בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא ביום חמישי שעבר צו מניעה ארעי המורה לבנק הפועלים וחברת גמא ניהול וסליקה שלא להחזיר לתורמים את הכספים אשר התקבלו אצלם עבור עמותת "חיבורים-בית שאן והעמק". העמותה פתחה בתחילת מרץ בקמפיין התרמה עבור פרויקט הנצחה לזכרו של סרן הראל שרביט ז"ל, קצין לוחם בגדוד 7008, עוצבת חצי האש, אשר נפל בקרב בצפון רצועת עזה ב-29 בדצמבר 2023 במלחמת חרבות ברזל והוא בן 33 בנופלו.
לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עמותת חיבורים טענה במסגרת בקשה דחופה שהגישה לבית המשפט באמצעות ד"ר יחיאל וינרוט ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות כי "פתחה בקמפיין התרמה עבור פרויקט הנצחה לזכרו, וזאת בין היתר באמצעות פלטפורמות ושירותי בנק הפועלים וחברת גמא ניהול וסליקה. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, הפרויקט השיג סך של כ-3.2 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים
בנק הפועלים
בנק הפועלים
(צילום: אביב גוטליב)
"חרף זאת, ב-20 במרץ הודיעה חברת גמא לעמותה כי בנק הפועלים הורה לה לבטל את כלל הסליקות ו/או התרומות ו/או החיובים במסגרת פרויקט ההתרמה, והשבת הכספים לתורמים הרבים. וזאת מדוע? היות וב-14 במרץ חתם נשיא ארה"ב על צו נשיאותי כנגד אחיו של סרן שרביט ז"ל, משה אביה שרביט וכן כנגד 'החווה של משה', אשר בניהולו של האח שרביט".

העמותה: "אין קשר בין מרכז ההנצחה לצו הנשיאותי"

מהבקשה עולה כי התרומה היא למען הקמת מרכז הראל לגבורת ישראל בבקעת הירדן והפעילות במרכז כוללת עשייה בהתיישבות ובמרחב החינוכי. "אין בין פרויקט ההנצחה של קמפיין ההתרמה לבין הסנקציות האמריקניות או לבין כל פעולה בלתי חוקית אחרת, דבר וחצי דבר", טענה העמותה בפני בית המשפט.
העמותה טוענת כי "הגם שאין כל קשר בין מרכז ההנצחה ופרויקט ההתרמה לבין מושאי הסנקציות, מבקשים הנתבעים (בנק הפועלים וגמא - ל.ד) לבטל את הפרויקט כליל, תוך שלילית האפשרות מן התובעת להמשיך ולקבל כספים במסגרת הפרויקט, ואף להשיב את הכספים לתורמים. יתירה מזו: הוראת בנק הפועלים לחברת גמא בקשר לכספים אשר נסלקים עבור העמותה, לא מבחינה בין הכספים אשר נתקבלו ויתקבלו, בקשר לפרויקט ההתרמה למרכז ההנצחה, לבין פרויקטים רבים ואחרים של העמותה, מכאן שמדובר בהוראה אשר חורצת את דינה של העמותה לגזר דין מוות, היות וכלל הסליקות אשר בוצעו עבור העמותה מבוקשות להתבטל(בהתאם להוראת בנק הפועלים)".
עוד טוענת העמותה כי אין קשר בין הצו הנשיאותי של נשיא ארה"ב כנגד אחיו של סרן שרביט ז"ל וכן כנגד החווה של משה אשר בניהולו של האח לבין מרכז ההנצחה לזכרו של סרן שרביט. באשר למהותו של הצו, נטען, כי "עיון בצו האמריקני, מלמד שהוא בא לעולם על רקע טענות ל'רמות גבוהות של אלימות מתנחלים קיצוניים, עקירה כפויה של אנשים וכפרים והרס רכוש'. טענות כלליות אלה, שבשום אופן לא נתמכו בראיות ולא נבחנו בכור ההליך המשפטי ההוגן המקנה זכות טיעון לנפגע - היו היסוד לסנקציות האישיות החמורות שהוטלו על האח שרביט וכן על 'החווה של משה'... מדוע נבחרו דווקא אזרחים ישראלים אלו ולא רבים אחרים? מהן הראיות שהובילו את נשיא ארה"ב לחתום על הצו? לאלוקים פתרונים".
העמותה הוסיפה כי "עם כל הכבוד לנשיא ארה"ב, הרי שלא ניתן להפקיד בידיו או בידי רשויות של מדינות זרות אחרות את ההחלטה האם העמותה תוכל לפעול למימוש מטרותיה הציבוריות, או האם ניתן לאפשר לאזרחי ואזרחיות מדינת ישראל לתרום מכספם, כמעשה של הכרת הטוב, עבור חלל צה"ל, גיבור ישראל, אשר את זכרו הם מבקשים להוקיר באמצעות מרכז הנצחה שיוקם על שמו בהתאם ובכפוף לכל דין".
עו"ד יחיאל וינרוט מסר בשם העמותה כי "הוראת בנק הפועלים לבטל את התרומות הרבות של אזרחי ישראל, מקורה בהבנה שגויה לפיה השימוש בכספים ייעשה כביכול בניגוד לחוק, ולא היא. בית המשפט המחוזי קיבל בשלב זה את בקשתנו ונעתר למתן סעד ארעי, ואנו סמוכים ובטוחים כי משהעניין יתברר בפניו במסגרת ההליך, אף בנק הפועלים יבין כי החלטתו המקורית בטעות יסודה".
מגמא נמסר כי "גמא אינה צד לנושא והיא פועלת בהתאם להוראות המוסדות הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי ועל פי כל דין".
השופטת אירית קלמן ברום הורתה לנתבעים להגיש תגובתם וכן החליטה לקיים דיון בבקשה השבוע.