המטבעות המובילים רושמים ירידה לעומת השקל בפתח חודש מרץ: הדולר ירד ב-0.87% מהשער היציג אתמול ושערו היציג נקבע על 3.63 שקלים, האירו נסוג ב-0.3% ושערו נקבע על 3.87 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
השקל נפל בחודש בפברואר ב-6% לעומת הדולר, בצל המהפכה המשפטית שהובילה למחאה מצד כלכלנים, אנשי עסקים בכירים ומנהיגים פוליטיים בארץ ובחו"ל שדורשים לעצור את החקיקה.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "בחודש האחרון היינו עדים להתחזקות משמעותית של הדולר כנגד האירו ובעולם, בשל ההערכות כי הריבית בארצות הברית תעלה יותר מכפי שצפו בעבר. זו גם אחת הסיבות להיחלשות השקל מול המטבע האמריקני.
"לכך יש להוסיף את הסיפור המקומי – ההסלמה הביטחונית (והתקרבות התקופה הרגישה של חודש הרמדאן), הנתונים החלשים, יחסית, בתקציב המדינה בחודש שעבר והמשך העימותים סביב הרפורמה המשפטית. להערכתי, שילוב האירועים בחו"ל ובזירה המקומית גרם לפיחות החד והמהיר יחסית, שאנו רואים מתחילת השנה. עם זאת, לא בהכרח ניתן להסיק מכך לגבי ההמשך.
"שוק המט"ח תנודתי מאוד ובפרק זמן של ארבעת החודשים האחרונים נע בין 3.4 ל-3.7 שקלים לדולר. כמו כן, נראה כי חלק מפיחות השקל נגזר מפרמיית סיכון בעקבות האירועים המקומיים ואם וככל שחוסר הוודאות סביבם יקטן – לא מן הנמנע כי יתקזז.
"בנוסף, פיחות חד יגרור עלייה בלחצי האינפלציה שבנק ישראל רוצה למנוע ולכן, פרט להעלאה (אגרסיבית יותר) של הריבית, יש באפשרותו לנקוט צעדים נוספים, כמו מכירה של דולרים מיתרות העתק שלו. מדובר בצעד לא שגרתי, אך לפני שנתיים רכש בנק ישראל כמויות גדולות של מט"ח כשהשקל התחזק ואיים לפרוץ רף של 3 שקלים לדולר. צעד כזה עשוי להיות בעל השפעה חדה ומיידית על השוק.
"לבסוף, נתוני המשק עדיין חזקים, יחסית, ממשקים רבים אחרים ולאורך זמן מדובר בגורם שתומך במטבע המקומי. התנודתיות החדה, כך או כך, צפויה להימשך".
פורסם לראשונה: 09:28, 01.03.23