עומדים בחושך ומאירים בפנס את לוח החשמל, אך לא באמת יודעים מה לעשות עם כל הכפתורים והמתגים שנמצאים מולכם? במדריך הבא תוכלו לגלות אילו תקלות יכולות לגרום לפקקים בלוח החשמל לקפוץ, מה אפשר לעשות כדי לתקן את התקלות ומה חשוב לוודא לפני שמזמינים חשמלאי לתיקון התקלה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עומס יתר: גורם לקצרים והורס מכשירי חשמל

מכשירי חשמל שצורכים כמות גדולה של אנרגיה (כמו כיריים חשמליות ומזגנים ישנים או מרכזיים), יכולים, בעיקר אם מפעילים אותם יחד, לצרוך עד25 אמפר. כמות זו, שווה לכמות שאמורה להגיע לכלל הבית. מצב זה של עומס יתר, גורמם לקצרים חשמליים חוזרים ונשנים. קצרים אלו, גורמים לנזק למכשירים חשמליים עם כרטיסים אלקטרוניים, ולגרום לנזק מיותר שעולה בכמה אלפי שקלים.
איך למנוע עומסי יתר?
אפשרות אחת היא להגדיל את אספקת החשמל ל-40 אמפר. יש לכם מערכת חשמל חד פאזית עם צריכת חשמל של עד 25 אמפר? לא חייבים למהר ולהחליף את מערכת החשמל למערכת תלת-פאזית. במקרים רבים, הגדלה של הספק החשמל בבית ל-40 אמפר, תיתן מענה מספק, ותאפשר ליהנות מצריכת חשמל גבוהה יותר.
איך עושים את זה?
כבלי זינה מזינים חשמל מחברת החשמל אל הבית שלכם. בכדי להגדיל את הספק מערכת החשמל הביתית מ-25 ל-40 אמפר, החשמלאי שלכם יצטרך לחבר ללוח החשמל כבלי זינה עבים יותר. לאחר החלפת הכבלים, הוא יתקין בלוח החשמל מפסק המותאם לצריכת 40 אמפר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שדרוג מערכת החשמל בבית למערכת תלת-פאזית

שדרוג מערכת חשמל ביתית למערכת תלת פאזית יכולה לשלש את כמות האנרגיה בה תוכלו להשתמש. זאת, למרות שהגדלת כמות המוליכים היא רק של פי 1.5 מאלו הנוכחיים. המשמעות היא ניצול כמות גדולה יותר מאספקת אנרגיית החשמל שזורמת לבית וחיסכון בעלויות.
איך עושים את זה?
כדי לשדרג את מערכת החשמל הביתית למערכת תלת-פאזית, החשמלאי יבנה תשתית חשמל בעלת שלושה מוליכי חשמל. ישנם מונים של 3x25 אמפר (כלומר שלושה מוליכים שכל אחד מאפשר מעבר זרם של 25 אמפר) וישנם מונים של 3x40 אמפר (כלומר, כל אחד משלושת המוליכים מאפשר מעבר זרם של 40 אמפר). זאת, בהתאם לגודל הבית, רמת הצריכה שלכם והתקציב.
שימו לב, שלאחר הנחת התשתית, על החשמלאי לבצע ביקורת למערכת החשמל, ולתקן ליקויים שמתגלים. בסיום, עליו למלא טופס המאשר את תקינות המערכת ולהזמין את חברת החשמל לביצוע ביקורת. דעו כי עליו להיות נוכח במהלך הביקורת של נציג חברת החשמל.

גניבת חשמל: לא רק עולה לכם ביוקר, אלא גם מסכנת אתכם ויכולה לגרום לתקלות

אמנם לא מדובר בתופעה רחבה מאוד, אך התחברות פיראטית ללוחות חשמל בהחלט קיימת.
מה אמור להדליק אצלכם נורה אדומה? במקרה של חיבורים מוזרים בתוך לוח החשמל, במקרה של חשבון חשמל מנופח מדי, או של קצרים חוזרים ונשנים בבית, כדאי לבדוק את העניין. ניתן לכבות את כל מכשירי החשמל בבית, לגשת ללוח ולראות אם המונה ממשיך לרוץ. אם אכן מתעורר חשד לגניבת חשמל מלוח החשמל שלכם, דעו כי מעבר לכך שמדובר בעבירה פלילית, ולהפסד כספי עבורכם, הרי שאתם גם מסתכנים. זאת, משום ששימוש פיראטי יכול בהחלט ליצור עומס יתר, לגרום לחוטי חשמל להתלקח (גם בשל התקנה רשלנית) ולסכן את בני הבית ואת הרכוש שלכם.
לכן, ברגע שמתעורר חשד לגניבת חשמל מלוח החשמל שלכם, התקשרו לקו החם של חברת החשמל. בנוסף, כדאי ליצור קשר עם חשמלאי מוסמך על מנת שיבצע בדיקה מקצועית וימסור את חוות הדעת שלו לחברת החשמל.

הפרעות מתח חולפות או קבועות

הפרעות המתח במערכת החשמל הביתית מתחלקות לשני סוגים: הפרעת מתח חולפת (כתוצאה ממזג אוויר סוער), והפרעת מתח קבועה. בכל הנוגע להפרעות מתח חולפות, כל עוד לא נגרם נזק ממשי למערכת החשמל הביתית, אין סיבה להזמין חשמלאי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: .shutterstock)
מתי להזמין חשמלאי?
אם הפרעות המתח במערכת החשמל בבית שלכם הן הפרעות קבועות (הגורמות לירידות ולעליות בלתי סדירות ברמת המתח החשמלי בבית), סביר להניח שמדובר בתקלה שמקורה בלוח החשמל. במצב כזה, יש להזמין חשמלאי מקצועי שיאתר את מקור התקלה ויתקן אותה.
שמרו על מוצרי החשמל שלכם עד שהפרעת המתח תתוקן: עד שחשמלאי מוסמך יגיע, נתקו את מכשירי החשמל (בעיקר את המכשירים היקרים) מהשקעים, כדי שהפרעות המתח לא יפגעו בהם. דרך נוספת להבטיח את שלומם של מכשירי החשמל היקרים שלכם מפני נזקים שיכולים להיגרם כתוצאה מהפרעת מתח (קבועה או חולפת), היא שימוש בשקעי אל-פסק.

ממסר פחת קופץ

ממסר הפחת הוא אמצעי נוסף, שיחד עם הארקה, אמור לשמור עליכם מפני התחשמלות. התפקיד הספציפי של ממסר הפחת הוא לזהות זליגות חשמל ולקפוץ במצבים בהם אחד ממכשירי החשמל בבית גורם לקצר, על מנת למנוע התלקחות בלוח החשמל.
איך חשמלאי יטפל בתקלה?
במקרה של קפיצה של ממסר הפחת, החשמלאי יבדוק את תקינות המעגלים החשמליים בבית עם מכשיר שנקרא - מגר. ברוב המקרים מקור התקלה הוא בשקעים או במכשירים חשמליים, אבל במקרים מסוימים מדובר בתקלה בממסר הפחת עצמו. במקרה כזה, החשמלאי יחליף את ממסר הפחת.
איך בודקים את תקינות ממסר הפחת?
לממסר הפחת יש לחצן, עליו מצוירת האות T ומנוף. לחיצה על הלחצן תעביר את ממסר הפחת ממצב ON למצב OFF.
אם ממסר הפחת קופץ בלחיצה על כפתור T, הוא ככל הנראה תקין. ביצעתם את הבדיקה וגיליתם תקלה בממסר הפחת? מדובר בסכנה ממשית, ויש להזמין חשמלאי מוסמך בדחיפות.

איך תדעו אם החשמלאי אכן מוסמך לטפל בסוג התגלה שיש לכם בלוח החשמל?

מלבד רישיון חשמלאי מסוג 'חשמלאי עוזר', הרי שכל יתר סוגי הרישיונות מסמיכים את החשמלאי שהזמנתם לבצע עבודות בלוח החשמל הביתי. זאת,כל העוד הרישיון שלו בתוקף, כמובן.
לפני הגעתו לביתכם, בדקו מראש מהו סוג הרישיון שלו: רישיון החשמלאי צריך לכלול את מספר הרישיון, מספר תעודת הזהות, סוג הרישיון, שם החשמלאי, תאריך הוצאה ותוקף הרישיון. במידה והרישיון לא בתוקף, לחשמלאי אסור לבצע כל עבודה. לכן, לפני שאתם מזמינים את החשמלאי, דרשו ממנו לשלוח לכם צילום של הרישיון שלו. חשמלאי מורשה מחויב לחדש את הרישיון שלו מדי שלוש שנים.