"כמו כל מדינת ישראל, גם ענף הנדל"ן נכנס להלם ב-7 באוקטובר. התגובה המיידית של אנשים לאירועים הייתה קודם כל לעצור ולראות מה יקרה הלאה, ולכן אנחנו רואים קיפאון במכירת דירות, שכמותו לא נראה בשוק הדיור מאז ימי הקורונה". כך אומר ל-ynet ו"ממון" טל קופל, מנכ"ל מדלן, בעקבות הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ואגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמצביעים על שפל של כמעט 20 שנה בהיקף העסקאות בחודשי אוקטובר.
לפי נתוני הלמ"ס, באוקטובר נמכרו 930 דירות חדשות בלבד, כאשר הפעם האחרונה שבה נמכר מספר כה נמוך בחודש אוקטובר השנה הייתה 2006, אז נמכרו 894 דירות חדשות בלבד. רק באפריל 2020, עם פרוץ הקורונה, נמכר מספר מועט מזה. בעקבות זאת מלאי הדירות הלא מכורות המשיך לטפס לשיא של מעל 62 אלף דירות. גם נתוני הכלכלן הראשי באוצר הצביעו על שפל בהיקף העסקאות של דירות חדשות ויד שנייה, לאחר שנמכרו יחד רק 2,300 יחידות דיור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
הבניין בו נמכרה הדירה בשדרות
הבניין בו נמכרה הדירה בשדרות
באוקטובר חלה ירידה של 100% במכירות, אבל חודש אחרי נרשמה התעוררות. הבניין בשדרות שבו נמכרה דירה ב-1.35 מיליון שקל
(צילום: כפיר אסולין)
ניתוח שערך אתר מדלן עבור ynet ו"ממון" בחן את היקף העסקאות באוקטובר לעומת ספטמבר, כדי לבדוק באילו ערים נרשמו ירידות חדות בהיקף העסקאות עם פרוץ הלחימה בעזה. במסגרת זאת נבדקו ערים שבהן בוצעו עד 10 עסקאות בלבד בחודש הלחימה, ודווחו לרשות המיסים, כאשר בדרך כלל בימי שגרה, במדלן בוחנים מינימום 50 עסקאות בכל עיר כדי להציג תמונת מצב עדכנית של השוק. "מהממצאים עולה שבשדרות, למשל, לא נמכרה באוקטובר אפילו דירה אחת, כאשר בספטמבר בוצעו בה 41 עסקאות נדל"ן", אומר קופל, "אבל גם בערים שטילים לא הגיעו אליהן, כמו נתניה, מספר העסקאות נחתך בחצי".
על פי הבדיקה, בבאר יעקב חלה הצניחה החדה ביותר בהיקף העסקאות בשיעור של 90% - עם 14 דירות שנמכרו באוקטובר לעומת 136 דירות בחודש הקודם. באשקלון, מהערים המטווחות ביותר שלפני המלחמה הובילה במכירת דירות, חלה צניחה בעסקאות בשיעור של 88% - מ-259 דירות שנמכרו בספטמבר ל-31 דירות בלבד באוקטובר. בטבריה חלה צניחה של 81% בהיקף העסקאות, בירוחם מדובר בירידה של 76%, באשדוד ירד היקף העסקאות ב-75% ובאופקים 74%. בדימונה חלה ירידה של 72%, וכך גם בבת ים ובכפר סבא.
עוד עולה מהנתונים כי בבית שמש, שנמצאת בראש טבלת ההגירה הפנימית לשנת 2023, חלה ירידה של 71% בהיקף מכירת הדירות בין ספטמבר לאוקטובר. ברעננה חלה ירידה של 70% ובבאר שבע, לוד ורמת גן צנח מספר העסקאות ב-69% בין ספטמבר לאוקטובר. בתל אביב-יפו, פרדס חנה-כרכור ומגדל העמק חלה ירידה של 68% במספר הדירות שנמכרו באוקטובר לעומת החודש הקודם, ובקריית אונו מדובר בירידה של 66%. בעפולה, קריית מלאכי, מודיעין עלית, חדרה, זכרון יעקב ונס ציונה חלה ירידה של 62% ובערים קריית גת ובני ברק זוהתה ירידה של 61% בהיקף העסקאות. בנתיבות מדובר בירידה של 60%. בשתי ערים בלבד חלה עלייה בהיקף העסקאות: טירת כרמל ורמת השרון.
טל קופל, מנכ"ל madlanטל קופלצילום: אורית פניני
למרות זאת, לקראת סוף אוקטובר וגם בחודש נובמבר כבר נרשמה התעוררות מסוימת. "אנחנו רואים שמסתמן תהליך דומה למה שראינו גם בתקופת הקורונה: לאחר העצירה, אנשים חזרו להתעניין בנדל"ן", אומר קופל. "יש לא מעט הזדמנויות בשוק, ואנשים מחפשים אותן, גם אם כרגע רבים עושים בעיקר window shopping, ההיסטוריה מראה שבישראל הביקוש לנדל"ן הוא לא רק יציב, אלא גם לרוב במגמת עלייה".

"העסקה היקרה בעיר נחתמה תוך חודש"

"אני הופתעתי, הטלפונים לא מפסיקים לצלצל", מספר כפיר אסולין, זכיין רי/מקס שלי שדרות שנמצא במילואים וחזר למשרד לחופשה קצרה. אחרי שבאוקטובר כאמור לא נמכרה ולו דירה אחת בעיר, לפי נתוני מדלן, אסולין מודה כי "אלו זמנים לא קלים וזה לא סוד, אך האופטימיות היא מעבר לפינה. ענף הנדל"ן בעיר ספג מכה משמעותית, אבל הוא מראה סימנים של התעוררות. ההתעניינות הרבה מוכיחה כי גם עם ישראל מאמין בעיר, ומאמין שקיימת כאן הזדמנות מיוחדת להשקעה לטווח ארוך".
לדבריו, "השבוע זוג צעיר החליט שלמרות המצב, הוא ממשיך בתהליך שהחל עוד לפני המלחמה ורכש דירת 4 חדרים בבניין בן 4 שנים בקומה השביעית, בשטח 110 מ"ר עם מרפסת וחניה, ב-1.35 מיליון שקל. העסקה בוצעה בצורה מדורגת בגלל שהמוכרים והקונים פונו לאזורים שונים בארץ. כל צד חתם בנפרד, והחוזה הועבר דרך הסוכנים שלנו מצד לצד למקומות השונים, כדי שבסופו של דבר החוזה ייחתם בצורה תקינה".
אסף מויאל, זכיין רי/מקס באר שבע, מספר כי בימים האחרונים נחתמה "העסקה היקרה ביותר בדירת קומות בתולדות העיר", כך לדבריו. "מדובר בדירת 6 חדרים בשטח 386 מ"ר בקומה ה-28 מתוך 39 קומות בפרויקט גראנד אביסרור, הכוללת שתי מרפסות בשטח 18+60מ"ר, שנמכרה ב-3.55 מיליון שקל בתוך חודש שיווק אחד בלבד. נראה שהמשקיעים הישראלים דווקא רואים בתקופה הזאת הזדמנות להשקעה ארוכת טווח בבירת הנגב. המגמה חיובית, הציבור מבין שננצח את המלחמה הזאת, והעיר והאזור יהפכו לשקטים יותר מבעבר. גם בלהבים הושלמה לאחרונה עסקה לרכישת וילה עם 5 חדרים תמורת 2.875 מיליון שקל".
3 צפייה בגלריה
דירה בבאר שבע
דירה בבאר שבע
"העסקה הכי יקרה". הדירה שנמכרה בפרויקט גראנד אביסרור בבאר שבע
(צילום: אסף מויאל)
בירושלים, שבה נרשמה ירידה של 57% בהיקף העסקאות באוקטובר לעומת ספטמבר לפי נתוני מדלן, גם נרשמה התעוררות בחודש וחצי האחרונים. כך למשל, בפרויקט הולילנד של חברת קרדן נדל"ן, שבחודש האחרון קיבל היתר בנייה וכולל מגדל בן 31 קומות עם 153 יחידות דיור, נמכרו בחודש נובמבר 4 דירות לתושבי חוץ בסכום כולל של כ-16 מיליון שקל.
את הדירות רכשו משפחות אמידות מהקהילה היהודית במקסיקו, חלקן לטובת הילדים שיעשו עלייה בהמשך. לדברי אנה פוגל, סמנכ"לית השיווק בחברה, על רקע העלייה באנטישמיות ברחבי העולם בצל המלחמה, בחברה קיבלו בחודשיים האחרונים פניות רבות מצד יהודים בחו"ל, שמחפשים דירה לשימוש עצמי או כבטוחה בישראל.
3 צפייה בגלריה
הולילנד ירושלים
הולילנד ירושלים
הדמיית פרויקט הולילנד בירושלים. 4 משפחות מהקהילה היהודית במקסיקו רכשו דירות בסכום כולל של 16 מיליון שקל
(הדמיה: סטודיו Y ימית הפקות)