בשיתוף אתר "המקצוענים"
בשביל ליהנות מאוורור טבעי, מתאורת השמש ומבית ללא עובש, כדאי לחשוב על כך, כבר בשלב התכנון הראשוני של הבית או לפני שמתחילים הליך שיפוץ.
בכתבה הקודמת, בסדרת שיפוץ ירוק, הרחבנו על שימוש בחומרים ובמוצרים בריאים. בכתבה זו, נרחיב על התמודדות עם לחות ומניעת עובש וטחב, ועל אוורור ותאורה טבעיים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עם תכנון נכון תמנעו עובש וטחב מראש

הלחות מהווה מפגע אסתטי ובריאותי. לחות מוגברת פוגעת במבנה ומהווה כר להתפתחות עובש, טחב ומזהמים נוספים הפוגעים בבריאות דיירי הבית.
"עובש וטחב מתפתחים במקומות לחים וחמים ובחללים סגורים ובלתי מאווררים כגון חדרי אמבטיה, ומטבחים" מסבירה טל מילס, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה.
"כמו כן, סדקים ונזילות גורמים לחדירות לחות ומים אל תוך המבנה, וגם שימוש מוגבר בשטיחים, גורם ללחות כלואה להתפתחות של עובש וטחב.
לדברי מילס, "הנבגים של העובש מתרבים בתוך המשטחים הלחים, ומשם מתפזרים באוויר ועשויים לגרום לבעיות בריאותיות שונות.
"העובש מייצר אלרגניים, גורם לגירוי נשימתי, לגירויים בעור, בעיניים ובריאות. כמו כן, הוא עלול לעודד התקפים אסתמטיים, והוא מסוכן במיוחד לתינוקות, לקשישים ולכל מי שסובל בבעיות בדרכי הנשימה".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אז מה ניתן לעשות?
עם תכנון נכון מראש, או במסגרת שיפוץ הבית, ניתן בהחלט לשפר את המצב.
אוורור הבית: יש לאוורר היטב את החדרים הרטובים בבית, בהם יש נטייה גדולה יותר של הצטברות לחות לאורך זמן.
החדר הלח ביותר בבית הוא חדר הרחצה, אך גם חדר השירות (חדר כביסה), חדר השירותים, המטבח, עליית הגג, המחסן וחדרי ארונות.
בחללים אלו, מומלץ להתקין מאוורר או ונטה, בייחוד אם אין בהם חלון. בסיום כל רחצה, מומלץ לאוורר היטב את החלל. כמו כן, חשוב להשתמש בצבע נושם בחללים אלו (אשר גורם להרבה פחות הצטברות של עובש ופטריות).
איטום: יש לבדוק האם ישנם פתחים או סדקים בבית דרכם חודרת לחות ורטיבות ולאטום אותם. בדירות בקומות עליונות, יש לוודא כי לא מצטברת רטיבות בתקופת החורף בשל נזילות מהגג.
יש להקפיד על איטום הגג המשותף ועל תחזוקה קבועה שלו, דבר שיהיה הרבה יותר חכם וכלכלי, מאשר לנסות לתקן בעיות רטיבות בדיעבד.
בדירות קרקע ובבתים פרטיים, יש לוודא שאין חדירת לחות מהאדמה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אוורור טבעי: כי הוא חינמי ובריא יותר

בדירה בה איכות האוויר ירודה, אנו עשויים לחוש ברע ולפתח מחלות. הקפדה על אוורור טבעי בעת שיפוץ הדירה היא תרופה מונעת למחלות עתידיות שעשויות לפקוד את בני הבית ולבעיות שעשויות לפקוד את המבנה עצמו.
לאחר השיפוץ, יש לדאוג לתחלופת אוויר, כלומר הזרמת אוויר נקי ורווי בחמצן לפנים המבנה וסילוק אוויר רווי במזהמים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הכנסת אוויר צח והוצאת מזהמים ולחות מפנים הבית: "אוורור טבעי מתאפשר כאשר תכנון הפתחים מתחשב במשטר הרוחות המקומי, בתנאים הטופוגרפיים ובקירות והמחיצות שבחלל הפנים", מפרטת מילס.
"תנועת האוויר בבית משתנה בהתאם ליחס הגדלים בין החלונות בחדר וליחס בין גודל החלונות לשטח החלל.
לדבריה, "תנועת אוויר משמעותית בחלל החדר תתקיים כאשר ישנם שני פתחים הפונים לשני כיווני אוויר לפחות".
חלל בו קיים פתח אחד או שני פתחים על אותה חזית יהיה קשה לאוורור. מילס: "בעת שיפוץ הבית יש לבחון את האפשרות לאוורור טבעי בכל חלל ולתכנן שינויים פנימיים או תוספת פתחים במידת האפשר".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אוורור הבית וניקיון לאחר השיפוץ: לאחר ביצוע כל פעולת שיפוץ הכרוכה ביצירת לכלוך ואבק יש לאוורר את הבית היטב.
עם תום השיפוץ ושקיעת האבק יש לנקות היטב את הבית ולאוורר אותו שוב, עוד לפני שחוזרים להתגורר בו.
קירור חללי הפנים באופן טבעי בעונת הקיץ: אוורור טבעי איכותי גורם לתחושה נעימה, מצמצם את הצורך בקירור ותורם לחסכון בחשמל.
מילס: "כאשר האוויר נמצא בתנועה, אנחנו יכולים לשהות בחלל שהטמפרטורה שלו גבוהה יחסית. זאת, בשונה מחלל בטמפרטורה זהה שהאוויר בו עומד.
"משב הרוח מסלק את הזיעה ומייבש אותה וגורם לחום לעזוב את גופנו דרך העור, מה שמאפשר לנו לשמור על טמפרטורת גוף נעימה. לכן, כשהבית מאוורר היטב בימות הקיץ ובעונות המעבר, נרגיש פחות צורך לקרר אותו באמצעות מיזוג, ואף נוכל להסתפק בשימוש במאוורר תקרה".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תאורה טבעית: כי אין כמו אור השמש

העיקרון הבולט בתכנון התאורה בעת שיפוץ ירוק הוא העדפת תאורה טבעית על פני תאורה מלאכותית.
התאורה הטבעית חיונית לבריאות הדיירים, מעניקה תחושה נעימה, תורמת ליצירת מרחב מגורים איכותי, חסכונית באנרגיה ובנוסף היא משאב 'חינמי' שאינו מזהם.
מילס: "ניצול התאורה הטבעית יתבצע על ידי תכנון מושכל של גודל החלונות ומיקומם. כמו כן, ככל שנחלק את החללים הפנימיים בבית נכון יותר, מאפשר חדירת אור טבעי גם אל החללים הפנימיים".
תכנון חלונות והצללות: מומלץ לקבוע חלונות בכל אחד מחדרי הבית. יש לתכנן את מיקום החלון וגודלו ביחס לזווית השמש ותנועתה המשתנה לאורך היום ובין עונות השנה.
"כך למשל, חלונות גדולים הפונים לחזית הדרומית יאפשרו לקרינת השמש לחדור בקלות לבית ולהאיר אותו באופן טבעי ללא צורך בשימוש בחשמל", מדגימה מילס.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"בעונת הקיץ, רצוי לצמצם את חדירת השמש דרך החלונות הדרומיים באמצעות הצללה אופקית מעל פתח החלון. הצללות של חלונות ופתחים באמצעים שונים יאפשרו חדירת אור טבעי לפנים הבית לצד מניעת בוהק וסנוור".
תכנון החללים הפנימיים לחדירת אור טבעי: מומלץ לתכנן חלוקה מחדש של החללים הפנימיים בבית, בהתחשב בזווית השמש במהלך היום ובאופן אשר יאפשר כניסת אור טבעי לפנים החלל.
"כך למשל, מומלץ לצמצם, ככל האפשר, קירות ומחיצות המונעים את כניסת האור לחללים פנימיים או לחלופין לפתוח פתחים בקירות ומחיצות פנימיים לצורך החדרת האור", מציעה מילס.
"לשם ניצול היתרונות של קרינת השמש, מומלץ למקם בחלק הדרומי של הבית את החדרים בהם מתקיימת פעילות במהלך היום (כגון חדר העבודה או הסלון), אלה יזכו באור טבעי נעים במהלך רוב שעות היום."