חברת אם.אר.סי אלון תבור פאואר אשר רכשה מחברת החשמל את תחנת הכוח "אלון תבור" תמורת כ-1.9 מיליארד שקל, תובעת את חברת החשמל על סכום של כ-4.4 מיליון שקל. זאת בטענה להפרת התחייבות מצד חברת החשמל, שלפי התביעה לא סיפקה לחברה גנרטור תקין בתחנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תחנת כוח אלון תבור של חברת חשמל
תחנת כוח אלון תבור של חברת חשמל
תחנת הכוח אלון תבור
(צילום: ערן יופי כהן)
במסגרת התביעה טוענת התובעת באמצעות עוה"ד שאול ציוני ורעות זייטלבך ממשרד ציוני פילרסדורף פיליפ כי חברת החשמל פרסמה מכרז למכירתה של תחנת הכוח אלון תבור שבו השתתפה החברה, וכי "חלק אינטגרלי מתחנת הכוח הוא 'דיזל גנרטור' – שמטרתו לאפשר הנעה של טורבינות תחנת הכוח במצב של הפסקת זרימת החשמל לתחנה מרשת החשמל. הנעה זו נקראת 'הנעה שחורה', ומטרתה לאפשר את חידוש יצור החשמל בתחנה, גם כאשר תחנת הכוח לא מקבלת זרם חשמל מרשת החשמל הארצית".
בתביעה נטען כי במסגרת המכרז, הציגה חברת החשמל מצג ברור וחד משמעי, לפיו הדיזל גנרטור שנמצא בתחנת הכוח אינו תקין ואינו עובד, וכי הוא יוחלף על ידה בסמוך למועד המסירה כקבוע בהסכם ההתקשרות. "בהמשך הוכרזה התובעת כזוכה במכרז, ונכרת הסכם למכירת תחנת הכוח בינה לבין חברת החשמל. בדיעבד הסתבר כי במקום להחליף את הדיזל גנרטור בתחנת הכוח, כך שיהא בו דיזל גנרטור עובד ומתפקד – כפי שחברת החשמל התחייבה – החליטה חברת החשמל להתחכם ולמעשה להפר את התחייבותה, והחליפה רק חלקים מסוימים בו, וזאת בחלקים פגומים".
עוד נטען כי הצדדים סיכמו כי ימונה מומחה שיבדוק את מצבו של הדיזל גנרטור, אולם נטען כי חברת החשמל הפרה את התחייבותה. "חברת החשמל ניסתה להצדיק את הפרת החוזה על ידה בטענה לפיה חל סיכול ביחס לביצוע ההסכם, שכן אחד מחלקי הדיזל גנרטור נשרף – ולכן אין כביכול אפשרות לבצע בדיקה שלו". נטען בתביעה כי התובעת ביצעה על חשבונה בדיקה של הדיזל גנרטור על ידי אותו מומחה ומדוח הבדיקה "עולה תמונה קשה ביותר ביחס למצבו". בתביעה נטען כי "כך, חברת החשמל מבקשת להתעשר שלא כדין על חשבון התובעת. חברת החשמל מכרה לתובעת את תחנת הכוח בסכום עתק של 1.875 מיליארד שקל, שכולל בתוכו תשלום עבור דיזל גנרטור עובד".
טרם הוגש כתב הגנה אך מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מכחישה את כל טענות הרוכש שמקורן בניסיון לשפר בדיעבד את תנאי הזכייה במכרז. עוד נציין כי הוסתר מחברת החשמל שהגנרטור בתחנה נשרף בעת הפעלתו, לאחר המכירה. החברה תפרוס את מלוא טענותיה במסגרת כתב ההגנה שיוגש לבית המשפט".