ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת חוק של משרדי המשפטים והכלכלה במסגרת המאבק בתופעה הולכת וגוברת של עושק וניצול קשישים בעסקאות צרכניות.
לפי הצעת החוק, הרשות להגנת הצרכן תטיל מגבלות על עסקים שנקבע לגביהם כי הפעילו שיטות שיווק אגרסיביות כלפי צרכנים בניגוד לחוק הגנת הצרכן. כך, הרשות תמנע מעוסק שנקבע לגביו שהוא עוסק מפר בנסיבות מחמירות, להמשיך לפעול. זאת, באמצעות עצירת שירות סליקת התשלומים ומניעת האפשרות שלו להתקשר עם סולקים אחרים. כמו כן, עוסק שהממונה ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן קבע שהוא עוסק מפר בנסיבות מחמירות, לא יוכל לפתוח תיקי הוצאה לפועל נגד צרכנים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מגבלות אלו שיוטלו על עוסק שפעל באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות המהוות הפרות חמורות של חוק הגנת הצרכן יחולו גם במקרים שבהם עוסק משנה את זהותו העסקית ופותח חברה חדשה אך ממשיך בהתנהלותו המנוגדת לדין.
הצעת החוק מקודמת כחלק מעבודה מטה רחבה ובהמשך להחלטת ממשלה שעסקה בנושא והיא מבקשות לחזק את הכלים במאבק של עוקץ ועושק של קשישים וצרכנים נוספים הנמצאים בעמדת חולשה משמעותית במיוחד מול עוסקים שעמם הם מבקשים להתקשר. ההצעה הוכנה בשיתוף עם הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ובנק ישראל.