יותר, סביב 0.75%.

ומה קורה בישראל?

לפני כשבועיים פורסם מדד המחירים לצרכן בישראל, והראה זינוק של לא פחות מ-1.1% בחודש יולי לאינפלציה שנתית של 5.2%. אומנם נמוכה בצורה משמעותית מהאיחוד האירופי ורוב מדינות העולם המערבי, אבל עדיין מדובר בעלייה השנתית הגבוהה ביותר מאז 2008.
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים שעלו ב-8.5%, תחבורה שעלה ב-3.3%, דיור שעלה ב-1.2%, תרבות ובידור שעלה ב-1.2% ושונות שעלה ב-1%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף הלבשה והנעלה שירד ב-4%.
בנק ישראל לא נותר אדיש למצב, ובניסיון להילחם במצב העלה את הריבית בלא פחות מ-0.75%, ההעלאה החדה ביותר מזה 20 שנה.