הסכסוך המתמשך בין שר הביטחון ישראל כ"ץ והשר דודי אמסלם, האחראי על החברות הממשלתיות, על מינוי יו"ר לתעשייה האווירית - גובה מחיר. רשות ניירות ערך הטילה קנס בסך 825 אלף שקלים על התעשייה האווירית בגין אי כהונת יו"ר דירקטוריון בחברה במשך 10 חודשים עד כה.
כזכור, מועמדו של אמסלם הוא גלעד ארדן, שעבר כבר בעבר את התהליכים הדרושים למינויו כיו"ר ואף נכנס, כחלק מתנאי המינוי, כחבר דירקטוריון לתעשייה האווירית. השר כ"ץ מתנגד למינוי והעמיד מועמד משלו - פרופסור גבי סרוסי, חבר דירקטוריון תע"א, שנפסל על ידי ועדת המינויים של המדינה.
התעשייה האווירית מתנהלת מאז נובמבר 2024, אז פרש היו"ר האחרון עמיר פרץ, ללא יו"ר קבוע. גם מינויים של דירקטורים בחברה מתעכבים עקב הסכסוך בין שני השרים, שחתימתם המשותפת נדרשת לצורך מינוי היו"ר. לאחרונה הוזכר לתפקיד שמה של מיכל עבאדי בויאנג'ו, לשעבר החשבת הכללית באוצר , אך לא ידוע אם היא תצליח להשיג את הסכמת השרים.
יו"ר רשות ניירות ערך, ספי זינגר, מסר בתגובה לידיעה: "בשנים האחרונות התגלו מספר מקרים של חברות ממשלתיות מדווחות, חלקן חברות מובילות במשק הישראלי, שאינן עומדות בהוראות הדין, במיוחד בהיבטי ממשל תאגידי. שמירה על הדין, על כללי הממשל התאגידי ועל דיווחים תקינים היא תנאי יסוד לקיומו של שוק הון אמין ושקוף. זהו הסטנדרט החל על כלל החברות המדווחות, וחברות ממשלתיות אינן יכולות להיות יוצאות דופן בכך. הקנס שהוטל כיום על התעשייה האווירית משקף מדיניות זו, והרשות תמשיך לפעול ולנקוט את האמצעים העומדים לרשותה, על מנת להבטיח שחברות ממשלתיות מדווחות יפעלו בהתאם לדין ולכללי הממשל התאגידי החלים עליהם".
עוד נמסר מהרשות: "על פי הדין, הגורם שממנה יושב ראש דירקטוריון בתאגיד מדווח הוא הדירקטוריון. הדירקטוריון מינה יו"ר רק ביום 12 במרץ 2025 - כ-3.5 חודשים לאחר סיום כהונת יושב הראש הקודם. בנוסף, משפסלה הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות את המועמד שנבחר על ידי הדירקטוריון, הרי שהתהליך לא הושלם והמינוי לא קם. בנסיבות אלה, על דירקטוריון החברה היה לפעול בתוך זמן סביר לבחירת מועמד חדש לתפקיד. עם זאת, לאור טענת החברה כי היא פעלה ללא לאות על מנת להביא למינוי יושב ראש דירקטוריון, תוך קיום דיונים, שיחות והתכתבויות על מנת למנוע את ההפרה - הוחלט להפחית את העיצום הכספי שהוטל על החברה בשיעור של 20%".







