עלות העלאת הפטור לגיוס חרדים לגיל 35, והצורך של צה"ל להגדיל מאוד את כוחו, עלולים להגיע לסכום עתק של 104 מיליארד שקל בעשור הקרוב. כך עולה ממכתב דחוף ששיגר ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס לראש הממשלה ולשר האוצר. גרדוס מציע לבטל את גיל הפטור ולגייס את החרדים לשירות "בעל תועלת מיוחדת".
באגף התקציבים מתנגדים בתקיפות להעלאת גיל הפטור מ-26 שנים ל-35 שנים, וראש האגף ממליץ לבטל כליל את "הסדר תורתו אומנותו", שמאפשר לחרדים לפטור עצמם כליל משירות בצה"ל.
1 צפייה בגלריה
ראש אגף תקציבים באוצר, יוגב גרדוס
ראש אגף תקציבים באוצר, יוגב גרדוס
ראש אגף תקציבים באוצר, יוגב גרדוס
(צילום: דוברות משרד האוצר)
לפי ההצעה, תהיה מגבלת מכסות פטור לבחורי הישיבה (כפי שרמה דוד בן-גוריון עם קום המדינה – ג.ל.), וכמו כן יופעלו סנקציות כלכליות על מי שלא ישרת וינסה לחמוק משירות. יצוין כי גורמים מקצועיים במשרדי האוצר והביטחון לא היו כלל שותפים לגיבוש המתווה להעלאת גיל הפטור ל-35, ולמעשה זה סוכם די בחשאי בין ראש הממשלה למפלגות החרדיות, כאשר גם שר הביטחון יואב גלנט מתנגד למתווה שגובש. גרדוס התייחס לכך במכתב שלו: "בשל העובדה שבניגוד לעבר, הדרג המקצועי במשרד האוצר אינו שותף לעבודת המטה לגיבוש ההצעות, מצאתי לנכון להביא את עמדתנו המלאה בכתב טרם קבלת ההחלטה".
באגף התקציבים מזהירים כי העלאת גיל הפטור לצד הצורך בהגדלת מספר המשרתים בצה"ל, בסדיר ובמילואים, צפויים לגרום להשפעות כלכליות חמורות על המשק והתקציב, ולגידול עצום של הנטל הביטחוני על האזרחים שאינם חרדים.
המשמעות הכלכליות של הצעות משרד הביטחון להארכת שירות החובה והמילואים יעלו, כאמור, בעשור הקרוב לא פחות מ-104 מיליארד שקל. העלות התקציבית אף תגיע ל-41 מיליארד שקל. כפי שפורסם בשבוע שעבר במסמך הכלכלן הראשי באוצר, שמואל אברמזון, האזרחים יאבדו ותק בשוק העבודה, הפגיעה תגיע גם לבני ובנות זוג המשרתים ולעיכוב משמעותי בלימודים האקדמיים של המשרתים.
לכן, מציע גרדוס לגייס את החרדים לצה"ל ולשירות משמעותי למען המדינה ככל האפשר ולקבוע רק מכסות של משוחררים. באוצר, כאמור, מתנגדים בתקיפות להעלאת גיל הפטור ל-35 וקובעים כי מדובר בהחלטה שתהיה מבחינה היסטורית חמורה ביותר למשק הישראלי ושאין להסכים לה בשום מקרה. "המלצתנו היא לפעול על מנת לצמצם את הנטל המושת על המשרתים הקיימים ולבצע את המאמצים הנדרשים להרחבת היקף המשרתים באופן מידי, לצד מיצוי הפוטנציאל הקיים תחת מסגרת השירות הנוכחית", סיכם גרדוס.