אני כאן. ואני מתכוון להעשיר את הידע שלכם, או לכל הפחות לצייד אתכם במידע, נתונים וניתוחים של עולם הנדל"ן. לפעמים גם דעה או פרשנות ולפעמים מדריך או טיפ שיכולים להאיר זווית חדשה. יהיו גם אורחים, סיפורים ובעלי מקצוע שיתרמו מניסיונם.
הטור הראשון אופטימי ופרקטי. כמה טיפים קצרים לכל אחד מבעלי התפקידים בענף.
רוכשי דירה ראשונה – שימו לב למדד תשומות הבנייה. מכל כיוון שומעים על העלאת מחיר משמעותית במחירי חומרי הגלם ושינוע הסחורות. בסוף זה יגיע גם לצרכן. הדירה שקניתם צמודה למדד תשומות הבנייה? תתכוננו לשלם יותר. אתם לפני סגירת העסקה? נסו לנטרל אותו מהמחיר. יש הסבורים שהמדד לא יעצור הדהירה למעלה בקרוב, וזה לא מעט כסף. אומרים לכם מדד? הביטו במספרים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
משקיעים – יש היום באזז גדול מאוד בנדל"ן. בכירי הענף לא זוכרים תקופה כזו של חוסר אונים מחד בכל הקשור למדיניות, וצעדי ממשלה והסתערות על סחורה בשוק מנגד. היקפי המשכנתאות והעסקאות בשמיים. אבל גם בסביבה כזו אל תוותרו על בדיקות חשובות כמו איתנות פיננסית של הקבלן, ייעוץ מקצועי בתחומי משכנתה ושמאות, וזיכרו גם את הסיכונים. השקעה בנדל"ן היא עניין מורכב ורציני – לא כל מספר זוכה.
בעלי דירה ישנה בבניין שמנסים לקדם התחדשות עירונית - למה אתם מחכים? לעוד ירי טילים? לרעידת אדמה? המגמה הולכת לכיוון של פחות תמורות, פחות דירות ליזמים ופחות מ"ר בדירה החדשה לעומת הישנה. הענף הזה יהפוך עוד מעט לקשוח הרבה יותר, כי הוא הופך דומיננטי לצד צורך שהולך ומתגבר. דברו עם השכנים וקדמו פרויקט. ייתכן שבעתיד לא תישאר לכם ברירה, אז כדאי להתחיל עכשיו – כשאתם עוד יכולים לעמוד על חלק מתנאיכם. זיכרו תמיד שבשורה התחתונה החיזוק והמיגון הם החשובים ביותר.
ממשלה חדשה – בענף הנדל"ן אין המצאות מעכשיו לעכשיו, אבל זה שוק של ציפיות. שינויים משפיעים לאט, אבל דיבורים משפיעים מהר. לשרים החדשים הרלוונטיים אני אומר – לימדו טוב את החומר והקיפו עצמכם באנשי מקצוע מהתחום. אל תוותרו על מה שכבר עובד, רק כי אין לכם זכויות יוצרים והקרדיט לא שלכם. גבשו אסטרטגיה לטווח ארוך ולא רק למשך הזמן שאתם בתפקיד, וחישבו על הדור הצעיר שצריך לחיות כאן גם בעשורים הבאים.