בשנת 2022 נגנבו בקנדה 105 אלף כלי רכב, ממוצע של גניבת כלי רכב כל חמש דקות, כך לפי דיווח ב-BBC. באותה שנה האינטרפול הכניס את קנדה לרשימת 10 המדינות בהן נגנבים הכי הרבה כלי רכב בעולם.
לטענת הרשויות, ברגע שהמכוניות נגנבות הן משמשות לאחר מכן לביצוע פשעים, נמכרות לתושבים תמימים או מועברות לחו"ל למכירה חוזרת. האינטרפול מסר כי זיהה ברחבי העולם יותר מ-1,500 רכבים שנגנבו מקנדה מאז חודש פברואר האחרון. לרוב הם נתפסים בנמלים במדינות אחרות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גניבת רכבים הפכה למגיפה בקנדה עד כדי כך שהוכרזה כ"משבר לאומי" על ידי לשכת הביטוח המקומית, שטוענת שמבטחים נאלצו לשלם יותר מ-1.5 מיליארד דולר קנדי (מיליארד דולר אמריקני) בתביעות על גניבת רכבים בשנת 2023. המשטרה, בניסיון לטפל בבעיה, אף תלתה שלטים כדי להזהיר את הציבור מפני גניבות.
חלק מתושבי קנדה לקחו את העניינים לידיים וניסו לעשות הכל כדי להתמודד עם הבעיה. בין אם זה להתקין מכשיר GPS ברכב, לשכור חברות אבטחה פרטיות בשכונות או להתקין שערים חשמליים ומחסומים בחניה.
התפשטות מכת גניבת הרכבים בקנדה מפתיעה יחסית בהתחשב בגודל האוכלוסייה בהשוואה לארצות הברית ובריטניה, שגם אצלן שיעור גבוה של גניבת רכבים. בנוסף, בניגוד לארה"ב, בקנדה אין הרבה ערי נמל מהן קל יותר להעביר את הרכבים למדינות אחרות.
שיעור הגניבות בקנדה עומד על 262.5 לכל 100 אלף איש, גבוה מזה בבריטניה (220 לכל 100 אלף), ויחסית קרוב לארה"ב (300 ל-100 אלף), בהתבסס על נתוני שנת 2022.
אחת הסיבות למכת הגניבות הכלל עולמית היא היצע הרכבים שפחת בעקבות מגפת הקורונה, שגרמה לייצור קטן יותר של רכבים. זה גם הוביל לביקוש גדול יותר לרכבי יד שנייה.
באוקטובר 2023 משטרת טורונטו הודיעה כי תפסה 1,080 רכבים גנובים בשווי של כ-60 מיליון דולר קנדי אחרי חקירה ארוכה של 11 חודשים. כתוצאה מהחקירה הוגשו יותר מ-550 כתבי אישום. כמו כן, בין אמצע דצמבר 2023 לסוף מרץ 2024, שוטרי הגבולות תפסו כמעט 600 כלי רכב גנובים בנמל מונטריאול אחרי שבדקו 400 מכולות.
2 צפייה בגלריה
הנמל במונטריאול
הנמל במונטריאול
נמל מונטריאול
(צילום: GRAHAM HUGHES/AFP)
יחד עם זאת, פעולות לאיתור מהסוג הזה עלולות להיות קשות לביצוע בהתחשב בנפח הסחורה שעוברת דרך הנמל במונטריאול, כאשר רק בשנת 2023 עברו במקום 1.7 מיליון מכולות. בנוסף, לעובדי הנמל אין סמכות לבדוק מכולות ברוב המקרים, ובאיזורי פיקוח מכס רק שוטרי הגבולות יכולים לפתוח מכולה ללא צו.
משטרת הגבולות הקנדית מתמודדת עם מחסור בכוח אדם, לפי מסמך שהוציאה לאחרונה. בעקבות המגיפה ואותה הודעה, משטרת קנדה מסרה כי תשקיע מיליונים כדי לחזק את היכולת של שוטרי הגבולות בחיפוש במכולות. במקביל, המשטרה תקבל תקצוב נוסף כדי להילחם בגניבת רכבים בתוך הערים.