הממשלה אישרה היום (א') את השלב הראשון בתוכנית הלאומית לאגירת אנרגיה במרחב האורגני, אשר תאפשר לחברת החשמל להקים מתקן פיילוט ל"חשמל כשר". ד"ר עמית מור - מנכ"ל בחברת אקו-אנרג'י, יועץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, הסביר בריאיון לאולפן ynet במה בדיוק מדובר ולמה צריך את זה בכלל: "לציבור החרדי האשכנזי - אגודת ישראל ודגל התורה, פחות לאנשי ש"ס - מאוד חשוב זה עשרות שנים לרכוש חשמל במהלך השבת וב'יום טוב' - כלומר חגים - שלא מיוצר בתחנות כוח שבהן עובדים יהודים. כלומר, גנרטורים המופעלים על ידי 'גויים של שבת', בדרך כלל חברים באוכלוסייה הערבית.
"כבר משנות ה-80, אם מסתובבים בשבת בשכונות חרדיות, שומעים את רעש הדיזלים. הם שורפים דיזל מאוד יקר, מאוד מזהם ומסריח. ומה שיותר חשוב, זה ה'פרטצ'יות' (עשיית דברים בצורה מרושלת - א"ש ונ"כ), של חיבור הקווים הבלתי-חוקיים מהגנרטורים, דרך עמודי החשמל ולתוך הדירות, או מדירה לדירה. ילדים מתחשמלים ונשרפים, זו בעיה נוראית", הוא אמר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עובד חברת החשמל
עובד חברת החשמל
עובד חברת החשמל
(באדיבות חברת החשמל)
יתרה מכך, ד"ר מור טען כי "כבר 40-30 שנה שהם משלמים עבור החשמל הכשר והבעייתי משהו כמו פי שלושה-ארבעה מתעריף החשמל שאנחנו משלמים. במקום חצי שקל לקילוואט, הם משלמים שלושה-ארבעה שקלים. יש פתרון לזה: סוללה בגודל של מכולה, שמתפקדת כמצבר ענק, ואז עם כניסת השבת אפשר לנתק את השכונה מרשת החשמל, לספק להם חשמל מהמצבר עד צאת השבת ושלום על ישראל. אני תומך בכך, זו בעיה אמיתית, השאלה היא מי ישלם על כך.
"עד היום, במשך עשרות שנים, כל מיני חברות של חרדים ואחרים הקימו גנרטורים והם משלמים עליהם, עם כל הבעייתיות שדיברנו עליה. צריך לפתור את הבעיה הזו - זה לא משנה מה דעתך או דעתי על החשיבות של חשמל כשר, להם זה חשוב. העלות של מצבר כזה, אם מדובר על שכונה בבני ברק למשל, היא קרוב למיליארד או שני מיליארד שקל. אם מדברים על עיר שלמה כמו בני ברק, מדובר בעשרות מיליארדי שקלים, ואם מדברים על כל הקהילה החרדית בישראל - זה מאות רבות של מיליארד שקלים".
עם זאת, ד"ר מור הדגיש כי "על פי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין דגל התורה שמגיע היום לדיון בממשלה, הממשלה תממן רק פיילוט של כמה מאות מיליוני שקלים. זו הצעת ההחלטה, אני מניח שזה בסוף לא יעבור, אבל חברת החשמל תקים את זה. אם חברת החשמל מקימה את זה, זה מתגלגל מיידית לתעריף החשמל שכולנו משלמים. בסופו של דבר, גם אם חברת החשמל תמכור יום אחד את המצבר הזה, זה עלות שכולנו - הציבור - חייבים לה".
לטענתו, "יש שתי אפשרויות: או שחברת החשמל מקימה את זה, ואז רשות החשמל מייצרת בצורה מאוד מהירה רגולציה שקובעת להם תעריף והם ישלמו, או שהסקטור הפרטי יעשה את זה וזה עוד יותר פשוט. יש חוזה בין הצרכן לבין היצרן, והוא ישלם פי שלושה-ארבעה, ובמרכז יהיה יותר זול ויותר מהיר, וזה הפתרון הנכון וכל פתרון אחר לא יקרה.
"חברת החשמל נגררת לפוליטיקה - זה הופך מנושא טכני חשוב ביותר עבור הציבור החרדי, לנושא שמתדלק כרגע את המחאה. אני פונה לגולדקנופף, לגפני ולרבנים של מועצות גדולי התורה: אתם מבינים מה אתם עושים? אתם מביאים נושא שנורא חשוב לפתור אותו והופכים אותו לנושא פוליטי של המחאה. בואו נפתור את הבעיה ונתקדם בצורה מקצועית".
לפי הודעת משרד האנרגיה שיצאה עם אישור ההחלטה, נטען כי "הפיילוט יאפשר לשוק ולרגולטורים לבחון בפועל את הישימות הטכנולוגית ואת המנגנון הנדרש ברשת החלוקה לטובת הפעלת 'חשמל כשר'. על מנת להבטיח שמירה על התחרות במשק, חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים במסגרת הפיילוט תוך שלוש שנים. ככלל, מתקן הפיילוט יהווה שיעור קטן מהיקף האגירה הצפויה בישראל שכן בשנים הקרובות צפויים לקום מתקני אגירה בהספק של מאות מגה-וואט, שיבוצעו על ידי המגזר הפרטי.
"על פי ההחלטה, שהינה על דעת כל הגורמים המקצועיים, רשות החשמל תגבש את האסדרה (רגולציה) הרוחבית ל'חשמל כשר' ולפיילוט של חברת החשמל, כך שלא תהיה עלייה בתעריף החשמל כתוצאה ממהלכים אלה", נכתב.
פורסם לראשונה: 12:10, 07.05.23