בשיתוף "המקצוענים"
במקום לחפש את המפתחות בגשם, להרוס את דלת הכניסה עם שמש ישירה או לסבול מטפטופי הכביסה של השכנים – תוכלו להתקין גגון. הוא מכונה גם סוכך קבוע, שכן לא ניתן לפתוח ולסגור אותו.
בבתים פרטיים, גגונים, הם בעיקר בשימוש בכניסה הראשית לבית. בבניינים, נראה אותם מעל חלונות, פתחי יציאה למרפסת וליד מסתורי כביסה. מה חשוב לדעת לפני שמתקינים אותם? לפניכם המדריך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לדלת, לחלון ולמרפסת: השימושים העיקריים של גגונים

לכניסה לבית: לרוב, גגון זה ימוקם מול דלת הכניסה הראשית או האחורית של הבית. לרוב, הוא יהיה עשוי ממסגרת אלומיניום. תפקידו בעיקר לספק לנו הגנה בזמן שאנחנו פותחים או נועלים את הדלת. גגון גדול יותר, ישמור גם על דלת הכניסה מפני שמש ישירה בשעות החמות ומפני גשמים, בעונת החורף.
מעל חלונות: גגון זה משמש בעיקר למניעת טפטופי מים מכביסה התלויה בקומה מעל, למניעת חדירה של צואת יונים למרפסת, לשמירה על החלון מפני לכלוך טפטופי הגשם ולשמירה על מנגנוני תריסים חשמליים מפני בלאי מואץ.
כמו כן, נהוג להתקין אותו גם מעל מסתורי כביסה, לשמירה על הכביסה משמש ומגשם, ולנוחות תלייה והורדה של הכבסים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם סוגי הגגונים שקיימים ולפי מה לבחור

הסוגים השונים של הגגונים מתייחסים בעיקר לחומר ממנו הם עשויים. כמובן שלגודל יש גם השפעה על סוג החומר שנבחר, וגם לסגנון העיצוב של חזית הבית, לצרכים שלנו ולתקציב.
אלומיניום: זהו החומר העמיד ביותר, שיחזיק מעמד שנים ארוכות גם תחת שמש חזקה. אם גם המסגרת וגם גוף הגגון עשויים מאלומיניום, הם יכולים לשמש אתכם גם למשך עשרות שנים. היתרון הגדול שלו הוא שהוא אינו דורש שום תחזוקה, וקיים במגוון עצום של גוונים, שתוכלו להתאים לחזית הבית. קחו בחשבון, שככל שהגוון יהיה כהה יותר, כך הוא ידהה. לכן, רבים מעדיפים גוון לבן, שמנת, מוקה או אפור.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברזל: עוד חומר עמיד וחזק יחסית הוא ברזל. ההבדל הוא, שחומר זה מחזיק תחזוקה במשך הזמן. זאת, משום שהוא פחות עמיד בפני תנאי האקלים המשתנים. יש לחדש את הצביעה שלו, לוודא שלא החליד ואיבד מהיציבות שלו ולדאוג לעיגון מקצועי ובטוח שלו לקיר החיצוני. בהיעדר תחזוקה, תצטרכו להחליף אותו מהר יותר.
פלסטיק: גגון זה אמנם עשוי ממסגרת עמידה יחסית (לרוב, מסגרת אלומיניום), אך הגוף שלו עשוי מפלסטיק. זהו הפתרון הזול ביותר, אך גם מתבלה מהר מאוד, בייחוד בשל חשיפה ממושכת לשמש ישירה. באזור שבו השמש מכה מרבית שעות היממה, לא מומלץ למקם אותו.
סנטף: זהו לוח גלי, אשר עושים בו שימוש לא רק בגגוני כניסה לבתים, אלא גם כחומר החיפוי של פרגולות. היתרון הגדול שלו הוא שהוא עמיד יותר מפלסטיק ואף מסנן קרינה.
פוליגל: בשונה מסנטף, לוח זה אינו גלי, אלא ישר. גם הוא עמיד יותר מהפלסטיק בפני פגעי מזג האוויר, וכולל מסנן קרינה.
פנל מבודד: חומר זה עשוי משתי שכבות של פח גלי, אשר ביניהן יש שכבת בידוד עמידה. הוא בשימוש לא רק לצורך גגונים, אלא גם בבנייה קלה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה אמור לעלות גגון?

לרוב, בעלי המקצוע הרלוונטיים להתקנת גגונים הם מתקיני פרגולות, מתקיני סוככים ואף גגנים. ככל שהגגון מורכב יותר, כרוך בהקמת קונסטרוקציה וכולל רעפים, כך הוא יעלה יותר.
הגגון הנפוץ ביותר הוא גגון אלומיניום, ומחיר נע בין 1,500 ל-2,000 שקל. המחיר מתומחר לפי יחידה, ומושפע מגודל הגגון, מהחומרים מהם הוא עשוי וממורכבות ההתקנה. המחיר מתייחס לגגון סטנדרטי שאורכו כ-2 מטר, ועומק כ-70 ס"מ מקו הקיר. .
הגגונים הזולים יותר, עשויים מסנף או מפוליגל ועולים 800-1,000 שקל ליחידה. ככל שתתקינו יותר יחידות, כך המחיר ליחידה ירד. לכן, אם אתם מעוניינים בגגונים למספר גדול יותר של פתחים בבית, דאגו לתמחר אותם מראש, וערכו סקר שוק קצר לפני.
הגגון הזול ביותר הוא גגון מפלסטיק, ומחירו 700-800 שקל.

פורסם לראשונה: 14:37, 22.11.21