הוועדה המוניטארית של בנק ישראל דנה היום (ראשון) בדילמה הקשה - האם להפחית מחר את הריבית במשק ברבע אחוז, בפעם השנייה השנה, או להותירה בשיעורה הבסיסי הנוכחי - 4.5%, שהם 6.0% ריבית פריים.
רוב התחזיות צופות כי בנק ישראל לא יוריד שוב את הריבית לאור המתיחות הביטחונית העולה, חוסר הוודאות ביחס להשגת רגיעה, החשש מהחמרה במצב הביטחוני בגבול הצפון, עליית מדדי הסיכון לרמה גבוהה במיוחד, החשש מהתייקרות רבה נוספת של מחיר הנפט וחומרי גלם בעולם, עליית שערי המטבעות הזרים מול השקל ועליית תחזית האוצר לגירעון גבוה מ-6.6% מהתוצר השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
( צילום: Gettyimages)
תחזיות מעטות צופים שבנק ישראל כן יאזור אומץ, וחרף הסיכונים הביטחוניים, יפחית את הריבית לפני חג הפסח. זאת כדי להאיץ את המשך התאוששות העסקים, ולסייע למשקי הבית שרבים מהם נקלעו למצוקה תקציבית בגין המלחמה.
יש לזכור כי במדינות הסחר העיקריות עם ישראל - ארה"ב ואירופה - הריבית טרם הופחתה מאז שעלתה בשיעורים ניכרים עם היציאה ממשבר הקורונה. יחד עם זאת האינפלציה הפוחתת לאחרונה באירופה עשויה להביא להפחתת הריבית בימים הקרובים. בארה"ב חוזים שהריבית לא תופחת לפחות עד חודש יוני.
כלכלני בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן ודודי רזניק, דווקא סבורים כי "לאור ירידת סביבת האינפלציה לאחרונה, הסיכויים להורדת ריבית מחר לא מבוטלים, אף שבסקר של בלומברג רוב החזאים אינם צופים הפחתת ריבית בעת הנוכחית". בבנק לאומי צופים שהריבית הבסיסית בסוף 2024 תגיע לשיעור של 4.0% בלבד.
גם מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, צופה כי "בנק ישראל יוריד את הריבית ברבע אחוז כדי לעורר את המשק והכלכלה. השינוי בריבית של בנק ישראל ישפיע גם על ריביות אחרות שצמודות אליה, ולכן בעקבות השינוי תתעדכן גם ריבית הפריים כלפי מטה. ירידה של 0.25% תגרום להחזרי המשכנתה לרדת ב-61 שקל למשכנתאות שמחזיקות כ-400,000 שקל במרכיב של הפריים".
לעומת זאת סבור אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, כי "מבחינת נתוני האינפלציה בנק ישראל אמור להוריד את הריבית מחר, אך עליית מדדי הסיכון והתנודתיות בשוק המקומי לרמה הגבוהה מאז אוקטובר 2023 עלולות לדחות את ההחלטה".
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון אמרו היום: "אנו צופים אי-שינוי בריבית מחר, לאור העלייה באי-הוודאות הגיאופוליטית והפיחות בשקל, החשש ממדיניות תקציבית מרחיבה והעלייה בציפיות האינפלציה. בנק ישראל צפוי להעלות את תחזית הגירעון, האינפלציה והריבית לסוף 2024".