הפיחות של השקל ממשיך בפתיחת שבוע המסחר במט"ח - לאחר נסיגה של כמעט 1% מול הדולר בשבוע שעבר: הדולר עולה היום (ראשון) בכמעט 1.5% (מול היציג של שישי) - ונסחר בסביבת 3.71 שקלים. השער היציג נקבע בצהריים על 3.718. האירו מתחזק בכ-2% ל-4.07 שקלים, שערו היציג נקבע על 4.068. בשווקים הבינ"ל: האירו יציב, על 1.09 דולר.
ברקע לנסיגה בשקל, ההסלמה בגבול הצפון בסוף השבוע והתחזקות הדולר בעולם לאחר דוח התעסוקה החזק שפורסם בשישי בארה"ב. ביום שישי ירד השער היציג של השקל ב-0.2% ונקבע על 3.656 שקלים לדולר, ובהמשך היום המשך לסגת - הדולר טיפס בשישי אחה"צ עד ל-3.67 שקלים.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
"המטבע המקומי מתקרב לרמת 3.70 שקלים לדולר, בעיקר על רקע הירידות בשווקים בחו"ל והתחזקות הדולר בעולם, וכנראה גם מחשש להסלמה בצפון", אמרו כלכלני לידר, בהובלת יונתן כץ. "האיתות היוני מכיוונו של הפד וציפיות להורדת ריבית מהירה יחסית בקרב מספר מדינות מפותחות, תמכו גם בהורדת ריבית מוקדמת יותר בישראל. יחד עם זאת, אנו לא צופים הורדת ריבית מצד בנק ישראל בהודעה הבאה של 26 בפברואר. להערכתנו, בשלב זה הבנק יעדיף לבחון את ההתפתחויות בתחום הפיסקאלי", מוסיפים בלידר.
בנק ישראל הוריד בשבוע שעבר את הריבית ב-25 נקודות בסיס (מ-4.75% ל-4.50%). גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, אמרו אתמול כי כי תחזית הבנק לסוף 2024 - ריבית של 3.75%-4.00% - מלמדת כי "בנק ישראל לא מתכוון להוריד את הריבית בכל החלטה במהלך השנה הקרובה".
"תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל מתבססת על הנחת העבודה שעיקר הלחימה הינו בדרום והלחימה תרד בעצימותה במהלך 2024. התחזית איננה מניחה "התפרצות ביקושים" לאחר שהלחימה תסתיים.
בלאומי מעריכים כי "בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית ברציפות במהלך ההחלטות הקרובות, כך שסביר שבהחלטה הקרובה בחודש פברואר נראה את הריבית נותרת ללא שינוי. קצב הורדות הריבית יהיה תלוי בעיקר בקצב ירידת האינפלציה, הסיכונים הביטחוניים והמדיניות הפיסקלית של הממשלה.
ההנחה של בנק ישראל ברקע לתחזית הינה כי הממשלה תבצע התאמות תקציביות ניכרות בכדי לקזז את העלייה המתמשכת הצפויה בהוצאות הביטחון ובהוצאות האזרחיות. הנגיד התייחס לכך, בהודעת הריבית השבוע, והזהיר מפני הסיכונים הפיננסיים והריאליים הגדולים העלולים להתממש אם לא יבוצעו ההתאמות התקציביות הנדרשות. על רקע זה סביר כי נראה עד ארבע הורדות ריבית נוספות במהלך שנת 2024 וראשית 2025".
בשונה מהערכות לאומי, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, מאמין שהריבית תרד בקצב חד יותר מכפי שחוזה בנק ישראל. "בסופו של דבר, השיקול העיקרי בהחלטות בנק ישראל הוא סיכון האינפלציה. כל עוד המדיניות הפיסקאלית לא גורמת לעלייה באינפלציה, הריבית אמורה לרדת. לכן, להערכתנו, כל עוד האינפלציה בפועל והתחזיות לא יחרגו מהיעד, בנק ישראל ימשיך להוריד ריבית. להערכתנו, הריבית תגיע בעוד שנה לכ-3.25%-3.5%".
פורסם לראשונה: 11:12, 08.01.24